سیاست همسایگی یک حرکت راهبردی برای ایران است


ساعت: 18:06
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1810852

گلمرضا موسی قزوینی گفت: باید تلاش شود تا روابط با همسایگان به سمتی پیش برود که کشورهای همسایه از برقراری ارتباط با ایران احساس امنیت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامرضا موسی قزوینی کارشناس حقوق بین الملل در گفت و گو با خبرنگار رهاب با اشاره به دستاوردهای سفر دو روزه رئیس جمهور به قطر گفت: سیاست همسایگی یک حرکت راهبردی برای ایران است بنابراین باید برای بهبود روابط با همسایگان خود تلاش کنیم. همسایگان خود را در برقراری روابط با ایران احساس امنیت کنیم، زیرا امروز هجمه های بسیاری از سوی قدرت های بزرگ علیه ما صورت می گیرد و ما را مقصر می دانند.

وی افزود: یکی از راهبردهای دشمن علیه جمهوری اسلامی ایران این است که می ترسد کشورهای همسایه با ایران تماس نگیرند. این امر همسایگان ما را مجبور می‌کند که بعداً موضع بگیرند، بنابراین باید تلاش کنیم روابط دیپلماتیک ایران را از تنش و اصطکاک دور نگه داریم.»

قطر کشور کوچکی است اما تاثیر زیادی در معادلات منطقه ای دارد و کمترین تنش و بیشترین روابط را با جمهوری اسلامی ایران داشته است، به ویژه در شرایطی که قطر از سوی عربستان سعودی و جهان عرب تحریم شده است. جمهوری اسلامی روابط را تقویت کرده است.» متاسف.

قزوینی ادامه داد: همانطور که روابط خود را با همسایگان تقویت می کنیم این نکته مهم را فراموش نکنیم که هر کشوری بر اساس منافع ملی خود روابط خود را برقرار می کند.

وی گفت: روابط با سایر کشورها در صورت وجود احساس متقابل بین دو کشور برای احترام به تمامیت ارضی و قوانین خاص اتخاذ شده در روابط بین الملل خوب است.

این استاد دانشگاه افزود: امروز یک احساس واقعی بین قطر و ایران وجود دارد. در این راستا برای زندگی مسالمت آمیز در جامعه بین المللی باید تلاش و همکاری کرد.»

وی با اشاره به سابقه خوب روابط دوستانه با قطر گفت: یکی از مزایای این سفر همکاری اقتصادی با قطر است که شرایط اعمال تحریم های غرب را تغییر می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید