همسایگی راهبرد اصلی ایران است نه یک تاکتیک فرابخشی


ساعت: 18:47
تاریخ انتشار: 1401/02/20
کد خبر: 1837884

علی باقری در دیدار با همتای قطری خود گفت: اولویت همسایگی و سیاست همکاری های منطقه ای راهبرد اصلی ایران است نه تاکتیک های فرابخشی.

اولین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و قطر به ریاست علی بهاگری و احمد بن حسن الحمادی دبیرکل وزارت امور خارجه قطر امروز (سه شنبه 20 اردیبهشت) در آستانه امیرتمیم برگزار شد. سفر بن حمد آل ثانی قطر در تهران برگزار شد.

حمیدرضا دهگانی پوده، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه دیروز (دوشنبه، 20 اردیبهشت) در توییتی از برگزاری اولین نشست کمیته مشترک سیاسی ایران و قطر در تهران خبر داد. ایران و قطر در سفر اخیر رئیس جمهور به دوحه، اولین جلسه کمیته مشترک سیاسی به ریاست دکتر علی باقری معاون وزیر امور خارجه و دکتر احمد حسن الحمادی دبیرکل وزارت امور خارجه قطر تشکیل شد. روابط خارجی فردا در تهران برگزار می شود.

*اگر مایل نباشیم بهای تعامل و انسجام منطقه ای را بپردازیم، بی شک هزینه های واگرایی و واگرایی بر همگان تحمیل خواهد شد.

علی باقری معاون وزیر امور خارجه کشورمان امروز در دیدار با الحمادی دبیرکل وزارت امور خارجه قطر، همسایگی را راهبرد اولویت دار و نه تاکتیک فرابخشی جمهوری اسلامی دانست. ایران شک دارد که هزینه درگیری و نابرابری بر همه تحمیل شود و هزینه هم افزایی و همگرایی منطقه ای با ایجاد و تقویت اعتماد متقابل سیاسی و تقویت روابط اقتصادی ایجاد شود.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به همپوشانی منافع ملی با منافع منطقه ای و عدم تضاد منافع ملی با منافع جمعی کشورهای منطقه گفت: نباید اجازه دهیم بیگانگان به هژمونی خود مشروعیت بخشند. سیاست های منطقه برای سوء استفاده

* مداخله خارجی و حضور نظامی در خلیج فارس تثبیت کننده و ایجاد امنیت نیست

حفاری یادآور شد: مداخله خارجی و حضور نظامی آنها در خلیج فارس باعث تثبیت و ایجاد امنیت نمی شود و کشورهای منطقه می توانند با همکاری سیاسی و انسجام اقتصادی ثبات و امنیت را در منطقه تضمین کنند.

وی با تاکید بر سیاست تعامل و همکاری مناطق ایران نه به عنوان یک «تاکتیک فرابخشی» بلکه به عنوان یک «سیاست راهبردی» گفت:

حفاری افزود: روابط موجود بین دو کشور هنوز با آنچه باید باشد فاصله زیادی دارد بنابراین باید از همه فرصت ها برای بهبود روابط استفاده کرد.

گفتنی است، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه همایش ملی ایران و همسایگان در چهارم بهمن ماه ۹۵ گفت: کوشا باشید و روابط دوجانبه را با کشورهای همسایه بهینه کنید. برای رسیدن به این هدف سیاست های همسایگی یا اولویت دادن به همکاری با همسایگان طبیعتاً پیامدهای مشترک جغرافیایی، حقوقی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی دارد. در مفهوم عام و گسترده حقوقی، همسایگی علاوه بر جغرافیا و مرز دارای امکانات حقوقی و بین المللی از جمله حسن همجواری، عدم مداخله در امور داخلی و عدم تجاوز و احترام به تمامیت ارضی، عدم توسل به زور در روابط و احترام به استقلال و حاکمیت (ادامه مطلب)

امیر عبداللهیان در جلسه علنی 10 مرداد 1400 مجلس شورای اسلامی با دفاع از طرح پیشنهادی برای تصدی این وزارتخانه با بیان اینکه سیاست در راستای همسایگان و آسیا اولویت اصلی است، گفت: ارتباط با همسایگان راهبردی است. “دوستی ما با همه کشورهای منطقه به ویژه با 15 کشور همسایه و اطراف طولانی است.

* توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهور ایران به دوحه با جدیت در حال پیگیری است

«احمد بن حسن الحمادی» دبیرکل وزارت امور خارجه قطر نیز در این دیدار با اشاره به سفر موفق آیت الله رئیسی رئیس جمهور کشورمان به دوحه و سفر آتی امیر قطر به ایران و تشکیل کمیته مشورتی سیاسی بین دو کشور گسترده و عمیق است.دولت قطر توسعه و گسترش همکاری های دوجانبه و برگزاری رایزنی های سیاسی منطقه ای با جمهوری اسلامی ایران را ارزش افزوده ای برای تحقق صلح و ثبات در منطقه می داند. .

وی با اشاره به سابقه روابط مستحکم ایران و قطر در سطوح مختلف مردمی و دولتی که به قبل از برقراری روابط دیپلماتیک بین دو کشور بازمی‌گردد، افزود: ریشه روابط دوستانه بسیار قوی است. روابط بین کشورهای منطقه و سایر کشورها قابل ارائه است و چند سال پیش در دوران تحریم قطر از سوی برخی کشورهای منطقه، جمهوری اسلامی ایران صمیمانه با قطر همکاری و کمک کرد.

دبیرکل وزارت امور خارجه قطر بر تقویت عنصر مذاکرات منطقه‌ای برای رفع مشکلات و تسهیل همکاری‌های دو کشور تاکید کرد و از توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به دوحه خبر داد. توسط قطر مورد آزار و اذیت جدی قرار گرفته است.

در پایان این نشست صورتجلسه اولین جلسه کمیته رایزنی سیاسی جمهوری اسلامی ایران و قطر به امضای معاونان وزرای امور خارجه دو کشور رسید.


* دیدار هیئت قطری با امیر عبداللهیان

هیئت قطری به ریاست احمد بن حسن الحمادی دبیرکل وزارت امور خارجه قطر نیز ظهر امروز با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کرد. در این دیدار روابط دوجانبه و موضوعات مورد علاقه دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

امیر عبداللهیان در این دیدار بر لزوم اجرای توافقات صورت گرفته در سفر رئیس جمهور کشورمان به دوحه تاکید کرد.

گفتنی است، سعید حاطب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (دوشنبه) در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با تایید سفر امیر قطر به تهران گفت: و این اقدام در واکنش به سفر دکتر راع انجام می شود، ایسی نیز نشان می دهد. روابط بسیار نزدیک ایران و همسایگانش و این دیدارها نشان دهنده سیاست حسن همجواری ایران است.

وی افزود: دستور کار امیر قطر قطعاً دستور کار دوجانبه و منطقه ای و رایزنی در مورد مسائل بین المللی است. ایران و 1+5 در یک طرف جو و آمریکا در طرف دیگر جو قرار دارند و نیازی به میانجیگری بین ایران و 1+5 نیست. در عین حال قطر همیشه همراه بوده است. جمهوری اسلامی ایران در استیفای حقوق خود.

به گزارش فارس، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اوایل اسفندماه سال گذشته به دعوت امیر قطر به دوحه سفر کرد. وی همچنین در نشست گازی اوپک در دوحه با امیر قطر دیدار کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید