سیدحسن خمینی: ترسو حق ندارد عکس سیدالشهداء، علی، فاطمه و حسن را حذف کند.

سیدحسن خمینی: ترسو حق ندارد عکس سیدالشهداء، علی، فاطمه و حسن را حذف کند.

امام یادگار «شجاعت» را یکی از ارکان مکتب اهل بیت علیهم السلام می داند و می فرماید: ائمه علیهم السلام درس خوبی به ما دادند و آن شجاعت است. پس ترسو حق ندارد عکس سیدالشهداء و علی و فاطمه و حسن علیهما السلام را حذف کند. شجاعت لحظه ای است که به این نتیجه می رسیم که می توانیم پول، زندگی و شرافت را کنار بگذاریم. چه نتیجه عاشورا باشد و چه صلوات نامه امام حسن علیه السلام. شجاعت امام مجتبی (علیه السلام) کمتر از شجاعت سیدالشهدا (علیه السلام) نیست. اگر آن بزرگوار مرد، آن بزرگوار هم مرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بعد از ظهر چهارشنبه در افتتاحیه هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) طی سخنانی ابتدا به حوادث کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: مردم افغانستان به خاطر جنایاتی که در آن کشور در حق حسینی (ع) مرتکب شده اند، ابراز همدردی می کنیم و از مقامات آن کشور می خواهیم که نسبت به جان، مال و امنیت شهروندان خود به ویژه شیعیان حساس باشند. هدف تهدیدات در ماه گذشته، نه برای توجیه این جنایات.

یادگار امام افزود: ما همچنین با آسیب دیدگان سیل پاکستان که این روزها درد و رنج زیادی را متحمل می شوند ابراز همدردی می کنیم و از همه کسانی که می توانند در درد شدیدی که در نقاطی از این کشور رخ داده کمک کنند تقاضا داریم. نسبت به آن حساس باشید

همه ما با نگرانی وقایع عراق را تماشا می کنیم

وی ادامه داد: همچنین باید به حوادث عراق توجه کرد و به مردم آن کشور هشدار داد که صبر، آرامش و مصونیت داشته باشند که آرزوی همه شیعیان و مسلمانان است. همه ما با نگرانی وقایع عراق را تماشا می کنیم. البته الحمدلله التهاب تا حدودی فروکش کرده است، اما به هر حال محبان اهل بیت (ع) در سراسر جهان به شدت نگران هستند که ممکن است در این کشور به شکلی سخت و طاقت فرسا اتفاق بیفتد. امیدواریم این مراسم در حد خشنودی خداوند متعال و توجه پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (علیهم السلام) به پایان برسد.

سید حسن خمینی سپس به برخی اشعار عربی در مورد اهل بیت علیهم السلام و شیعیان اشاره کرد و گفت: اگر از ما بپرسند: «اصول مکتب شیعه چیست؟» می گوییم علاوه بر اصول دین. – توحید، نبوت و معاد – ما نیز دو اصل به عنوان ارکان مکتب شیعه در اعتقادات خود داریم. یکی «عدالت» است که البته ما در آن با معتزله شریک هستیم و دیگری «امامت». که برای خود سنگ بنای مکتب شیعه ترسیم کرده ایم.

وی گفت: اگر این را کنار بگذاریم، به نظر من می توان پنج قاعده را در حوزه سیره مکتب اهل بیت علیهم السلام ذکر کرد و از آنها به عنوان ارکان مکتب سیره اهل بیت یاد کرد. (ع) روستا). البته هر کدام مخالفانی داشتند و از این رو ائمه (علیهم السلام) به این امر توجه زیادی داشتند.

ما باید نسبت به قوانین، احکام و حلال و حرام خداوند حساس باشیم

امام یادگار در توضیح این احکام پنج گانه افزودند: اولین حکم «شریعت» است. برخلاف بسیاری از کسانی که گاه نام برخی از اهل بیت (علیهم السلام) را یدک می کشیدند، مکتب این خاندان بر پیروی از شریعت و رفتار دینی تأکید بسیار داشت. در مکتب اهل بیت علیهم السلام جایی برای فسق و نادیده گرفتن احکام نیست. بالاترین عابد در میان مسلمانان، امامان ما بودند. به زین العابدین (ع) گفتند چرا اینقدر گریه می کنی؟! گفت: جدّ امیرالمومنین (ع) را ندیده ای!

تمام وجود امام بزرگوارمان التزام به حلال و حرام بود

وی با تاکید بر اینکه رکن اول مکتب اهل بیت(ع) این است که نسبت به شریعت، احکام و حلال و حرام خدا حساس باشیم، یادآور شد: تمام وجود امام بزرگوارمان التزام بود. حلال و حرام یک ساعت قبل از نماز صبح شب بیدار می شد و در آخر عمر از این همه گریه به گفته خانواده اش دستمال کاغذی کار نمی کرد و دستمال را کنار بازویش می گذاشتند. امام در تمام مدتی که در نجف بودند هر روز عصر به حرم مولی المهدین علیه السلام می رفتند و در ایام ده روز محرم نیز صبح می رفتند و در تمام این زیارت ها عبادت امین الله را ایستاده بر سر می خواندند. پیامبر اکرم

سید حسن خمینی دومین رکن مهم رفتاری مکتب اهل بیت(ع) را «پایبندی به اخلاق» دانست و گفت: «ایمان» یکی از موضوعات اخلاق است. در روایات ما بسیار است که ائمه (علیهم السلام) هنگام ملاقات با مردم برای آنها استدلال می کنند. هر چه در این عرصه مسلح شویم، حسینی و علوی هستیم. از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که او و یکی از نزدیکانش از آنجا عبور می کردند و آن شخص به غلام خود دشنام می داد. راوی می گوید امام تا آخر عمر با او صحبت نکرد.

کدام یک از رفتارهای ما شبیه ائمه است؟!

یادگار امام تاکید کرد: کدام رفتار ما شبیه ائمه (ع) است؟! بد گفتاری، بد زبانی و توهین؟! بی ادب و بداخلاق نباشید، تهمت، تهمت و دروغ نگویید. امام صادق (علیه السلام) به محمد بن مسلم فرمود: «چنین باش که وقتی کسی تو را دید، بگوید اینها پیروان من هستند.» اخلاق را رعایت کنیم تا هر که ما را ببیند، نیکی را در سیما و رفتار ما ببیند. سپس می گویند اینها گروه منسوب به علی علیه السلام هستند و آنها فخر علی علیه السلام و سیدالشهداء علیه السلام هستند.

حتی وقتی می خواهند به مقامات غربی خطاب کنند، امام می گوید «خانم» تاچر و «آقای» ریگان.

مودبانه صحبت کن و امروز ثابت شده که تاثیرش صد برابر است

وی یادآور شد: در سخنان امام بزرگوارمان اغلب توهین، فحاشی و حتی نقل قول های بی دلیل نمی بینید; در بحبوحه درگیری امام با شاه هیچ حرف غیرمنطقی از ایشان نخواهید شنید. در آن زمان عده ای در مورد نطفه شاه شعار دادند و امام فرمودند این سخنان اشتباه است.

یادگار امام تاکید کرد: مودبانه صحبت کنید و صد برابر اثرش ثابت شده است.

ائمه (ع) به ما شجاعت را آموختند
ترسو حق ندارد تابلوهای سیدالشهداء، علی، فاطمه و حسن (علیهم السلام) را بردارد.
شجاعت لحظه ای است که به این نتیجه می رسیم که می توانیم پول، زندگی و شرافت را کنار بگذاریم

سید حسن خمینی با بیان اینکه رکن سوم سیره در مکتب اهل بیت علیهم السلام «شجاعت» است، اظهار داشت: ائمه اطهار علیهم السلام درس خوبی به ما دادند و آن شجاعت بود. پس ترسو حق ندارد عکس سیدالشهداء و علی و فاطمه و حسن علیهما السلام را حذف کند.

وی ادامه داد: شجاعت یعنی لحظه ای که به این نتیجه برسیم که می توانیم پول و جان و شرف را کنار بگذاریم. چه نتیجه عاشورا باشد و چه صلوات نامه امام حسن علیه السلام. شجاعت امام مجتبی (علیه السلام) کمتر از شجاعت سیدالشهدا (علیه السلام) نیست. اگر آن بزرگوار مرد، آن بزرگوار هم مرد. رشادت های علی بن موسی الرضا (علیه السلام) کمتر از رشادت های قمر بنی هاشم (علیه السلام) نیست. وقتی تصمیم گرفت وارد دولت شود، وارد شد. اگرچه بسیاری این حرکت را محکوم کردند.

حق امام بزرگوارمان «شجاعت» بود.
شجاعت جنگیدن است اگر باید بجنگی و صلح است اگر باید صلح کنی

وی افزود: امام بزرگوار ما الگوی سبک زندگی امروز اهل بیت علیهم السلام است. زیرا این افتخار اوست که شجاع بود. سند سخنانم را بیان کنم. من از پدر همسرم نقل می کنم و ایشان از پدرشان مرحوم آیت الله اعظمی بینرودی نقل می کنند و از امامی نقل می کنند که وقتی شبانه مرا دستگیر کردند مرا به تبعید بردند. بعد از رفتن ما از جاده منحرف شدند و به سمت دریاچه نمک رفتند. احساس کردم می‌خواهند من را همین‌جا اعدام کنند. یک لحظه با خودم خلوت کردم و دیدم نمی ترسم.

یادگار امام تاکید کرد: شجاعت یعنی اولین نمونه نجف بودن و همه چیز را رها کرد و به فرانسه رفت. . شجاعت جنگیدن است اگر باید بجنگی و صلح است اگر باید صلح کنی. این شجاعت نیز ریشه در ایمان دارد. در قرآن تعبیر شده است که از خدا می ترسند و جز از خدا نمی ترسند. برخی ممکن است از “همه چیز” بترسند و فقط “یکی از آنها” خداست.

ما جزء جامعه اسلامی هستیم و سایر مسلمانان برادر ما هستند
شجاعت رهبر معظم انقلاب این بود که توهین به اهل سنت را حرام اعلام کردند.

وی بیان کرد: چهارمین حکم مکتب اهل بیت(ع) «وحدت امت اسلامی» است; با تاکید بر اینکه ما یک ملت هستیم. افراد زیادی در امت اسلامی بودند که می خواستند همزمان اهل بیت (علیهم السلام) و شیعه را از متن جامعه اسلامی حذف کنند. شما هیچ حرکتی را که ائمه (ع) علیه امت اسلامی انجام داده اند، نمی بینید; هر جا که مصالح امت اسلامی در میان باشد از حق خود عقب نشینی کرده اند. رکن مکتب اهل بیت این است که اسلام آسیب نبیند.

سید حسن خمینی با بیان اینکه ما جزء جامعه اسلامی هستیم و سایر مسلمانان برادر ما هستند، گفت: ما با هم هستیم و نه ما سلول سرطانی هستیم و نه آنها. ما افکار خود را هل می دهیم، مطالب خود را می گوییم و حقانیت خود را بیان می کنیم، اما وارد عرصه ای نمی شویم که خدای ناکرده بیرون از گود از این تمایز برخوردار شوند. همه علما این را گفتند، اما این شجاعت رهبر معظم انقلاب بود که هتک حرمت به مقدسات اهل سنت را حرام اعلام کردند. یا تعبیر آیت الله سیستانی که می فرماید: «نگویید اهل سنت برادران ما هستند، بلکه روح و جان ما هستند». دیگر بزرگان ما گفته اند که به نماز آنها بروید و با آنها باشید و با آنها همدردی کنید چون علایق مشترک دارید.

اهل بیت (ع) شیعه مقتدر می خواهند
اگر واقعاً می خواهیم مکتب اهل بیت را ترویج کنیم، باید بر دانش زمانه خود مسلط باشیم

وی با اشاره به اینکه رکن پنجم مکتب اهل بیت «علم» است، گفت: اهل بیت(ع) شیعیان مقتدر می خواهند. البته کل جامعه نیز باید اشتیاق و احساسات را حفظ کند، اما این وظیفه دانشمندان است که در هر علمی بزرگ شوند. اگر واقعاً می خواهیم مکتب اهل بیت را ترویج کنیم، باید بر دانش زمانه خود مسلط باشیم. اگر نام علی (علیه السلام) را می پسندیم باید بدانیم که بقای آن نام در گرو شیعه بودن است.

یادگار امام تاکید کرد: امروز جهاد واجب برای ما بیان دیگری از آن چیزی است که رهبری تحت عنوان جهاد تبیینی فرمودند. یعنی «جهاد علم». علم فقط علم درباره لباس ما نیست. این فقط بخشی از علم است. البته علوم انسانی یک علم بنیادی است و باید یاد بگیریم، اما طبیعتاً هیچکس نمی تواند همه کارها را انجام دهد و هرکس با توجه به استعداد خود به یک سمت می رود. ما هم باید وارد حوزه فناوری و فناوری های جدید شویم. وقتی مملکتی می خواهد فخر کند، نباید بگوید این عالم نامش علی است و مادرش فاطمه؟! این بزرگترین تبلیغ است.

امروز “علم” اولین قدرت در جهان است
بچه های شیعه باید علمای درجه یک دنیا باشند
برای ما زشت است که آنها لیست جوایز نوبل علم را دارند و دیگران در آن اول هستند

وی افزود: علم امروز اولین قدرت در جهان است و اگر قبلا شمشیر قدرت بود امروز علم است. دانش از مسیر علم می آید. اگر امروز می خواهیم شیعه خوبی باشیم، باید دانش خود را ارتقا دهیم. اگر می خواهید مدرسه زنده بماند، در علم و دانش قوی شوید و فرزندان خود را تشویق کنید که به دانش روز مجهز شوند. بچه های شیعه باید علمای درجه یک دنیا باشند. برای ما زشت است که آنها لیست جوایز نوبل علم را دارند و دیگران در آن اول هستند. باید کاری کنیم که دیگران به لیست نوبل نگاه کنند و بگویند این مرتضی علی علیه السلام است. شیعه دیگر از این تبلیغ نمی خواهد.

دیدگاهتان را بنویسید