سیدمحمدصدر: تحریم سپاه مغایر با قوانین بین المللی است/ بعید است این تصمیم اجرایی شود

سیدمحمدصدر: تحریم سپاه مغایر با قوانین بین المللی است/ بعید است این تصمیم اجرایی شود

سید محمدصدر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اقدام پارلمان اروپا برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به جماران گفت: از آنجایی که سپاه پاسداران بخشی از نیروهای مسلح رسمی جمهوری اسلامی ایران است، هیچ کشوری نیست. حق دارد از نیروهای مسلح خود برای اعلام رسمی یک کشور تروریستی استفاده کند. آنها باید بدانند که اقدامات آنها نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند، بلکه مشکلات را افزایش داده و شرایط را خطرناک می کند.

این عضو شورا با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا تصمیم بسیار اشتباهی می گیرد و خلاف قوانین بین المللی است، به درستی گفت: اتحادیه اروپا اعم از پارلمان و نشست وزرای آنها باید بدانند که این اقدامات نه تنها عاقلانه و درست است، بلکه همچنین دلیل وضعیت بدتر خواهد شد و حتی ممکن است کانال های دیپلماتیک را مسدود کند که می تواند بسیاری از مشکلات موجود را حل کند. بسیار تعجب آور است که چنین کار غیرمنطقی توسط اتحادیه اروپا انجام می شود و از نظر ما واقعاً محکوم است.

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با سید محمدصدر را در ادامه می خوانید:

پارلمان اروپا با درخواست تحریم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موافقت کرد. نظر شما در مورد این اقدام چیست؟

اتحادیه اروپا تصمیم بسیار اشتباهی بر خلاف قوانین بین المللی می گیرد. و متأسفانه این تصمیمات تحت تأثیر تروریسم در اروپا و فراتر از آن است. منافقانی که الان آنجا هستند تروریست هایی هستند که تعداد زیادی از آنها را کشته اند. و اکنون از سوی آنها حمایت می شوند و متأسفانه تحت تأثیر آنها تصمیم می گیرند و همچنین اسرائیل که یک کشور تروریستی است.

اسرائیل هر روز مرتکب جنایت می شود. رژیمی که در واقع به طور مرتب فلسطینی ها را می کشد و رسماً نیروهای فلسطینی را در مکان های مختلف می کشد. آنها نه تنها آنها را محکوم نمی کنند و این دولت را تروریستی اعلام نمی کنند، بلکه تحت تأثیر لابی آنها هستند و چنین کاری انجام می دهند.

اتحادیه اروپا، هم پارلمان و هم اجلاس وزرای آن باید بدانند که این اقدامات نه تنها عاقلانه و درست نیست، بلکه وضعیت را بدتر می کند و حتی ممکن است کانال های دیپلماتیک را مسدود کند که می تواند به حل بسیاری از مشکلات موجود منجر شود. بسیار تعجب آور است که چنین کار غیرمنطقی توسط اتحادیه اروپا انجام می شود و از نظر ما واقعاً محکوم است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخشی از نیروهای مسلح رسمی جمهوری اسلامی ایران است
هیچ کشوری حق ندارد نیروهای مسلح رسمی یک کشور را تروریست اعلام کند

زیرا سپاه بخشی از نیروهای مسلح رسمی جمهوری اسلامی ایران است و هیچ کشوری حق ندارد نیروهای مسلح رسمی یک کشور را تروریستی اعلام کند. آنها باید بدانند که اقدامات آنها نه تنها هیچ مشکلی را حل نمی کند، بلکه مشکلات را افزایش داده و شرایط را خطرناک می کند.

به نظر شما این اقدام تا چه اندازه موثر خواهد بود و چقدر واقعی خواهد بود و چقدر شعاری و فشار روانی بر دولت و مردم ایران خواهد بود؟

به سختی در مسیری که باید پیش برود و کار نخواهد کرد. اینها در درجه اول یک سری قطعات تبلیغاتی سیاسی هستند که سعی در فشار بر جمهوری اسلامی و منزوی کردن بیشتر آن دارند. اما خیلی بعید است که بخواهد جدی و عملی باشد و این اتفاق نمی افتد.

با توجه به اینکه مجلس نیز در حال برنامه ریزی است، جمهوری اسلامی چگونه باید با این موضوع برخورد کند و با آنچه تاکنون انجام شده چگونه برخورد کند؟

اکنون مسلم است که باید هم در سیاست داخلی و هم در سیاست خارجی تغییراتی ایجاد کنیم و بهانه ای به دست دشمنان ندهیم تا از اشتباهات خود سوء استفاده کنند. در زمینه برخورد با معترضان در ایران و همچنین سیاست خارجی به ویژه در رابطه با حوادث اوکراین که کشورهای اروپایی را چه از نظر امنیت خود و چه از نظر حقوق بشر به شدت تحریک کرده است، باید تغییراتی صورت گیرد. ساخته شده و در این مناطق. اما پارلمان اروپا و اتحادیه اروپا نیز باید بدانند که نباید مرتکب اشتباهات احمقانه ای شوند که وضعیت را هر روز بدتر می کند.

آیا پس از این تاریکی شدید که مدتی است در روابط با اروپا ایجاد شده است، آیا جایگاه میانجی گری اروپا در مذاکرات هسته ای ضعیف می شود؟

این سلسله اقدامات به آن سمت می رود. یعنی اکنون که او آماده است وارد فعالانه شود و در مورد مذاکرات هسته ای صحبت کند، اقدامات اتحادیه اروپا روند دیپلماتیکی را که بین دو کشور وجود دارد تضعیف می کند.

اروپا اکنون ایران را در کنار روسیه و علیه خود می بیند
اروپایی ها باید بدانند که سیاست ایران در اینجا بی طرفی است

با توجه به بحث داخلی ما و از طرف دیگر بحث اوکراین که اروپایی ها آن را با جدیت مطرح می کنند و وضعیت آمریکا، آیا به نظر شما توافقی وجود دارد؟

ادامه مذاکرات، از آنجایی که مذاکرات به حالت تعلیق درآمد، ممکن است به یک راه حل منجر شود. اما هیچ اقدامی برای بستن این مسیر نباید انجام شود. واقعیت این است که روسیه بر سر اوکراین با اروپا وارد جنگ شد و با اقداماتی که انجام شد، اکنون اروپا ایران را در کنار روسیه و علیه خود می بیند. در حالی که سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال جنگ روسیه و اوکراین، همانطور که رسما اعلام شد، سیاست بی طرفی بود و به هیچ وجه از یک طرف حمایت نمی کرد، اما اتحادیه اروپا این را بر علیه خود می دید و یک موضع مشخص دارد. مقدار او واکنش نشان داد. اروپایی ها باید بدانند که سیاست ایران در اینجا بی طرفی است.

منظور شما اقدامات ایران است؟

اقداماتی که اروپایی‌ها انجام می‌دهند برای حل مشکلات نیست و باید عاقلانه‌تر عمل کنند و تحت تأثیر لابی صهیونیستی یا حتی آمریکا قرار نگیرند.

در مجموع با توجه به اقدامات پارلمان اروپا و از سوی دیگر اقداماتی مانند دیوارنویسی روی سفارت انگلیس، به نظر شما چند درصد از مجموعه اصطکاک ایران و اروپا یک خلاقیت روانی، رسانه ای و تبلیغاتی است؟ و چند درصد آن واقعیت است؟

البته الان یک موقعیت تبلیغاتی و سیاسی است و من حتی در مصاحبه اخیرم گفتم که جنگ اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی و روانی علیه جمهوری اسلامی شروع شده و این یک واقعیت است. به طور طبیعی، آنچه اتحادیه اروپا در حال حاضر انجام می دهد در این مطالعه موردی است. اما ما در جمهوری اسلامی باید به گونه ای عمل کنیم که طرف مقابل را بهانه ندهیم و به سمتی برویم که سیاست داخلی و خارجی عاقلانه ای انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید