سیستم اعتبار ملی یا کاتالوگ الکترونیک اختیاری است/ ایجاد 700000 فرصت شغلی در ماه های اخیر


ساعت: 09:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۱۰
کد خبر: 1921247

وزیر کار، سامانه اعتباری ملی یا فهرست محصولات الکترونیکی را صددرصد اختیاری دانست و گفت: مدتی قبل از واریز یارانه، اعتبار در کیف پول کارت مردم تعبیه می‌شود. در صورت تمایل می توانند از بین 11 قلم کالای مورد نظر را خریداری کنند در غیر این صورت در زمان تعیین شده واریز یارانه همزمان با کل کشور، مبلغ یارانه به حساب واریز و قابل برداشت می باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید سلطان مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رصد مستمر معضل اشتغال کشور به ویژه مشاغل خرد و خانگی را از جمله اقدامات انجام شده در دوران تصدی خود در وزارت کار برشمرد و گفت: یکی از ویژگی این دولت این است که شوراها را احیا کرد. اصولاً شوراهای عالی باید به ریاست رئیس جمهور تشکیل شود و در این دولت شوراهای عالی به طور منظم و منظم برگزار می شود و افتخار داشتیم سیزدهمین جلسه شورای عالی اشتغال را در این مدت به ریاست آیت الله رئیسی برگزار کنیم. و برای تصمیم گیری های خوب و مطلوب در این زمینه. کار پیدا کردیم

وی گفت: آیت الله رئیسی دستور تجمیع منابع و مابقی منابع از محل صندوق توسعه ملی و منابع استرداد پرداخت تسهیلات سال های گذشته و منابع تبصره 16 و 18 لایحه بودجه تجمیع و آثار آن تجمیع شد. این تجمیع منجر به این شد که با همکاری بانک های فعال در سراسر کشور برای ایجاد فرصت های شغلی هزینه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی، گسترش تعاونی های دانش بنیان، تسریع در واگذاری شرکت های دولتی به تعاونی ها، تقویت کارآفرینی و اشتغال، توانمندسازی تشکل های کارگری و کارفرمایی، بهبود دانش و مهارت برای مشاغل استراتژیک، نوآوری در کسب و کار و کار و پایداری خدمات اجتماعی را از دیگر اقدامات در دستور کار وزارت کار در زمینه اشتغال و تعاون عنوان کرد.

مرتضوی گفت: وزارت جامع تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تبدیل چهار وزارتخانه تشکیل شد. در اوایل انقلاب، سازمان بهزیستی یک وزارتخانه بود که امروز با ادغام وزارت رفاه اجتماعی، وزارت تعاون و وزارت کار به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بزرگ تبدیل شده است.

وی در عین حال درباره سهم کنونی بخش تعاون در اقتصاد ملی گفت: سهم تعاونی در اقتصاد حدود 10 درصد است که باید سالانه این سهم را افزایش دهیم. اقتصاد تعاونی، اقتصاد بخش خصوصی است و باید بستر توسعه آن را فراهم کنیم. خوشبختانه اقدامات خوبی در زمینه تامین امکانات و منابع، واگذاری تعاونی ها و کوتاه شدن روند تشکیل تعاونی ها انجام شده است و امیدواریم در زمان مناسب بتوانیم سهم بخش تعاونی را در اقتصاد افزایش دهیم.

وزیر کار از دولت سیزدهم نیز به موضوع اشتغال زایی در کشور پرداخت و گفت: در حوزه اشتغال نیز ماموریتی که از سوی دولت دستگاه های اجرایی تعیین شده ایجاد بیش از یک میلیون شغل در کشور است. وزارت کار مستقیماً وارد حوزه اشتغال نمی شود، اما بسیاری از دستگاه های اجرایی در این فرآیند مشغول ایجاد اشتغال هستند.

آقای مرتضوی کاهش زمان صدور پروانه کسب را از اقدامات انجام شده در مدت 73 روز تصدی خود در وزارتخانه ذیربط عنوان کرد و گفت: یکی از اقدامات اساسی در این مدت کاهش زمان صدور پروانه کسب بوده است. از 45 روز تا 10 روز

وی افزود: بخشی از فرصت های شغلی ایجاد شده در سامانه رصد اشتغال مربوط به صنعت، معدن، کشاورزی و بخشی دیگر مربوط به نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد امام (ره)، بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی و سایر موسسات در زمینه های مختلف

وزیر کار در بخشی دیگر از اظهارات خود ایجاد یک میلیون شغل در کشور را امری ضروری دانست و گفت: با استقرار سامانه ملی پایش اشتغال، اشتغال ایجاد شده و ثبت نام شده را استان به استان رصد خواهیم کرد. و از طریق سه روش پیامکی نظارت، پایش تلفنی و پایش سطح میدانی اشتغال ایجاد شده را بررسی می کنیم.

مرتضوی گفت: در این مدت ضریب خطا زیر 6 درصد بوده و نتایج مثبت و مطلوبی از سامانه رصد اشتغال به دست آمده است.

به گفته وی، بر اساس داده های سامانه ملی پایش اشتغال، در سال 1401 و ماه های گذشته بالغ بر 700 هزار شغل در کشور به ثبت رسیده است.

وزیر کار ایجاد 700 هزار شغل را در کاهش نرخ بیکاری موثر خواند و گفت: طبق آماری که در تابستان امسال دریافت کردیم و بر اساس آمار مرکز آمار ایران خوشبختانه کاهش چشمگیری در نرخ بیکاری داشتیم. نسبت به تابستان 1400 1.2 درصد است. بیکاری کاهش یافته است.

مرتضوی با اشاره به کاهش بیکاری فارغ التحصیلان گفت: تابستان امسال نرخ بیکاری به 8.9 درصد رسید و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان 1.2 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

وزیر رفاه با اشاره به سامانه ملی اعتبار و کارت الکترونیکی گفت: همکاران در گذشته روی این سامانه کار کرده اند و اکنون کار خوبی انجام شده است.

وی بیان کرد: حدود 9 دهم جامعه با احتساب نیروهای مسلح تحت پوشش یارانه هستند، بالغ بر 80 میلیون ایرانی یارانه دریافت می کنند که علاوه بر یارانه، برخی از دهک های اول تا سوم نیز تحت پوشش نهادهای حمایتی از جمله یارانه هستند. بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی.

مرتضوی تاکید کرد: 2 میلیون و 700 هزار خانوار با هفت میلیون و 100 هزار نفر تحت تکفل تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دارند.

وی با اشاره به اجرای آزمایشی کالابرگ در کشور گفت: قانونگذار در بودجه سال 1401 برای دولت تکلیفی ایجاد کرد که در ازای حذف ارز ترجیحی، دولت کالابرگ را برای مردم و افراد مشمول تامین کند. یارانه چون در آن زمان زیرساخت ها آماده نبود، قانونگذار اشاره کرده بود که کالابرگ می تواند به طرق مختلف توزیع شود و یارانه پولی تصمیم گرفته شد و موافقت عمومی هم خوب بود.

وزیر کار خاطرنشان کرد: برای توزیع فهرست الکترونیکی کالاها باید زیرساخت هایی را فراهم می کردیم که در چهار شهر به صورت آزمایشی ارائه شد و با هماهنگی وزارت کشور و استان هرمزگان طرح لیست کالاها انجام شد. کالا به صورت آزمایشی اجرا می شود.

وی با بیان اینکه سامانه اعتبار ملی یا لیست کالای الکترونیکی 100 درصد اختیاری است، گفت: مدتی قبل از واریز یارانه، اعتبار در کیف پول مردم قرار می گیرد که در صورت تمایل می توانند از بین 11 قلم کالای مورد نظر را خریداری کنند. در این صورت مبلغ یارانه قابل واریز به حساب و برداشت همزمان با کل کشور می باشد.

مرتضوی تاکید کرد: محدودیتی در خرید کالا وجود ندارد، خانواده ها می توانند با توجه به نیاز و اعتبار خود خرید کنند در حالی که ما مجبور به خرید کالا نیستیم و خرید داوطلبانه است.

دیدگاهتان را بنویسید