سیل خوبی در حسینه ایران و صحنه هایی که فقط در ایران دیده می شود


ساعت: 15:10
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887116

گروه های جهادی و بسیج و داوطلبان هلال احمر از جمله افرادی بودند که شبانه روز بی سر و صدا در میدان حاضر شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از یزدرسا ، با اینکه در چند روز گذشته شاهد خسارات جدی سیل در استان و به ویژه شهر یزد بوده ایم و برخی از هم استانی های عزیزمان نیز به شدت آسیب دیده اند، اما در این چند روز و در اواسط آن شاهد مشکلات صحنه هایی هستیم که در نوع خود باعث افتخار بودند و البته تقریباً می توان گفت چنین صحنه هایی را فقط در ایران می توان دید.


حضور معنادار مردم در صحنه و کمک هموطنان

یکی از اقدامات جالب و ارزشمندی که در این ایام شاهد بودیم اصرار مردم برای کمک به هموطنان و همشهریان بود. حضوری که صحنه های زیبایی را خلق کرد و جدای از گره گشایی از مشکلات برخی از محلات، از نظر روانی نیز فضای مثبتی را در بین سیل زدگان ایجاد کرد و موجب دلگرمی آنان شد.


aa010f8d 39a2 4957 a017 6c93eb3a6e60 خبر خاکستری


مسئولین با مردم

در اولین ساعات وقوع سیل شاهد حضور پرحجم مسئولین ادارات مختلف در محل و در میان مردمی بودیم که برای رفع مشکلات تلاش می کردند. استاندار یزد به عنوان عالی ترین نماینده دولت در استان با تمام قوا روی صحنه حاضر شد که حضور وی مورد قدردانی وزیر کشور نیز قرار گرفت.

از سوی دیگر شاهد سفر به موقع وزیر کشور به استان یزد و پیگیری دقیق موضوع از سوی وی بودیم که نشان از تلاش دولت برای رفع هر چه سریعتر مسائل دارد. معاون اول رئیس جمهور نیز از طریق استاندار موضوع را تلفنی پیگیری کرد.


d6491fc7 9490 4c00 b052 2857ff0e9673 خبر خاکستری

سایر مسئولان استانی چه در شهر یزد و چه در سایر شهرستان های استان که درگیر سیل بودند، شبانه روز در میدان حضور داشتند و مشکلات را رصد می کردند. حتی شاهد حضور امام جمعه یزد و برخی ائمه جمعه دیگر در مناطق سیل زده بودیم که واقعا جای تقدیر دارد.


حضور خاموش گروه های جهادی در صحنه

تلاش برای رفع مشکلات ناشی از سیل اخیر تنها به مسئولان دولتی محدود نشد، چرا که گروه های جهادی و بسیجی و داوطلبان هلال احمر از جمله افرادی بودند که شبانه روز بی سر و صدا در میدان حاضر شدند تا به این وضعیت رسیدگی کنند. سیل، آنها تلاش زیادی کردند.


a2b09f56 77fb 4395 a67d 5d6b1d730bb9 خبر خاکستری

کسانی که در مسیر رودخانه ها در آستانه جان باختن بودند با ایثار و از خودگذشتگی داوطلبان هلال احمر نجات یافتند. بسیاری از کسانی که خانه هایشان در جریان سیل تخریب شده بود توسط این گروه های جهادی در حسینه اسکان داده شدند و حتی تعدادی از مسافران سیل زده در حوزه علمیه اسکان داده شدند.


ce4f3da1 4dc9 4eb6 9c3f ae41b729f7d5 خبر خاکستری


بارش و کمک به سفره های زیرزمینی

هر چند بارندگی و سیل در فصل تابستان تأثیر چندانی در تغذیه سفره های زیرزمینی ندارد، اما این بارندگی قطعاً بی تأثیر نمی ماند و حداقل مقداری از رواناب ها برای سفره های زیرزمینی مفید است.

این در حالی است که در جاهایی که بارندگی ها به درستی وارد سدهای خاکی شد، ذخیره آب و افزایش آب در سدها به دنبال داشت که ممکن است تا حدودی در مشکل کم آبی استان نقش داشته باشد.


73468148 7388 4085 a72c 67cbbed3b8b0 خبر خاکستری


سیل و کشورهای توسعه یافته

فراموش نکنیم که در استان یزد میانگین بارندگی سالانه حدود 40 میلی متر است، اما تنها در یک روز شاهد بارندگی بیش از 75 میلی متر در خود شهر بودیم.

باران بسیار کمتر در بسیاری از کشورهای توسعه یافته باعث بروز بلایایی می شود که اصلاً قابل مقایسه با مشکلات امروزی نیست.

به عنوان مثال بارش کمتر از آنچه در یزد در برخی از شهرهای انگلیس، آمریکا و آلمان شاهد بودیم، مشکلات زیادی را برای این شهرها ایجاد کرد. یا حتی بارندگی در ژوئیه 1997 در ژاپن به عنوان کشوری پیشرفته و با سطح تکنولوژی بالا خسارت زیادی به بار آورد.


15b76a93 460a 4695 b8f4 084448bb8bc7 خبر خاکستری

یا مثلاً در چند روز اخیر بارندگی در امارات به عنوان کشوری که مدام از زیرساخت های پیشرفته صحبت می شود خسارات زیادی به بار آورد و عده ای را آواره کرد.

البته شکی نیست که در زمان سیل می توانستیم عملکرد بهتری داشته باشیم و زودتر این موضوع را پیش بینی کنیم و زیرساخت های لازم را زودتر و بهتر برای مقابله با این مشکل ایجاد کنیم. اما این موضوع نباید باعث شود از تلاش چشمگیر مسئولان، افراد و گروه های جهادی در سیل اخیر غافل شویم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید