شاخص فلاکت یزد بیش از 4 سقوط کرد

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تورم خانوارهای یزد در آذرماه با کاهش 8 درصدی نسبت به ماه قبل به 44.8 درصد رسید و نرخ بیکاری در فصل پاییز در استان یزد به 10.5 درصد رسید که نسبت به فصل قبل 3 درصد است. یک درصد کاهش یافت که مجموع آن دو درصد شاخص فلاکت استان را نشان می دهد که 55.3 درصد است، شاخص اقتصادی مهمی که نسبت به فصل قبل بیش از 4 واحد کاهش داشته است.

شاخص بالای فلاکت یزد میراث تاسف بار دولت دوازدهم است

کاهش شاخص فقر استان در شرایطی است که برخی کارشناسان علیرغم روند نزولی این شاخص، به بیان اینکه این رقم بالاتر از میانگین کشوری است و دولت را تحت فشار قرار داده است بسنده می کنند. میراث تاسف بار دولت دوازدهم است که موروثی است و دولت سیزدهم تمام تلاش خود را برای اجرای سیاست های اقتصادی برای کاهش این شاخص های مهم اقتصادی انجام می دهد.

رضا زریبافان، استاد اقتصاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با بیان اینکه یکی از مهم ترین معیارها برای ارزیابی اثربخشی دولت ها عملکرد اقتصادی آنهاست، گفت: سیاست های پولی و مالی و همچنین برنامه های دولت برای کنترل متغیرهایی مانند بیکاری، تورم و … رشد اقتصادی همواره یکی از موضوعات اصلی مردان و صاحب نظران دولت مردان است و در صورت موفقیت دولت ها در این زمینه ها، رضایت کلی نسبی در سطح جامعه ایجاد می شود.

وی ادامه داد: با بررسی شاخص های اقتصادی می توان اذعان داشت که دولت دوازدهم در این زمینه موفق نبوده است و اگرچه قضاوت درباره عملکرد سیزدهم زود است، اما سیاست کلان اجرایی دولت مردمی مورد تایید اکثریت قرار گرفته است. کارشناسان اقتصادی».

73941c63 aa9a 4672 b164 dcba9b6655c4 خبر خاکستری

موفقیت سیاست اقتصادی دولت سیزدهم در فصل اول دولت

با افزایش سطح فلاکت، رفاه جامعه به طور مستقیم تحت تأثیر قرار می گیرد، بنابراین این شاخص را می توان یکی از مهم ترین معیارهای سنجش کارآمدی دولت ها و بقای آن ها دانست و هر چه مقدار عددی این شاخص کمتر باشد، چاه به دست می آید. -بودن تعداد افراد بیشتر است و این نشان دهنده عملکرد بهتر دولت ها است و بالعکس هر چه مقدار عددی این شاخص بالاتر باشد به این معنی است که سطح رفاه مردم کاهش می یابد و در نتیجه عملکرد دولت ها در چنین مواردی کاهش می یابد. مورد سوال قرار خواهد گرفت.

در این شرایط و در حالی که دولت تدبیر و امید استان یزد را با شاخص فلاکت 60 درصدی به دولت سیزدهم منتقل کرد، این دولت در اولین فصل مدیریت خود و اجرای برنامه ها و سیاست های اقتصادی خود موفق به کاهش این شاخص مهم اقتصادی در استان سواری با 4.2 امتیاز به 55.3 درصد رسید.

اگرچه یزد به همراه 10 استان دیگر کشور در محدوده نارنجی قرار دارند، یعنی. بین 55 تا 60 درصد و 9 استان دیگر کشور در محدوده جوش قرار دارند یعنی. بالای 60 درصد و یزد با این استان ها بالاتر از میانگین کشوری است اما این شاخص نوید روز روشنی را برای آینده استان و کشور می دهد.

09fe759d 7320 41d8 9041 4f6866a4ba12 خبر خاکستری

بالا بودن نرخ بیکاری در استان مهمترین عامل کاهش کند شاخص فلاکت در یزد است.

نگاهی دقیق به شاخص فلاکت استان ها نشان می دهد که مهم ترین دلیل کاهش کند شاخص فلاکت یزد نرخ بالای بیکاری آن نسبت به سایر استان ها است، زنان به دلیل اینکه مشاغل در استان برای این افراد مناسب نیست، باعث بیکاری بالا شده اند. .

زریبافان، استاد اقتصاد دانشگاه گفت: سیاست اقتصادی دولت سیزدهم اگرچه همچنان مورد انتقاد است، اما در راستای سیاست های کلی اقتصاد است. برای مدیریت سطح رفاه عمومی در استان دارالعباده در گام اول باید به کاهش بیکاری در استان توجه ویژه داشته باشند و این موضوع نیازمند توجه به تغییر سیاست استان در توسعه صنایع است.

وی ادامه داد: تعداد زیاد فارغ التحصیلان در استان نشان می دهد که استان نیازمند ورود به عرصه فناوری های نوین و پاک و توجه ویژه به مراکز رشد و نوآوری است.

در پایان می توان گفت که با توجه به انباشته شدن آوارهای زیاد توسط دولت دوازدهم کشور، کاهش شاخص فلاکت این پیام روشن را دارد که اگرچه سرعت فعالیت به دلیل حجم زیاد آوارها کند است، اما آینده برای مردم روشن خواهد بود.

گزارش: محمد کلمهتیان

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید