کودک گمشده در فلاکت زندگی/ لزوم نهادینه شدن فرهنگ حرفه آموزی در بین کودکان کار


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836855

توجه به حقوق کودکان به عنوان آینده سازان یک کشور ضروری است و در آموزه های دینی و اسلامی ما بر حقوق کودکان تاکید فراوان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، معضل اجتماعی حضور کودکان کار در جامعه به یکی از تکراری ترین صحنه های اجتماعی برای مردم و برخی مسئولان تبدیل شده است که بی تفاوتی آنها می تواند منشأ آسیب های اجتماعی زیادی در دوران سالمندی باشد.

کودکان کار آسیب های جسمی و روحی زیادی را متحمل می شوند و از سوی دیگر چهره شهر را خدشه دار می کنند و به شهروندان توهین می کنند. اگر با پدیده کار کودکان مبارزه نکنند، این کودکان پس از ترک دوران کودکی دچار آسیب ها، جنایات و مشکلات اجتماعی زیادی می شوند و نمی توانند زندگی موفقی را شکل دهند و ادامه دهند و این کودکان با آینده ای نامعلوم و تیره روبرو هستند.


d4c3cac3 dbe6 47e7 967f 33bb6dc5b439 خبر خاکستری


بیشتر کودکان کار مجرمان آینده هستند

بهرام نوابی فر در گفت و گو با مرصادنیوز گفت: طبق تعریف یونیسف افرادی که به سن قانونی نرسیده اند و شاغل هستند کودک کارگر هستند.

این جامعه شناس و مدرس دانشگاه افزود: کودکان کار حاصل انواع آسیب ها و معضلات اجتماعی از جمله مهاجرت، بی خانمانی و بدسرپرستی، اعتیاد، فقر فرهنگی و بی سوادی، بیکاری و طلاق هستند.

وی گفت: بیشتر کودکان کار مجرمان آینده هستند بنابراین در قسمت کودکان کار باید این افراد به صورت هدفمند شناسایی و ساماندهی شوند.

نوابی فر گفت: این کودکان معمولاً با پشیمانی و عقده های زیادی بزرگ می شوند زیرا فرصت های زیادی را در زندگی خود از دست داده اند، بنابراین می توانند برای رسیدن به خواسته خود دست به هر کاری بزنند.

وی گفت: بسیاری از کودکان کار که به دلیل شرایط خانوادگی مجبور به کار می شوند، ممکن است استعدادهای خاصی داشته باشند که با شناسایی و آموزش به موقع آینده روشنی را برای آنها رقم بزنند.


baa304b7 6197 4530 834c 0e94991a8e26 خبر خاکستری

نوابی فر پیشگیری را بیش از هر راه حل دیگری در این زمینه موثر می داند و می افزاید: این مشکل.

به گفته این جامعه شناس، کودکان کار در بی تفاوتی رشد می کنند; کلمه ای به نام عشق و محبت برای آنها معنایی ندارد.

کار کودکان یک الگوی منفی برای سایر کودکان است

وی با تاکید بر حمایت از خانواده‌های کودکان کار، گفت: این کودکان الگوی منفی برای سایر کودکان هستند، بنابراین باید از شهرستان دور هم جمع شوند و خانواده‌های خود را شناسایی و برای ساماندهی آن‌ها اقداماتی انجام دهند. خانواده های این کودکان بهترین راه برای حمایت از آنها هستند.»


a43ab429 ce2b 46c2 9e19 e9f1526b6bd3 خبر خاکستری


لزوم نهادینه سازی فرهنگ حرفه آموزی در بین کودکان کار

فرحناز محمدی به مرصادنیوز گفت: بهزیستی به عنوان حامی حقوق کودکان نباید اجازه دهد که آسیبی به آنها وارد شود.

مدیرکل مراقبت های اجتماعی استان کرمانشاه گفت: سهمیه کودکان کار در مراکز اجتماعی استان در مجموع حدود 400 نفر است.

وی گفت: در حال حاضر دو مرکز غیردولتی داریم که از این تعداد 240 مرکز تحت پوشش هستند و در هر مرکز 120 پرونده برای کودکان کار تشکیل شده است.

محمدی افزود: مرکز بهزیستی کشور ظرفیت تشکیل پرونده بین 140 تا 160 نفر را دارد که این میزان در سال های مختلف متفاوت است.

وی گفت: مدت نگهداری در پانسیون دولت دو نوبت 23 روزه است. در این مدت در صورت پیدا شدن سرپرست آنها ترخیص می شوند اما به خدمت خود ادامه می دهند. در صورت پیدا نشدن سرپرست به مرکز «شبه خانواده» معرفی می شوند.


نمی توان آمار دقیقی از کودکان کار ارائه کرد

محمدی با اشاره به اینکه نتوانستیم آمار دقیقی از کودکان کار ارائه کنیم، گفت: طبق گفته معاون اجتماعی بهزیستی احتمالا حدود هزار کودک کار خواهیم داشت.

وی با اشاره به اینکه در این مراکز دختر شاغل نداریم، این مراکز به پسران شاغل اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: حدود 4 یا 5 درصد دختر شاغل داریم و 95 تا 96 درصد مابقی را پسران شاغل تشکیل می دهند.

مدیرکل مراقبت های اجتماعی استان کرمانشاه گفت: دختران به مرکز بهداشت هدایت می شوند، ظرفیت پرونده های این مرکز 60 نفر است که به نام دختران آسیب پذیر نگهداری می شود و دو مددکار اجتماعی در این مرکز حضور دارند. هر مرکز


be6ebfcb 78cd 4870 9e32 6e91744afda0 خبر خاکستری

وی گفت: کودکان از طریق پلیس، شهرداری، مردم، اورژانس اجتماعی و خودشناسی با مراکز اجتماعی آشنا می شوند.

محمدی گفت: برخی از کودکان کار از آمدن به مراکز حمایتی راضی نیستند زیرا در سر چهارراه درآمدشان بسیار بالاست بنابراین باید فرهنگ سازی کنیم و به آنها پول ندهیم بلکه باید به آنها کمک کنیم تا یاد بگیرند. “


باید به خانواده ها فرصت بدهیم

مدیرکل بهزیستی کرمانشاه گفت: باید به خانواده ها فرصت بدهیم اما با حداقل بودجه برای بهزیستی یا سایر ارگان ها مانند کمیته امداد این امکان وجود ندارد، بنابراین باید فرهنگ سازی کنیم تا مردم بتوانند کار .


f7db7e1f 4b43 45b1 b440 c1b04b7b9805 خبر خاکستری


وی با اشاره به اینکه سازمان اجتماعی به عنوان متولی سلامت اجتماعی موظف به پاسخگویی به آسیب های اجتماعی است، خاطرنشان کرد: اگر همشهریان ما فردی یا مکانی را می شناسند که کودکان در آن کار می کنند و با آنها بدرفتاری می کنند، قطعا همینطور است. اطلاع رسانی شود تا پیگیری های لازم از طریق مراجع قضایی و انتظامی انجام شود.


به گفته مدیر عامل بهزیستی کرمانشاه ۲۴۰ کودک کار ثبت نام شده اند.

به گزارش مرصادنیوز، توجه به حقوق کودک به عنوان آینده سازان یک کشور امری ضروری است و در آموزه های دینی و اسلامی ما بر حقوق کودک تاکید جدی شده است. به هیچ دلیل و منطق و حتی شرع و شرع قابل قبول نیست که بچه ها به جای درس خواندن یا تفریح ​​کار کنند.


2d09a7bc d547 4677 b073 4071fd644537 خبر خاکستری


حل مشکلات کودکان کار باید هدفمند پیگیری شود تا به نتیجه برسد، احیای زندگی خوب این کودکان و حفظ خانواده یکی از راه های کمک به آنها است و اگر این مشکل به صورت ریشه ای حل نشود، مشکلات جدی وجود خواهد داشت. عواقب آن از جمله افزایش جرم و جنایت در جامعه کار کودکان درد قدیمی در جوامع مختلف است.


تا زمانی که عواملی که باعث گسترش فقر می شود و کودک در این سن را مجبور به بیرون رفتن و کار طولانی مدت و آسیب های جسمی و روحی می کند مدیریت نشود، کودکان کار را به طرق مختلف در خیابان خواهیم داشت. فعالیت در این زمینه توسط یک موسسه انجام نمی شود.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید