رکورد شاخص فلاکت آمار بانک مرکزی مشکوک است

رکورد شاخص فلاکت آمار بانک مرکزی مشکوک است

روتر جدید معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی گفت: آماری که دولت در مورد کاهش رشد پایه پولی می دهد توجیه فنی ندارد و فکر نمی کنم این آمار واقعی باشد و به دلیل افزایش پایه پولی کاهش پیدا کرده باشد. در نقدینگی و افزایش سریع تورم.

آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که افزایش حجم نقدینگی در سال گذشته نسبت به سال 1398 روندی نزولی دارد. به گونه ای که از رشد 40.6 درصدی حجم نقدینگی در سال 1399 به رشد 39 درصدی حجم نقدینگی در سال 1400 کاهش یافت.

این گزارش همچنین از کاهش رشد پایه پولی خبر می دهد. تغییرات پایه پولی در آخرین ماه سال 1400 نشان دهنده رشد 31.6 درصدی پایه پولی طی سال گذشته بوده و به رقم 6039.7 هزار میلیارد ریال رسیده است. این در حالی است که رشد این متغیر در تیرماه سال گذشته و در ماه های پایانی کار دولت دوازدهم به بالاترین رقم خود یعنی 42.6 درصد رسید.

علی قنبری، معاون اسبق وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار قرن نو، اظهار داشت: آماری که دولت در مورد کاهش رشد پایه پولی ارائه می دهد، توجیه فنی ندارد و به نظر من این آمارها وجود ندارد. آمار واقعی است، اما مبنای پولی افزایش نقدینگی و رشد سریع است.» تورم کاهش یافته است.

وی همچنین گفت: در حال حاضر مردم برای دریافت حداقل دستمزد حتی افراد با حقوق ثابت و کارگران به ویژه مستمری بگیران با مشکل مواجه هستند و نرخ تورم از شرایط عادی خارج شده و به سرعت در حال افزایش و عبور از مرز 50 درصد است. در نتیجه دولت باید سعی در کنترل تورم داشته باشد و بتواند با اجرای سیاست های پولی و مالی صحیح و تصمیمات سیاسی و اجتماعی و تامین کسری بودجه و کنترل هزینه های غیرضروری در بودجه جاری و غیرمنطقی، سطح تورم را کنترل و تثبیت کند. به ارگان های حاکم.به آرامی

قنبری در ادامه گفت: اگر دولت نتواند نرخ تورم را کنترل و تثبیت کند، وضعیت مردم بیشتر بدتر می شود و ارزش درآمد کاهش بیشتری پیدا می کند و نرخ تورم در حال حاضر همراه با نرخ رشد اقتصادی به طور غیرعادی در حال افزایش است. همچنین به شدت پایین است و نرخ بیکاری در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و به طور کلی نرخ فقر به شدت افزایش یافته و معیشت و وضعیت معیشتی مردم کاهش چشمگیری یافته است.

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی همچنین افزود: دولت بارها گفته است که کسری بودجه را کاهش داده است; در صورتی که آنچه دیده می شود حفره نگران کننده کسری بودجه است که منجر به افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم شده است.

وی افزود: دولت نمی گوید از کجا کسری بودجه را تامین کرده است. اما آنچه کارشناسان می گویند این است که دست به جیب شرکت ها زدند و این کسری بودجه را از محل اعتبار شرکت ها تامین کردند و این ادامه نخواهد داشت و دولت و مجلس باید بودجه واقعی را بررسی کنند و از کسری بودجه جلوگیری کنند. حقوق افراد غیرمولد که هستند سیستم دولتی در صدد انطباق و توجه بیشتر به افراد با حقوق ثابت و به ویژه مستمری بگیران است.

دیدگاهتان را بنویسید