شاگرد «صدریس» و مرادبازی برای برقراری هژمونی

شاگرد «صدریس» و مرادبازی برای برقراری هژمونی

روز جدید حادثه ای در شامگاه چهارشنبه گذشته در بغداد رخ داد که بسیاری از رسانه های این کشور و تحلیلگران منطقه ای آن را بی سابقه می گویند و نمی توان آن را مشکل جدیدی تلقی کرد. این حادثه نشان داد که اوضاع عراق همچنان با مشکلات سیاسی و اجتماعی مواجه است و به نظر می رسد اوضاع این کشور که دوران پس از داعش را تجربه می کند، فروکش نخواهد کرد. بر اساس ویدئوها، تصاویر و اخبار منتشر شده از سوی خبرگزاری های عراقی و خبرگزاری های خارجی در بغداد، حوالی ساعت 19:00 به وقت محلی، حامیان جنبش صدر و مخالفان گزینه چارچوب هماهنگی شیعه “محمد شیعه السودانی” برای تصدی مسئولیت برگزیده شدند. نخست وزیر عراق وارد منطقه سبز، بغداد و سپس پارلمان این کشور شد که یادآور همه وقایع گذشته و حتی سال های قبل از آن بود. لحظاتی بعد، الجزیره گزارش داد که معترضان عراقی اکثراً از حامیان جنبش صدر هستند که بیشتر آنها را جوانان و نوجوانان تشکیل می دهند، البته در میان آنها افراد مسن نیز دیده می شود. آنها وارد منطقه سبز بغداد (محل نهادهای دولتی و مقرهای دیپلماتیک در بغداد) شدند. المیادین کمی بعد گزارش داد که این اعتراضات همزمان با توافق و اجماع گروه های سیاسی شیعه عراق بر سر نخست وزیر پیشنهادی صورت می گیرد، برخی از احزاب برای مخالفت با تشکیل دولت خواستار اعتراضات خیابانی هستند. همه این اخبار به جایی ختم شد که پس از ورود صدریس به پارلمان عراق، نه تنها شبکه های خبری تلاش کردند این موضوع را به حاشیه برانند، بلکه بسیاری از خبرنگاران و تحلیلگران نیز دقیقا نمی دانستند کدام محور باید گزارش شود. زیرا به گفته بسیاری از آنها، اتفاقاتی که در بغداد رخ داده کاملا قابل پیش بینی بوده و آنها را شگفت زده نکرده است! اما در این میان واکنش رهبر نهضت صدر نیز جالب توجه بود. مقتدی صدر در ابتدای ورود هوادارانش به منطقه سبز بغداد اعلام کرد که اگر معترضان بخواهند از منطقه سبز خارج شوند به تصمیم آنها احترام می گذارم و اندکی بعد ورود به الخضراء را “مسالم آمیز” و “اصلاح” دانست. “پیام اما زمانی که صدری ها وارد مجلس شدند، به نظر می رسد مقتدی صدر نیز با محافظه کاری یا شاید مصلحت اندیشی سیاسی بر نگاه وی به این موضوع تأثیر گذاشته است. وی در پیامی دیگر پس از انتشار ویدئوهایی از تصرف مجلس توسط صدری در شبکه های اجتماعی به آنها گفت: پیام شما دریافت شد، به خانه های خود بازگردید. این الگوی مرید و مرادبازی ها در عراق تنها مربوط به جنبش صدر نیست، بلکه سایر احزاب و طیف های سیاسی در این کشور نیز تقریباً همین رویه را دنبال می کنند، اما ابتکار طرح و اجرای چنین حملاتی تنها به صدر مربوط می شود. او بارها از این حربه برای رساندن پیام خود به مخالفان خود (شیعه، سنی و کرد) استفاده کرد. به همین دلیل است که اکثر تحلیلگران حاضر در عراق می گویند که اقدامات چهارشنبه شب برای آنها و مردم عراق تازگی ندارد.

شاگردی سیاسی در عراق تنها مربوط به جنبش صدر نیست، بلکه سایر احزاب و طیف های سیاسی این کشور نیز تقریباً همین رویه را دنبال می کنند، اما ابتکار عمل در طراحی و اجرای چنین حملاتی صرفاً در دست صدر است.

تکرار حمله و هجوم گمانه زنی ها!

اینکه چرا صدری ها دوباره در این ابعاد وارد میدان شدند و برای بار دوم مجلس را به دست گرفتند، پیامی مستقیم به چارچوب هماهنگی شیعیان و سپس به پارلمان عراق است که اجازه تشکیل دولت بدون هماهنگی با صدر را نخواهند داد.

البته این تحلیل ها چندان معتبر نبود و ظهر دیروز (شنبه) نه تنها همه چیز دوباره تکرار شد، بلکه وضعیت جدیدی مورد توجه و نظر سیاسیون قرار گرفت. منابع خبری عراق روز گذشته بار دیگر از از سرگیری اعتراضات در بغداد و ورود معترضان طرفدار صدر به منطقه سبز بغداد و صندلی پارلمان خبر دادند. شبکه سومریه نیوز به نقل از یک منبع در سرویس امنیتی عراق گزارش داد که تعدادی از حامیان جنبش صدر با وجود موانع امنیتی در اطراف منطقه الخضراء (سبز) موفق شدند وارد ساختمان پارلمان در مرکز بغداد شوند. ساعاتی بعد، شفق نیوز به نقل از یک منبع امنیتی در استان بصره گزارش داد که تعدادی از هواداران جنبش صدر در مقابل دفتر جنبش ملی حکمت در آن استان تجمع کرده و تلاش کردند آن را تعطیل کنند که بسیار است. برای بسیاری از سیاستمداران عراقی ناراحت کننده است. در این راستا عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت الله سیدعلی سیستانی، بر وحدت مردم تاکید کرد. محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق نیز از شهروندان این کشور خواست تا برای تشدید نشدن اوضاع همکاری کنند و مسئولیت ملی برای حفظ منافع ملت و میهن خود را بر عهده بگیرند. برهم صالح، رئیس جمهور عراق و بسیاری دیگر از شخصیت های سیاسی عراقی نیز خواستار کاهش تنش ها و بازگشت معترضان به خانه های خود شده اند، اما مصطفی الکاظمی دیدگاه دیگری نسبت به این وضعیت دارد. وی علاوه بر برگزاری نشستی با فرماندهان امنیتی برای بررسی ناآرامی‌ها در منطقه الحضره بغداد، مستقیماً به معترضان و رهبران احزاب سیاسی در کشورش خطاب کرد و اعلام کرد که آماده واگذاری قدرت است، اما از همه نیروهای سیاسی خواست تا در این زمینه دخالت کنند. دولت در درگیری ها و اختلافات خود این کار را نکنید! این مواضع الکاظمی نشان داد که او به خوبی درک می کند که پشت پرده این اعتراضات داخلی، نبرد صدر با دیگر جریان های سیاسی عراقی است و نباید زیاد در این دور از درگیری ها دخالت کند. بر این اساس، بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که انتخاب و تایید محمد شیعه السودانی به عنوان نخست وزیر بعدی که از سوی چارچوب هماهنگی شیعیان عراق برای تصدی این سمت معرفی شده است، نه تنها غیرممکن است، بلکه حتی ممکن است به دلیل حمایت های خارجی از این سمت. آمریکا، عربستان، امارات و سایر کشورهای درگیر در صحنه سیاسی و اجتماعی عراق باید مصطفی الکاظمی را در این سمت نگه دارند و پرونده انتخاب نخست وزیر جدید این کشور وارد مرحله جدیدی خواهد شد. اینکه چرا صدرها در این ابعاد دوباره ظاهر شدند و مجلس را برای دومین بار تسخیر کردند، پیامی مستقیم به چارچوب هماهنگی شیعیان و سپس به پارلمان عراق است. آنها به این دو نفر می گویند که اجازه تشکیل دولت بدون موافقت رئیس دولت را نخواهند داد و نخست وزیر آینده باید توسط جریانی مشخص شود که 72 کرسی در مجلس دارد و همه نمایندگان خود را از مجلس برکنار کند. چند لحظه پیش. اکنون چارچوب هماهنگی شیعیان کشف می‌کند که چرا به هر طریق ممکن لازم بود که صدرها در مجلس باقی بمانند و بخشی از این امتیاز به آنها اعطا شود.

دیدگاهتان را بنویسید