شبکه هیسپان تی وی و جریان صحیح اخبار

ساعت: 17:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۱۱
کد خبر: 1804568

اهمیت استراتژیک رسانه برای کشورهای دوردست آمریکای لاتین چیست؟

با فعالیت موفقیت آمیز هیسپان تی وی در آمریکای لاتین، فصل جدیدی برای مردم این منطقه گشوده شده و آنها به جریان درست اخبار مربوط به غرب آسیا به ویژه آنچه مربوط به ایران است، پی برده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شکستن انحصار اخبار دقیقاً به چه معناست و خطرات اصلی انحصار جریان اطلاعات به چند رسانه یا برخی کشورها چیست؟

می دانیم که با ارائه اخبار و به چالش کشیدن تحلیل های یک طرفه می توان قدرت ادراک مخاطب را به صورت خودسرانه کنترل کرد و اگر این مسیر تبدیل به فرآیندی ثابت اما پرحجم و مستمر برای جوامع مختلف شود، در واقع قدرت تفکر و تصمیم گیری است. ارائه او ملت ها منبع این رسانه های خاص را دریافت می کنند. این روند در آمریکای مرکزی و جنوبی به دلیل ویژگی‌های خاص این منطقه بسیار جدی‌تر از سایر مناطق و قاره‌ها است.

یک مثال خوب می تواند به درک بهتر موضوع کمک کند. شبکه های غربی مانند سی ان ان، فاکس نیوز و … که به عنوان رسانه های جمعی شناخته می شوند و اخبار آنها توسط رسانه های مختلف محلی و منطقه ای در سراسر جهان به طور کامل تکرار می شود، همواره سعی در استفاده از داستان های جعلی دارند. و اخبار جعلی باید افکار عمومی را به این فکر بیندازد که “ایران و پیشرفت های آن در هر زمینه ای برای امنیت جهانی خطرناک است.”

این دروغ بزرگ به مخاطب تحمیل می شود تا نتیجه نادرستی در ذهن او شکل بگیرد. در نهایت، آنچه در اذهان عمومی نهادینه شده است، واقعیتی خیالی است که می تواند آنها را برای دستیابی به اهداف جهانی شدن به رهبری غرب متحد کند.

انتشار اخبار غرب آسیا به ویژه موضوعات مرتبط با ایران مانند مذاکرات موسوم به برجام در رسانه های اصلی غربی و شبکه های منطقه ای غربگرا نمونه بارز این رویکرد است. آنها تلاش می کنند تلاش های ایران برای دستیابی به انرژی هسته ای برای تامین برق و راه اندازی نیروگاه های آب شیرین کن دریایی (که نیاز حیاتی مردم ما در آینده نزدیک خواهد بود) را به گونه ای ارائه دهند که عموم مردم باور کنند یا نکنند، ایران دائما در حال تولید است. سلاح های مخربی که به تمام بشریت آسیب می رساند و آمریکا به عنوان یک ناجی سعی در نجات جهان از دست ایران دارد اما این تبلیغات بی وقفه ادامه دارد.

این خبر در ذهن رسانه های آمریکایی بلافاصله با بخش سرگرمی رسانه های غربی پیوند می خورد، جایی که قهرمانان آمریکایی همیشه در حال مبارزه با شر بزرگی هستند که جهان بشر را تهدید می کند و زمین را نجات می دهد. بنابراین اکثر مردم مجبورند هر آنچه را که رسانه های خبری دشمن به عنوان دشمن بشریت معرفی می کنند تصور کنند و به آمریکا بپیوندند. به همین دلیل رسانه های غربی ایجاد شدند. هم در قسمت خبری-تحلیلی و هم در قسمت سرگرمی و فیلم.

در چنین شرایطی است که هیسپان تی وی نقش مرکز توجه رسانه ها را برای منطقه آمریکای لاتین ایفا می کند، زیرا قبل از هیسپان تی وی تقریبا هیچ رسانه ای مخالف رسانه های غربی و کل منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی زیر یک چتر وجود نداشت. رسانه های غربی به ویژه آمریکایی بودند. این فقدان رسانه های جایگزین تفاوت عمده ای بین این منطقه و سایر نقاط جهان بود.

انحصار غرب از هم پاشید

با فعالیت موفقیت آمیز هیسپان تی وی در آمریکای لاتین، فصل جدیدی برای مردم این منطقه گشوده شده و آنها به جریان درست اخبار مربوط به غرب آسیا به ویژه آنچه مربوط به ایران است، پی برده اند. این اقدام انحصار شبکه های خبری غربی را زیر پا گذاشت.

البته این فقط اخبار مربوط به ایران نیست، بلکه هر کشوری که به نوعی غرب گرا باشد یا بخواهد تسلیم سلطه جهانی آمریکا شود، موضوع این واژگونی رسانه های بزرگ غربی است که یمن، لبنان و سوریه واضح هستند. نمونه ها در منطقه غرب آسیا در نظر گرفته می شوند.

بنابراین، مخاطبان آمریکای لاتین بدون رسانه‌های واقع‌گرایانه مانند تلویزیون هیسپانو نمی‌توانند به حقیقت رویدادهای غرب آسیا دست یابند. آمریکای لاتین تبدیل شده است.

رسانه های جریان اصلی در غرب همواره خود را به عنوان یک منبع موثق و منبعی برای عموم معرفی کرده اند. همچنین دنبال کنید

به عبارت دیگر احزاب و جریان های مردمی ضد نئولیبرال در آمریکای لاتین پیام هیسپان تی وی را پذیرفته و به گفته این شبکه ایرانی توانسته اند در برابر موج بمباران تبلیغاتی در غرب مقاومت کنند. به همین دلیل است که آمریکا با مسدود کردن حساب‌های فضای مجازی و جلوگیری از پخش کابلی برنامه‌های هیسپان تی‌وی، سعی در مسدود کردن هرچه بیشتر هیسپان تی‌وی دارد. با این حال، این محدودیت ها دیگر کمکی به سلطه آمریکا در این قرن نخواهد کرد.

تلویزیون اسپانیا با جریان مناسب اخبار به الگویی موفق برای رسانه های واقع بینانه در آمریکای لاتین تبدیل شده است که توانسته به خوبی از ایران حمایت کند و مانع از جا پایی آمریکا در میان دولت ها و افکار عمومی منطقه شود. به خصوص در طول هشت سالی که دولت های یازدهم و دوازدهم در منطقه آمریکای لاتین غایب بودند. دولت سیزدهم با توجه به روند رو به رشد همکاری با دنیا می تواند از این تلویزیون ایرانی به خوبی استفاده کند.

دیدگاهتان را بنویسید