شدت تغییرات در اجرای ارزشیابی معلمان

شدت تغییرات در اجرای ارزشیابی معلمان

مسئولان فرهنگی مدیریت آموزش و پرورش طی نامه ای خواستار بازنگری در قانون رتبه بندی معلمان و تسری آن به تمامی فرهنگیان شدند.

رضا مراد صحرای رئیس آموزش و پرورش به درخواست مسئولان این وزارتخانه پاسخ مثبت داد.

جمعی از کارکنان اداری آموزشی خواستار بررسی و گنجاندن قانون ارزشیابی معلمان در خانواده بزرگ فرهنگیان این وزارتخانه شدند که با استقبال مثبت و مثبت رضا مراد صحرایی مواجه شد.

متن این نامه به شرح زیر است:

به نام خالق بی نظیر

جناب آقای دکتر صحرایی، ریاست محترم وزارت آموزش و پرورش.

سلام علیکم : با احترام همانطور که اشاره کردید شمول قانون نظام رتبه بندی محدود به معلمان بوده و تعداد زیادی از خانواده های پرجمعیت معلمان به دلایل مختلف از جمله عدم اشتغال به کار آموزشی و فرهنگی مشمول قانون مذکور نمی باشند. زمینه ها و حقوق و امتیازات کمی در نظام آموزشی و پرورشی دارند. این کارکنان به دلیل استخدام در نظام آموزشی از بسیاری از امتیازات شغلی مقرر برای کارکنان اداری سایر دستگاه ها محروم هستند. اکثر این بستگان در حوزه‌های اداری/مالی، خدماتی و فناوری اطلاعات شاغل هستند و بخش عظیمی از کار کارکنان بر دوش آنها گذاشته شده و خالصانه خدمت می‌کنند.

اجرای قانون نظام رتبه بندی فاصله زیادی بین تصمیمات معلمان و مشمولان بخشنامه 230 ( فرهنگیان شاغل در پست های اداری ) نسبت به سایر کارکنان آموزش و پرورش ایجاد کرد که باعث بی میلی و بی انگیزگی کارکنان اداری و خدماتی شد. تعداد زیادی از شهدای معزز و یا فرزندان آنان علیرغم سخت کوشی که در انجام وظایف رسمی خود دارند در زمره مشمولان قرار می گیرند.

یادآور می شود آنچه معلمان محترم تاکنون به آن اعتراض داشته اند وجود تبعیض در حقوق و دستمزد معلمان و کارکنان سایر دستگاه های اجرایی بوده که موجب بی احترامی به این قشر محترم شده است. اکنون با تلاش های مستمر و شبانه روزی این نابرابری معلمان گران قیمت برطرف شده و در حال نهایی شدن است. این سازمان که یکی از مأموریت های اصلی آن آموزش و نهادینه سازی عدالت اجتماعی است، نمی خواهد شاهد نابرابری و بی توجهی به حقوق و پاداش تعدادی از کارکنان حدود 4300 نفر باشد که بر اساس آخرین آمار مالی و اداری ، حدود 2300 نفر در بین 900 هزار محصول هستند. آیا می توان در خانواده ای که اعضای آن سر سفره جمع شده اند، با گفتن اینکه منفعتی ندارید، چند نفر را از خوردن و آشامیدن منع کرد و به تعدادی از آنها گفت که آن را به شما بدهند؟

ضمن اینکه این کارکنان گرانقدر از آنجایی که از خانواده بزرگ آموزش و پرورش نیز هستند و مانند سایر فرهنگیان بار سنگین ناشی از گرانی را به دوش کشیده اند و طعم تلخ تحریم ها و حوادث ناگوار را چشیده اند و همچنین در تحقق اهداف تعیین شده آموزش و پرورش. نظام و دارای آموزش مؤثر و نقش ارزنده، حق برخورداری از حقوق مادی و امتیازات کاری بالاتر را خواهند داشت. همچنین به دلیل کمبود اعتبارات اضافه کاری، کارکنان ادارات در سال های اخیر با کاهش ساعت کار مواجه شده و تمامی امکانات رفاهی قطع شده است. پر واضح است که تبعیض و نابرابری در بین کارکنان به ویژه کارکنان قوه مجریه منجر به بی انگیزگی، یأس و ناامیدی و افت کیفیت ارائه خدمات خواهد شد.

ضمن اینکه اگر بخواهیم این 2300 نفر را در رتبه بندی قرار دهیم و میانگین افزایش 4 میلیون تومانی را برای آنها در نظر بگیریم، حدود 92.000.000.000 ریال و برای هر سال 1140.000.000.000 ریال (صد و چهارده میلیارد) می شود. تومان ).(که با توجه به رتبه دریافتی هر فرد مبلغ بسیار کمتری خواهد بود) که در مقایسه با امتیاز سایر همکاران حدود 38 هزار میلیارد تومان است.

اکنون که به دستور معظم له مقرر شده است که قانون درجه بندی مجدداً مورد بازنگری قرار گیرد، می خواهیم آیین نامه اجرایی به گونه ای تنظیم شود که مأموران صرفا اداری نیز در حیطه این قانون قرار گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید