شرایط رتبه بندی معلمان توسط کادر اداری آموزشی اعلام شد

شرایط رتبه بندی معلمان توسط کادر اداری آموزشی اعلام شد
روز یکشنبه 21 تیرماه آیین نامه نمره دهی معلمان از سوی دولت در وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد. اما آیین نامه معلمان که مورد بحث و بررسی دولت قرار گرفت، 25 ماده دارد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز در این خصوص گفت: نسخه اولیه دستورالعمل ارزشیابی معلمان در حال تهیه است که سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه قبلاً در این زمینه همکاری داشته اند.

تبصره 3، ماده 4 آیین نامه ارزشیابی معلمان، آموزش و پرورش را موظف می کند که دستورالعملی برای روند اجرای آیین نامه ارزشیابی معلمان تدوین کند و با همکاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه اقدام کند که به سرعت انجام خواهیم داد.

ماده 1 بیان می کند: رتبه بندی معلمان بر اساس قانون نظام ارزشیابی معلمان و این آیین نامه به منظور افزایش کیفیت فرآیند آموزشی، افزایش منزلت و منزلت اجتماعی معلمان، ایجاد نظام پرداخت بر اساس تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی منابع انسانی، توسعه مستمر و نظام شایستگی های عمومی، تخصصی، حرفه ای و آموزشی و کیفیت کار معلمان، تقویت انگیزه و رضایت شغلی و ارتقای تعهد و تقویت هویت حرفه ای معلمان بر اساس انجام می شود. نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش.

ارزیابان چه کسانی هستند؟
بر اساس ماده 2؛ ارزیابان حرفه ای افرادی با نظر هستند که از بین معلمان شاغل یا بازنشسته دانشگاه های کشور یا وابسته به وزارتخانه و یا معلمان شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش دارای مدرک کارشناسی ارشد یا بالاتر از آموزش و پرورش به پیشنهاد و نمایندگی وزارت آموزش و پرورش می باشند. مرکز مدیریت دولتی، بر اساس مدل ارزیابی، افراد حرفه ای آموزش می بینند و گواهی ارزیابی دریافت می کنند.

در ماده 3 آمده است: مشمولین این آیین نامه مشمولین طرح طبقه بندی پست های معلمان و نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی هستند که در حال حاضر فقط در واحدهای آموزش و پرورش به صورت تمام وقت مشغول به کار هستند.

شرایط طبقه بندی کارکنان اداری
موضوعات لایحه استفاده از کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان معلم منصوب می شوند، مشمول طرح طبقه بندی پست های معلمان در کشور و احتساب سنوات آنها – مصوب شورای انقلاب اسلامی است. جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 و اصلاحات بعدی آن.

کارکنان اداری شاغل در پست های کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوطه به یکی از سرفصل های طرح طبقه بندی معلمان گمارده می شوند از لحظه تغییر سمت و شروع به کار معلمی در نظام رتبه بندی قرار می گیرند. . در صورت بازگشت به کار در پست های اداری، با توجه به شرایط مربوطه، دارای نمرات فوق العاده نخواهند بود.

همچنین نیروهای فاقد کد شناسایی کارگری مورد تایید سازمان اداری و کار کشور، کارکنان منصوب یا منتقل شده به سایر دستگاه های اجرایی (با یا بدون حفظ پست سازمانی)، کارکنان مدارس غیردولتی (به استثنای مدیران و معاونینی که دریافت مزد از آموزش و پرورش)، نیروهای مازاد یا در اختیار آموزشگاه، کلیه مشمولان حقوق بگیر از بیش از یک صندوق، مشمولان مرخصی بدون حقوق، انتقال‌دهندگان به دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی و افرادی که برای تحصیل منصوب شده‌اند، شامل نمی‌شوند. در این آیین نامه

بر اساس ماده 4، امتیازهای لازم برای کسب رتبه های پنج گانه تعیین می شود و مشمولان مرحله استقرار با در نظر گرفتن امتیازات مندرج در جداول زیر اندازه گیری و ارزیابی و بر اساس امتیازات کسب شده، محاسبه می شود. در یکی از پنج رتبه قرار گرفته است.

ارزیابی صلاحیت های عمومی چگونه انجام می شود؟

در سنجش شایستگی‌های عمومی، مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و ویژگی‌های شخصیتی فرد اعم از باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتارهای مبتنی بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه اسلامی و نظام آموزشی کشور است که زمینه را برای انجام کار ایثارگرانه و پایبندی به شئونات اسلامی و انقلاب اسلامی آشکار کننده قوانین و مقررات، معیار بازنگری خواهد بود.

شوراهای بازرسی برای احراز این دسته از صلاحیت ها در طول خدمت دستگاه ها موظفند به مراجع ذیصلاح قضایی مراجعه کنند.

در مواردی که طبق قوانین مربوطه، بازنشستگی کارگران در صلاحیت وزارتخانه باشد، اعمال رتبه منوط به حداقل دو سال سابقه آموزش و پرورش از تاریخ لازم الاجرا شدن این آیین نامه است.

به افرادی که پس از اولین ارزیابی حداقل امتیاز لازم را برای احراز عنوان آموزشی معلمی کسب نکنند، از تاریخ عدم احراز صلاحیت به مدت یک سال یک مرتبه اضافه آموزشی معلم تعلق می گیرد. این گروه از مشمولان می توانند با کسب امتیاز لازم و ارزیابی مجدد ظرف یک سال در یکی از رتبه ها قرار گیرند.

شرط فوق العاده رتبه هر یک از مقاطع تحصیلی و همچنین شرط کسب هر یک از آنها کسب حداقل امتیاز مربوط به مدارک عمومی همان مدرک مندرج در جدول شماره 3 می باشد.

شرط تبدیل وضعیت نیروهای جدید

کلیه مشمولان جدید (به استثنای مشمولان مشمول قانون خاص) به صورت پیمانی استخدام خواهند شد و با توجه به کسب امتیاز رتبه مربی معلم و رعایت سایر قوانین و ارزیابی آنها وضعیت آنها تغییر خواهد کرد. فقط پس از دو دوره ارزیابی سالانه انجام می شود.

بر اساس ماده 8، وزارت آموزش و پرورش موظف است حداکثر ظرف مدت یک ماه در ساعت 97، نسبت به طراحی و استقرار نظام رتبه بندی زیر نظر سازمان اداری و کار کشور جهت اجرای فرآیند ارزشیابی معلمان جهت اخذ مدارک و مستندات مطابق مقررات مربوطه اقدام نماید. حداکثر از تاریخ ابلاغ این آیین نامه. کلیه فرآیندهای مرتبط اعم از ارائه اسناد و مدارک توسط ذینفعان و همچنین ارزیابی و اعمال امتیاز توسط کمیته حسابرسی و همچنین اعتراضات و رسیدگی به آنها به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه فوق انجام خواهد شد.

سرنوشت ارائه اطلاعات نادرست

در ماده ۱۱ آمده است: در صورتی که مشخص شود در هنگام ارائه مدارک و مدارک لازم برای سنجش صلاحیت و سابقه تدریس افراد مشمول قانون، شخصی اطلاعات خلاف واقع به کمیسیون های بازرسی ارائه کرده است، موضوع به شورای قضایی ارجاع می شود. رسیدگی به تخلفات اداری استان تا تعیین تکلیف موضوع در این نهاد، رسیدگی به پرونده ارزیابی متوقف و در صورت محکومیت فرد متخلف علاوه بر مهلت مقرر از دریافت ارزیابی فوق العاده در همان دوره ارزیابی محروم می شود. مجازات انضباطی

ماده 12: پس از تعیین رتبه در نظام، دستور انتخاب شغل به واحد امور اداری و سازمان های ذیربط ابلاغ و به معلم و واحد تدریس و یادگیری وی ابلاغ می شود.

بر اساس ماده 13 شرکت در فرآیند ارزشیابی معلم هیچگونه حقی برای داوطلب ایجاد نمی کند و تنها در صورتی که حداکثر امتیاز تعیین شده بر اساس ضوابط قانونی را کسب کرده و با تایید ممیزی مربوطه در هر یک از رتبه ها قرار گیرد. هیئت مدیره، معلم از مزایای ارزیابی حقوق قانونی برخوردار خواهد شد. .

روش ثبت اعتراض برای ارزشیابی معلمان

ماده 14: در صورتی که هر یک از ارزیابی شوندگان نسبت به نحوه رسیدگی و ارزیابی و رتبه اختصاص یافته اعتراض داشته باشند می توانند حداکثر ظرف مدت 10 روز از تاریخ ابلاغ درخواست خود را از طریق سامانه به دبیرخانه هیأت عالی حسابرسی تسلیم نمایند. رسیدگی به اعتراض به کاندیدای احراز رتبه وی با رسیدگی کمیته حسابرسی و تاریخ اجرای حکم بعد از تاریخ صدور حکم خواهد بود.

اندازه ضرایب در رتبه بندی

بر اساس ماده 15، میزان افزایش حقوق به دلیل رتبه بندی در فیش حقوقی مشمولان اعلام می شود. با تعیین رتبه درج شده توسط هیأت بازرسی مربوطه، رتبه فوق العاده برای پنج رتبه آموزشی معلم، مربی معلم، دستیار، دانشیار و استاد معلم به ترتیب 45، 55، 65، 75 درصد و 90 درصد کل می باشد. امتیاز برای حق کار ، حقوق کارمند و فوق العاده کار به طور جداگانه در حکم کارگزینی کارمند مشخص شده و ماهیانه پرداخت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید