شرایط ویژه رتبه بندی معلمان در مناطق مرزی

شرایط ویژه رتبه بندی معلمان در مناطق مرزی

طرح رتبه بندی معلمان یکی دیگر از موضوعات حوزه آموزش است که با گذشت حدود 10 سال از تصویب آن، هم اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است. طرح رتبه بندی معلمان در وهله اول یکی از اقداماتی است که برای ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در نظر گرفته می شود و سپس بهبود وضعیت معیشتی معلمان را مد نظر قرار می دهد.طرح رتبه بندی معلمان یکی از طرح های پر سر و صدا این روزهای مجلس است. زیرا با اجرای طرح رتبه بندی معلمان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت در ادامه به آخرین اخبار طرح رتبه بندی معلمان می پردازیم.

یوسف نوری در نشست صمیمی با معلمان منتخب سیستان و بلوچستان با اشاره به زحمات معلمان مناطق مرزی و فقیرنشین گفت: برای معلمان این مناطق رتبه بندی هر چهار سال یکبار انجام می شود.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش موضوع مهم و گسترده ای است، افزود: با تدوین سند تحول بنیادین در حوزه سیاست گذاری در نظام آموزش و پرورش کارهای زیادی انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش کل حوزه تربیت دانش آموزی را مصداق بارز مفهوم حکمت عنوان کرد و گفت: فراهم آوردن فرصت های یادگیری برای همه دانش آموزان از اهداف سند تحول بنیادین هنر معلمی است.

وی افزود: آموزش در همه عرصه ها به معنای سوادآموزی چند بعدی دانش آموزان است و تربیت افرادی که در این استان جان باخته اند برای حفظ امنیت کشور نمونه بارز این نوع آموزش است.

نوری به مشکلات خاص آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: رشد جمعیت در این استان هفت برابر میانگین کشوری است و این امر کار را بسیار سخت می کند.

وی با اشاره به مشکلات آموزش الکترونیکی در مدارس خاطرنشان کرد: در آموزش ترکیبی نیاز به آموزش و الگو داریم چرا که اکثر معلمان و والدین بدون داشتن اطلاعات و دانش لازم با مشکل آموزش ترکیبی مواجه هستند.

وی ادامه داد: نتیجه همه اقدامات و فعالیت های انجام شده در آموزش و پرورش در مدرسه قابل مشاهده است و به همین دلیل نگاه ما باید فقط به مدرسه و معلم باشد.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر ادامه فعالیت مستقیم مدارس خطاب به معلمان و مدیران گفت: باید مدارس را باز نگه داریم.

وی با تاکید بر لزوم پرداخت به موقع هزینه های تربیت معلم گفت: دوره های ضمن خدمت باید در کار معلمان تاثیر عملی داشته باشد.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: تعامل با سایر دستگاه ها و نهادها موجب موفقیت آموزش و پرورش می شود و کمک زیادی به تحقق اهداف خواهد کرد.

نوری بیان کرد: انتخاب و گزینش معلمان باید عادلانه و اصولی باشد و نیروهای منتخب آموزش های لازم را برای انجام کار حرفه ای ببینند.

وی با اشاره به نگرانی معلمان و دانش آموزان سیستان و بلوچستان مبنی بر اینکه کتاب های درسی جدید به این استان نمی رسد، گفت: باید ویرایش های جدید کتب درسی به موقع به این استان ارسال شود و این مشکل بررسی و پیگیری شود. بالا.”

وزیر آموزش و پرورش سرانه مدارس در مناطق مرزی و فقیرنشین را سه برابر کرد و گفت: این اقدام برای اجرای عدالت ترمیمی انجام شده است.

نوری از خیران مدرسه و مدرسه یار تشکر کرد و به مدیران مدارس گفت: سعی کنید همه جا برای مدرسه خود اسپانسر پیدا کنید و با ادارات مختلف تعامل داشته باشید زیرا مدرسه مرکز آموزشی محله است.

به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، دولت در نامه ای به هیات امنا برای تامین اعتبار برای نیمه دوم سال 12.5 میلیارد تن بودجه در نظر گرفته است.

معلمان می گویند: امیدواریم با تامین اعتبار این معوقات با حقوق دی ماه بازپرداخت شود.

در همین حال، هیئت امنا نسبت به رتبه بندی بودجه ابراز نگرانی کرده است. دولت در نامه ای به هیئت امنا این طرح را تایید کرد.

به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، دولت در نامه ای به هیات امنا برای تامین اعتبار برای نیمه دوم سال 12.5 میلیارد تن بودجه در نظر گرفته است.

اکنون که مشکل بودجه برطرف شده است، توانایی پرداخت معوقات معلمان رو به افزایش است و به احتمال زیاد در هفته های آتی خواهد بود.

سابقه معلمان در آموزش و سالها سابقه تدریس مهمترین معیار در این رتبه بندی است. با اعلام رئیس کمیسیون آموزش مجلس مبنی بر اینکه تاکید بر اجرای این طرح است، شنیدن نظرات وزیر آموزش و پرورش و البته معلمان بی معنی نیست.

رتبه بندی معلمان از شهریور امسال آغاز می شود. اقدامی که به گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس باید تا پایان سال 1400 به اتمام برسد. سابقه لایحه رتبه بندی معلمان به سند تحول بنیادین و اجرای آن در وزارت آموزش و پرورش و امسال پس از فراز و نشیب های فراوان رتبه معلمان. این طرح با هدف ارتقای سطح زندگی معلمان و همچنین ارتقای صلاحیت حرفه ای معلمان انجام شده و انتظار می رود کیفیت یادگیری دانش آموزان بهبود یابد.

پنج رتبه بندی معلمان برنامه ریزی شده است. دستیار معلم، مربی مدرس، استادیار، دانشیار، معلم معلم بخش های این طرح است و اولویت مهم هر معلم در هر یک از این رتبه ها 4 تا 5 سال است. معلمان از بدو ورود به نظام آموزشی عنوان معلم را دریافت می کنند و پس از حداکثر 22 سال معلم می شوند.

بزرگترین مانع اجرای این پروژه تاکنون تامین اعتبار این پروژه و نبود اعتبار کافی برای آن است.

کمیسیون ممیزی شهرستان و منطقه یکی از ارکان مهم اجرای طرح رتبه بندی معلمان است که به گفته وزیر آموزش و پرورش بلافاصله پس از تصویب آیین نامه تشکیل می شود. نوری می گوید: برای سال آینده نیز در لایحه بودجه 25 هزار میلیارد تن برای رتبه بندی معلمان پیش بینی شده است. در زمینه کادر اداری تعدادی از همکاران ما آموزش دیده اند و برخی دیگر صرفاً کادر اداری هستند و تعداد دفاتری که در رتبه بندی قرار نمی گیرند بسیار کم است و به حدود 10 هزار نفر می رسد.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و طرحی نظام مند مصوب رهبر معظم انقلاب است، به عنوان سند بالادستی در طرح رتبه بندی معلمان شناخته می شود. اما کمبود اعتبارات بودجه اجرای این طرح را 10 سال به تاخیر انداخت.

دیدگاهتان را بنویسید