شریعتمداری و یارانش در برابر سکولارهای اصولگرا!

شریعتمداری و یارانش در برابر سکولارهای اصولگرا!

این روزها بحث حجاب در اردوگاه اصولگرایان به چالشی تبدیل شده است به گونه ای که گروهی مشغول متهم کردن گروه دیگر به سکولاریسم یا گرایش های دین زدایی در مقوله حجاب هستند و طیف مقابل معتقد است سختگیری افراطی وجود ندارد. در مورد این موضوع

آرمان ملی آنلاین: تا کنون چالش اصلی در بحث حجاب اختیاری یا اجباری بودن آن بوده است، به گونه ای که تعدادی از اصلاح طلبان و حتی برخی اصولگرایان معتدل مثال هایی را با کشورهای مسلمان مانند ترکیه و لبنان بیان کردند که در آن حجاب. هر زنی می تواند بر اساس اعتقادات خود نوع حجاب را انتخاب کند. از سوی دیگر اصولگرایان به ویژه گروه تندرو آنها نسبت به حیا برخورد تند و منفی داشتند. در ماه های اخیر این معادله تغییر کرده و چالش اصلی اصولگرایان بر سر مقوله حجاب اجباری است. اختلافات در این جریان پس از طرح لایحه حجاب توسط قوه قضائیه و تصویب دولت بیشتر نمایان شد.

لزوم برخورد سخت با شروران

حسین شریعتمداری و یارانش حجاب را جرم می دانند و خواستار مجازات اشد هستند. آنها مواضع محکمی در مقابل طیف دیگر می گیرند که قاتل حجاب است و حتی از تصمیمات قوه قضائیه در این راستا انتقاد می کنند. به عنوان مثال حسین شریعتمداری پس از انتشار جزئیات لایحه حجاب در کیهان نوشت: «فکر می‌کنم آقای محسنی آجی آن را نخوانده باشد.» این طیف توصیه اکید می‌کنند که برخورد نکنید و اگر به سوابق آنها مراجعه کنید، خیلی زیاد است. موارد برخورد شدید برای حل مشکلاتی که با مدارا و رفتار معتدل قابل حل است.

این طیف از احساسات مردم برای جذب مخاطب و حامی استفاده می کند و به عنوان مثال می نویسد: پلیس حق کمترین برخورد و ممانعتی در صورت مشاهده جرم آشکار افشای حجاب را ندارد! آنها انجام می دهند؟ باید پیامک بفرستد تا حجاب را شناسایی کند و به آنها هشدار دهد! اگر رعایت نکند چه؟ اس ام اس دوم! اگر باز هم … اس ام اس سوم ! و … خودتان قضاوت کنید. آیا این فرمول پیشنهادی در لایحه مذکور مفهوم و معنای دیگری جز کنار گذاشتن پدیده زنان براندازانه و عفاف سوز افشای حجاب و تشویق دشمن به سوء استفاده از زنان فریب خورده برای ادامه این راه پلید دارد؟! تاکید این طیف بر نگرش منفی علنی شده است چنانکه علم الهادی امام جمعه مشهد می گوید: «در روزهای اخیر مجلس در حال بررسی لایحه حجاب و عفاف بوده است. لایحه حجاب است یا لایحه حمایت از بی حجابی؟ امروز تمام دین و جایگاه و ارزش اجتماعی ما با حجاب گره خورده است. مجلس محترم با علم به این موضوع نباید لایحه ای را تصویب کند که در آن افراد هم به دلیل نبستن کمربند ایمنی و هم برای انجام شعائر دینی جریمه شوند. ارزش‌های اخلاقی جامعه را زیر پا بگذارند و قربانی امیال نفسانی کنند، فقط مجازات نامتناسب مالی در انتظار آنهاست.»

تغییر حجاب از جرم به جنحه برای این طیف قابل قبول نیست و سعی در افزایش مجازات ها دارد. نمی توان انکار کرد که وضعیت حجاب در جامعه نسبت به سال های گذشته بسیار تغییر کرده است و اکثریت آن نگرش منفی را نتیجه معکوس می دانند و برخی دیگر بر مسائل آموزشی تاکید دارند. شاید بتوان جبهه پایداری را به عنوان نمادی از طرفداران رویکرد منفی به فحاشی معرفی کرد. در ذهن برخی ها، حسین جلالی طرحی گفت که جریمه بی حجابی به 3 میلیارد تومان می رسد. ایشان همچنین در حرم حضرت معصومه(س) فرمودند که هزینه حجاب و بی حجابی را افزایش می دهیم. اعتراضات به جایی رسید که نقدعلی یکی از معترضان گفت: کارمندی که از نظام حقوق می گیرد چه توجیهی دارد که حجاب را رعایت نکند؟!

جریمه برابر با تخلف حجاب است

گروه دیگر که از سوی افراط گرایان به سکولار بودن متهم شده اند، حجاب را تخلف می دانند و جرایم را برابر با آن تخلف می دانند. این طیف از اصولگرایان بر خلاف تندروها به این واقعیت واقفند که رعایت حجاب در حوزه اجتماعی از احکام اسلامی و از ضروریات شرعی است که در شریعت اسلام قابل تبیین و تعریف است. مسئله حجاب و حجاب در نظام جمهوری اسلامی با تفکرات و نظام های سکولار تفاوت اساسی دارد.

حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است: بر اساس قانون موجود، فردی که کشف حجاب می کند مجرم است و ضابط قضایی باید او را دستگیر کند و دادگاه باید او را دستگیر کند. تشکیل شود و خانم مکشفه باید وکیل بگیرد و در نهایت طبق قانون جریمه شود. با توجه به تعداد مجرمان، امکان اجرا وجود ندارد.» وی با اشاره به چشم انداز لایحه عفاف و حجاب، آن را عملی و موفق ارزیابی کرد و گفت: «لایحه عفاف و حجاب در دستور کار است و افراد زیادی در حال کار هستند. روی آن اما متأسفانه عده ای در میدان دشمن بازی می کنند «عده ای که نقد می کنند کامل نخوانده اند و ندیده اند.» حجت الاسلام ابراهیم رئیسی که سال ها ریاست قوه قضائیه را بر عهده داشت. اکنون در مقام ریاست جمهوری چنین نظری را ترویج می کند که «دولت مردمی به دنبال حل مسئله عفاف و حجاب از منظر فرهنگی است، زیرا دشمن قصد دارد آن را به یک مسئله امنیتی تبدیل کند و دولت قطعاً نخواهد کرد. اجازه دهید با برنامه ریزی خواسته های دشمنان محقق شود.»

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید