شفافیت به تجارت صدا و سیما می رسد؟ جبلی منتظر اقدام جسورانه است

ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: 1400/09/30
کد خبر: 1793851

اداره کل «اداره بازرگانی صدا و سیما» سال هاست که از این مجموعه درآمدزایی می کند و قرار است رئیس صدا و سیما در اقدامی جسورانه و در سامانه ای شفاف جزئیات قراردادهای این اداره را افشا کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اداره کل بازرگانی صدا و سیما به دلیل اینکه یکی از شاهراه های کسب درآمد در این مجموعه عظیم است نیاز به نظارت بیشتر دارد. عملی که در صورت سهل انگاری، خواسته یا ناخواسته ممکن است شبهات مختلفی را در پی داشته باشد..

متأسفانه یکی از مهم ترین دلایلی که رسانه ملی را در عرصه تبلیغات بی نظیر کرده است، انحصار در حوزه صدا و سیما در ایران و نبود بخش خصوصی فعال در این حوزه است. این نقیصه باعث شد صدا و سیما به صورت یکجانبه و بدون رقیب تمامی ارتباطات و تبلیغات کشور را در انحصار خود درآورد و به یکی از ثروتمندترین سازمان های کشور تبدیل شود..

البته در سال های اخیر با گسترش فضای مجازی و بسترهای مختلف در این زمینه، بسیاری از برندها بر اساس مخاطبان بالای این VODو آزادی عمل بیشتری در شکل و محتوای تبلیغات، بیشتر تبلیغات خود را در مجموعه خود سرمایه گذاری کرده اند.

البته اهمیت اطلاعیه های تجاری برای رسانه ملی به حدی است که سازمانی بزرگ و باسابقه به نام «اداره کل بازرگانی» برای آنها راه اندازی شده است که مستقیماً با صاحبان کالا مذاکره می کند..

به گفته برخی منابع، در سال 1377 بیش از 4000 میلیارد تن برای تبلیغات به صدا و سیمای ایران اختصاص یافته است، در حالی که کل بودجه صدا و سیمای ایران در همان سال 1840 میلیارد تن برآورد شده است. بر اساس جزئیات لایحه بودجه 1401 هزینه های سال آینده 10284 میلیارد تن خواهد بود که حدود 5400 میلیارد تن از محل درآمدهای خود سازمان و 4883 میلیارد تن از محل بودجه تامین می شود.

انحصار در نظام به تدریج زمینه های فساد را ایجاد می کند و نظارت ناکافی در این حوزه باعث تسریع این فساد می شود. معاونت بازرگانی و تبلیغات صدا و سیما سال هاست که به عنوان یکی از غیرشفاف ترین بخش های این سازمان فعالیت می کند و انتظار می رود با تغییر رئیس این سازمان، شفافیت در این حوزه کسب درآمد نیز باز شود.

پیمان جبلی که با شعار «هویت مداری و عدالت محوری» در این دوره کوتاه ریاست خود بر ریاست سازمان تکیه زده بود، با بیان اینکه قصد دارد با تغییر مدیران و نظارت مستقیم، سازمان را تغییر اساسی دهد و سیاست های آن را اصلاح کند، گفت: اجرای برخی موارد

از مدیرعامل جدید صدا و سیما انتظار می رود با شجاعت و نیت شفاف سازی سهم بسزایی در کار اداره کل بازرگانی این سازمان داشته باشد و در گام نخست قراردادهای شرکت های تبلیغاتی برای تولید را افشا کند. و ارتباطات تجاری را پخش کند. مردم و سایر شرکت ها باید به صورت شفاف از جزییات این قراردادها مطلع شوند و این بی شک با شعاری که آقای رئیس در مراسم افتتاحیه خود به عنوان نمونه کار خود مطرح می کند، همخوانی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید