شمارش معکوس برای برجام/ مدیرکل آژانس خواستار سفر به تهران شد

شمارش معکوس برای برجام/ مدیرکل آژانس خواستار سفر به تهران شد

سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران در ماه مارس سال گذشته این امید را ایجاد کرد که طی یک فرآیند سه ماهه و با یک نقشه راه مشخص، پرونده پادمان‌های ایران برای همیشه در نشست هیات مدیره در ژوئن بسته شود. این امید که با ارائه گزارش منفی رافائل گروسی و متعاقب آن تصویب قطعنامه شورای حکام علیه ایران، نه تنها حل و فصل پرونده دفاعی، بلکه آینده برجام نیز در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

روز چهارشنبه ۱۸ خرداد، ساعاتی قبل از اعلام پذیرش قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خبری از سازمان انرژی اتمی ایران منتشر شد که نشان می‌داد تهران به صدور این قطعنامه اطمینان دارد. رزولوشن فرح پادمانی دارای دستگاه اندازه گیری سطح OLEM غنا و دبی سنج از نمایندگی در ایران می باشد.

در بیانیه آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است: جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری های گسترده ای با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است. این نیز وظیفه ایران است».

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ساعتی پس از انتشار این خبر گفت: 80 درصد دوربین های آژانس احتیاطی هستند و ما به پادمان ها متعهد هستیم و آن دوربین ها همچنان کار می کنند. دوربین‌هایی که خاموش می‌شوند و امروز از برخی سایت‌ها شروع کردیم، دوربین‌هایی هستند که دوربین‌های اضافی دارند و اطلاعات ضبط می‌کنند که بعداً می‌تواند توسط آژانس استفاده شود. ما دیگر این اطلاعات را در اختیار آژانس قرار نمی‌دهیم.»

با این حال، تهران در این مرحله متوقف نخواهد شد و گازی شدن برخی از سانتریفیوژهای IR1 و تسریع در تولید سانتریفیوژهای مختلف، گام های بعدی تهران در واکنش به آنچه «عدم ارزیابی از سوی آژانس همکاری با ایران» خوانده شد، بود.

قطعنامه پیشنهادی آمریکا و ترویکای اروپایی سرانجام در آخرین ساعات روز چهارشنبه با رای 30 کشور از 35 کشور عضو شورای حکام به تصویب رسید تا فصل جدیدی از تنش ها بین تهران و سازمان بین المللی اتمی رقم بخورد. آژانس انرژی. فصلی که شاید بعد از تل آویو باعث خوشحالی مردم کرملین شود.

روسیه که از زمان پایان مذاکرات در وین در 11 مارس 1400 همواره در مظان اتهام اصلی در روند احیای شورای امنیت سازمان ملل بوده است. اکنون با پذیرش مصوبه هیات دولت می تواند خود را توجیه کند و از اختلافات تهران و غرب بهره ببرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اولین واکنش به بسته شدن دوربین‌ها با دوربین‌های اضافی یا همان دوربین‌هایی که پس از امضای برجام در سایت‌های ایرانی نصب شده بود، روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: این اتفاق خواهد افتاد. ضربه مهلک «برای برجام. در صورت احیای برجام، آژانس نمی تواند به کشورهای امضا کننده در زمینه فعالیت های هسته ای ایران خدمات ارائه کند و نمی تواند به آنها بگوید ایران کجاست.

رافائل گروسی روز جمعه به الجزیره گفت: اقدام ایران برای توقف برخی از دوربین های آژانس بین المللی انرژی اتمی یک گام منفی است. فعالیت‌های بازرسی به ایران کمک می‌کند و به آن فرصتی می‌دهد تا ثابت کند در برنامه هسته‌ای خود چیزی برای پنهان کردن ندارد.» وی همچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند هر چه زودتر به ایران سفر کند و با مقامات ایرانی گفتگو کند.

مدیرکل آژانس در مارس سال گذشته به ایران سفر کرد و توافقنامه متنی چهار ماده ای بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران این امید را ایجاد کرد که طی یک فرآیند سه ماهه و با یک نقشه راه مشخص، پرونده پادمان ایران ارائه شود. در نشست ژوئن دولت ها باید برای همیشه در بند باشند. امروز اما نه تنها حل و فصل پرونده دفاعی، بلکه آینده برجام نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

تصویب قطعنامه در شورای حکام یادآور روزهایی است که کشورمان پس از صدور 9 قطعنامه علیه برنامه هسته ای در این نهاد به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع شد.

اکنون با گذشت سه ماه از توقف مذاکرات در وین، دوربین های ضبط کننده فعالیت های تهران پس از توافق هسته ای خاموش شده و شمارش معکوس برای اعلام «رسمی» مرگ برجام آغاز شده است.

دیدگاهتان را بنویسید