شمشیر دولبه افزایش نرخ های بانکی

شمشیر دولبه افزایش نرخ های بانکی

در هفته منتهی به 23 آذرماه، نرخ بین بانکی 20.99 درصد، بالاترین میزان در سال جاری ثبت شد. اخبار منتشر شده از سوی بانک مرکزی حکایت از تصمیم دولت برای افزایش نرخ سود بانکی دارد، حتی رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری با خبرنگاران گفت: بانک مرکزی معتقد به اصلاح نرخ سود بانکی است اما این موضوع بستگی به این دارد. مصوبه شورای پول و اعتبار وی همچنین تاکید کرد: افزایش دستمزدها در سال آینده کمتر از امسال خواهد بود و کنترل می شود، اما کارشناسان معتقدند افزایش نرخ سود بانکی با توجه به شرایط حاکم بسیار دیر اعلام شده است. جامعه، بلکه به اجرای موفق آن نیز بستگی دارد. این بستگی به مدیریت صحیح دارد که بتواند از این عامل به عنوان ابزاری مفید در اقتصاد استفاده کند، زیرا اگر نگرش صحیحی نداشته باشد، پیامدهای بسیار منفی خواهد داشت. .

کنترل تورم با افزایش نرخ های بانکی

کامران ندری، کارشناس اقتصادی در این خصوص به آرمان ملی گفت: افزایش نرخ بانکی مقوله موثری است که می تواند تورم افسارگسیخته را کنترل کند، اما این افزایش نرخ در شرایط نگران کننده کنونی ابزاری است که می تواند نقدینگی را تامین کند. جامعه را کنترل کند، هرچند استفاده نادرست از این بازار می تواند عواقب منفی بیشتری داشته باشد و مانند شمشیر دولبه است که در صورت استفاده نادرست مضر خواهد بود.

کاهش سرمایه گذاری

وی افزود: برخی معتقدند افزایش نرخ سود موجب رکود، بیکاری و کاهش سرمایه گذاری می شود اما بهبود تورم، تقویت نظام بانکی کشور و رشد اقتصادی از جمله پیامدهای اجرای صحیح این طرح است. آیا اقتصاد رئیس جمهور موفق خواهد شد آن را به درستی محقق کند یا خیر؟ نادری تصریح کرد: برخورد با این متغیر و حذف سیاست های بانک مرکزی در این زمینه در صورت همراهی با حکمرانی خوب می تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور منجر شود اما هنوز از امنیت و کیفیت اجرای آن خبری نیست و ممکن است اجرای بهتر دیر از هرگز. این کارشناس ادامه داد: بر اساس آنچه تاکنون از ارائه تیم اقتصادی رئیس جمهور مشاهده شده، اعتقادی به افزایش نرخ سود ندارند اما امیدواریم متوجه شوند که این عامل می تواند وضعیت اقتصادی جامعه را بهبود بخشد.

نقش موثر هیئت پول و اعتبار

وی بیان کرد: اگرچه ترکیب شورای پول و اعتبار و تیم اقتصادی دولت فاقد این بینش در رابطه با نرخ های بانکی بود، بنابراین تیم اقتصادی دولت در سال 98 که در گروه اقتصادی حامی رئیس جمهور بودند نیز توصیه اکید به کاهش نرخ کردند. نرخ سود برای بهبود وضعیت، سیاست های اقتصادی و اتخاذ سیاست های بخشنامه ای در این زمینه بوده و امیدواریم اکنون این رویکرد تغییر کرده باشد. وی افزود: در فضای تورمی سیاست مناسبی که اکثر کشورها دنبال می کنند افزایش نرخ سود است اما اینکه نرخ سود چقدر باید بالا برود سوال مهمی است که در مورد آن اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند نرخ سود به تورم فعلی بستگی دارد و پیش‌بینی‌ها می‌شود که البته تاثیر این سیاست بر اقتصاد تا حدودی مشروط است و افزایش نرخ سود را راه مناسبی برای کنترل تورم می‌دانند. زیرساخت ها در اقتصاد و چارچوب سیاست ها به درستی اجرا می شود. ندری تصریح کرد: لازم است بانک های ناسالمی که از عملکرد فعلی بسیار ناراضی هستند شناسایی شوند زیرا افزایش نرخ سود وضعیت آنها را بدتر می کند بنابراین باید بسته سیاستی ویژه ای برای این بانک ها در نظر گرفته شود تا دچار مشکل نشوند. افزایش نرخ سود یا به دلیل اینکه برای افزایش نرخ سود به میزان لازم باید پیش بینی و برآوردی از تورم و انتظارات تورمی در اقتصاد داشته باشیم. همچنین کلیه بخشنامه هایی که نرخ سود را افزایش یا کاهش می دهند باید لغو شوند زیرا چرا که افزایش نرخ سود در بازار بین بانکی منطقی نیست، اما از سوی دیگر بانک ها موظف به پرداخت نرخ سود معین به سپرده ها یا دریافت از وام گیرندگان هستند.

لزوم افزایش نرخ سود بانکی و تورم فعلی

مهدی پازوکی، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز در این باره معتقد است: یکی از مهم ترین راه های کنترل نرخ تورم، اصلاح سیاست های پولی و تلفیق آن با اصلاحات مالی است، زیرا بر این اساس، هر تغییر نرخ سود بانکی اقدامی در این راستا است که در شرایط فعلی اقتصادی افزایش نرخ سود بانکی مناسب به نظر می رسد چرا که طبق اعلام دولت تورم در حال حاضر بالای 50 درصد و نرخ سود بانکی 20 است. درصد، و این شرایط به هر حال انگیزه ای برای جذب سرمایه به بانک ها ایجاد نمی کند. پازوکی معتقد است، همانطور که در ترکیه شاهد بودیم، به دلیل مقاومت اردوغان در برابر افزایش نرخ سود بانکی، ارزش پول ملی این کشور به شدت کاهش یافت و سپس سه رئیس بانک مرکزی این کشور برکنار شدند، بنابراین آنچه در این زمینه موثر است. حوزه کنترل نقدینگی و نرخ تورم اصلاح سیاست های پولی است که بخشی از آن افزایش نرخ سود بانکی است و از سوی دیگر دلیل اصلی تورم بالا در کشور افزایش نقدینگی است. این موضوع به اتخاذ سیاست های پولی مناسب و هماهنگی بین سیاست های پولی و مالی نیز بستگی دارد، بنابراین این نکته بسیار مهمی است. این است که هر اقدامی در زمینه اصلاح سیاست پولی باید علمی و حساب شده باشد، زیرا نرخ سود بانکی باید در بازار پول با عرضه و تقاضا تعیین شود و مطمئناً نرخ الزام آور جواب نمی دهد. وی افزود: تجربه نشان می دهد زمانی که سیاست های پولی به خودی خود اصلاح شود و سیاست های مالی توسط دولت اصلاح نشود، کسری بودجه و جبران آن با روش های غیر کارشناسی دوباره نمایان می شود که خود باعث تورم می شود، بنابراین اگر انضباط اقتصادی را به اقتصاد بازگردانیم. اقتصاد ایران می‌توان گفت که مشکلات اقتصاد تا حد زیادی کاهش می‌یابد زیرا ما سه نوع انضباط اقتصادی برای اجرا داریم که نوع اول آن انضباط پولی است که در سیستم بانکی توسط بانک مرکزی اجرا می‌شود. و دوم انضباط مالی است که باید در سند بودجه توسط دولت درج شود. نوع سوم نیز باید در نظر گرفته شود انضباط اداری است که اگر انضباط پولی، مالی و اداری در سیستم ظاهر شود منجر به اقتصاد می شود. نظم و انضباط و هر یک از آنها موثر نیستند.

انتخاب بین بد و بدتر

پازوکی افزود: نرخ سود با سرمایه گذاری رابطه معکوس دارد و با افزایش نرخ سود بانکی، سرمایه گذاری کاهش می یابد، اما در اقتصاد برخی سیاست ها باید انتخابی بین بد و بدتر باشد و در شرایطی که سازوکار مناسبی برای سرمایه گذاری در تولید وجود ندارد. ، با کاهش نرخ بهره. سود بانکی سرمایه راهی بازارهای غیرمولد و دلالی می شود، دلیل اینکه پول به سمت تولید و تولید نمی رود، گرانی هزینه تولید است و دلالی و دلالی به دلیل مشکلاتی از جمله بروکراسی های گسترده و طولانی وارد عرصه شدند. و نفس تولید را گرفت به همین دلیل است که پس انداز به سرمایه گذاری تبدیل نمی شود. پازوکی تصریح کرد: یکی از مهم ترین تصمیمات سیاست های مالی ایجاد تعادل بین هزینه های دولت با درآمدهای آن است. موضوع مهم دیگر افزایش بیش از 55 درصدی حقوق است که عاملی برای افزایش هزینه های دولت شده است. بنابراین اگر دولت به دنبال بهبود وضعیت معیشتی است راهش جلوگیری از تورم است، حقوق کارمندان و مستمری بگیران باید قبل از اینکه از جیب مردم برداشته شود افزایش یابد، از سوی دیگر در کنار انضباط مالی، کاهش انتظارات تورمی یکی دیگر از مولفه هایی است که در کنار سیاست اصلاح نرخ بانکی، کاهش تورم را به دنبال خواهد داشت و راه حل آن در احیای جرما است که منجر به افزایش تعامل با دنیا و بهبود درآمدهای ارزی کشور می شود. .

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید