شناسایی 37 نقطه در استان کرمانشاه برای بارورسازی ابرها


ساعت: 09:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۳
کد خبر: 1915453

محمودرضا شهلایی با اشاره به بارورسازی ابرها برای جبران کم آبی گفت: تیم تحقیقاتی وزارت نیرو 37 نقطه را در استان شناسایی کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمودرضا شهلایی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد با بیان اینکه از ابتدای سال آبی تاکنون 39.7 میلی متر بارندگی در استان داشته ایم، گفت: این میزان بارندگی نسبت به سال گذشته حدود 33 درصد و نسبت به سال آبی 59 درصد است. مدت مشابه در برنامه بلندمدت درصد کاهش یافته است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه با اشاره به اینکه در سال آبی جاری میانگین بارندگی در استان کرمانشاه 484 میلی متر بوده که کمتر از حد نرمال است، افزود: رواناب و مسیل ها نیز نسبت به سال گذشته 48 درصد و 47 درصد کاهش داشته است.

وی بیان کرد: از این رو با توجه به بحران کم آبی در استان، در دیدار استاندار کرمانشاه با وزیر نیرو، موضوع باروری ابرها برای جبران کم آبی مطرح شد و 37 نقطه از سوی اداره کل شناسایی شد. تیم تحقیقاتی وزارت

شهلایی با بیان اینکه روش بارورسازی ابرها به سه روش هوایی، زمینی و ترکیبی انجام می شود، گفت: قرار است در استان کرمانشاه به روش زمینی و از طریق ژنراتور در 10 نقطه انجام شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه گفت: سعی می کنیم در فصلی که کشاورزان برای آبیاری محصولات خود به ابرها نیاز دارند، ابرها را بارور کنیم زیرا بیشتر محصولات ما دیم است.

وی یادآور شد: هر چند باروری ابرها جزو برنامه های وزارت نیرو برای مقابله با خشکسالی است، اما به گفته کارشناسان میزان تاثیر آن حدود 20 درصد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید