شهدا، هویت ملت ایران هستند که نباید فراموش شوند

رهبر انقلاب در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت شهدا در آذربایجان شرقی:

متن بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اعضای ستاد مرکزی کنگره بزرگداشت 10 هزار شهید استان آذربایجان شرقی که در روز چهارشنبه 24 دی ماه 1402 برگزار شد، منتشر شد. امروز در محل همایش در تبریز.

به گزارش خبرگزاری موج


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار آذربایجان شرقی را مهد درگذشتگان و شهدا خواندند و تأکید کردند: نباید اجازه داد که جوشش خون شهدا فروکش کند زیرا شهدا هویت شهدا ملت ایران و ملت نباید هویت خود را فراموش کنند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگداشت شهدا به معنای یادآوری صرف نیست، گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت شهدا و تکرار آن در فواصل زمانی کوتاه امری ضروری و ضروری است، اما این جلسات باید زمینه ساز انتقال روحیه و صفات برجسته باشد. از شهدا مانند ایمان، تقوا، شهادت، فداکاری و شجاعت به نسل جوان.

رهبر انقلاب اسلام شهدا را بهترین الگو برای جوانان خواند و تاکید کرد که چنین پدیده های درخشان و کم نظیری باید در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شود و خاطرنشان کرد: روح و گوهر درخشان شهدا باید به نسل جوان منتقل شود. آثار هنری مانند فیلم، شعر و کتاب

حضرت آیت الله خامنه ای بر لزوم فراموش نشدن خانواده شهدا و ثبت خاطرات آنان و همچنین دوستان شهدا تأکید کردند و گفتند: در انتقال روحیه و ویژگی های شهدا به نسل جدید، زمینه های نهضت آنان نیز فراهم است. همچنین باید روشن باشد و نسل جوان باید بداند که علت نهضت ها و قیام های دوران نهضت اسلامی قبل از پیروزی انقلاب و رشادت ها و جانفشانی های شهدا و زمینه آن پس از پیروزی انقلاب چیست. اگر چنین باشد، این حرکت و روحیه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: البته در زمینه انتقال دلایل و زمینه وقایع مهم تاریخ انقلاب، ارواح شهدا و معرفی شخصیت های برجسته، کاستی هایی داشتیم و به همین دلیل بسیاری از جوانان. از آنها اطلاعی ندارند، بنابراین لازم است نهادهای رسمی تبلیغاتی مانند صدا و سیما در این زمینه فعالیت کنند و از ظرفیت رسانه های غیررسمی که امروز در اختیار مردم است، بیشتر تلاش کنند و بهتر استفاده کنند.

رهبر انقلاب اسلامی آذربایجان را هویت ممتاز ایران خواندند و با اشاره به شهدای این مرز و بوم از زمان نهضت امام خمینی (ره) تا کنون افزودند: والاترین ارزش و شخصیت والای آذربایجان را باید در پاسداشت مقدس و در شهدای شاخصی چون مهدی باکری، حمید باکری، علی تجلایی و مرتضی یقچیان و همچنین دو شهید از 5 شهید محراب کشور متعلق به آذربایجان شرقی است.


آیا این خبر مفید بود؟