رهبر معظم انقلاب: شهدا، هویت ملت ایران؛ هویت ملی را نباید فراموش کرد

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار آذربایجان شرقی را مهد شهدا و جان باختگان خواندند و تأکید کردند: نباید اجازه داد خون شهدا فروکش کند زیرا شهدا هویت ملت ایران هستند. و ملت نباید هویت خود را فراموش کند.

وی با تاکید بر اینکه بزرگداشت شهدا به معنای یادآوری صرف نیست، گفت: برگزاری مراسم بزرگداشت شهدا و تکرار آن در فواصل زمانی کوتاه امری ضروری و ضروری است، اما این جلسات باید زمینه ساز انتقال روحیه و صفات برجسته باشد. از شهدا مانند ایمان، تقوا، شهادت، فداکاری و شجاعت به نسل جوان.

رهبر انقلاب اسلامی شهدا را بهترین الگو برای جوانان خواندند و با تاکید بر اینکه چنین پدیده های درخشان و کم نظیری باید در حافظه تاریخی ملت ایران ثبت شود، خاطرنشان کردند: روح و گوهر درخشان شهدا باید در آثار هنری مانند فیلم، شعر و کتاب ثبت شود جوانان باید منتقل شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای بر لزوم فراموش نشدن خانواده شهدا و ثبت خاطرات آنان و همچنین دوستان شهدا تأکید کردند و گفتند: در انتقال روحیه و ویژگی های شهدا به نسل جدید، زمینه های نهضت آنان نیز فراهم است. همچنین باید روشن باشد و نسل جوان باید بداند که علت نهضت ها و قیام های دوران نهضت اسلامی قبل از پیروزی انقلاب و رشادت ها و جانفشانی های شهدا و زمینه آن پس از پیروزی انقلاب چیست. اگر چنین باشد، این حرکت و روحیه ادامه خواهد داشت.

وی افزود: البته در زمینه انتقال دلایل و زمینه وقایع مهم تاریخ انقلاب، ارواح شهدا و معرفی شخصیت های برجسته، کاستی هایی داشتیم و به همین دلیل بسیاری از جوانان. از آنها اطلاعی ندارند، بنابراین لازم است نهادهای رسمی تبلیغاتی مانند صدا و سیما در این زمینه فعالیت کنند و از ظرفیت رسانه های غیررسمی که امروز در اختیار مردم است، بیشتر تلاش کنند و بهتر استفاده کنند.

رهبر انقلاب اسلامی آذربایجان را هویت ممتاز ایران خواندند و با اشاره به شهدای این مرز و بوم از زمان نهضت امام خمینی (ره) تا کنون افزودند: والاترین ارزش و شخصیت والای آذربایجان را باید در پاسداشت مقدس و در شهدای شاخصی چون مهدی باکری، حمید باکری، علی تجلایی و مرتضی یقچیان و همچنین دو شهید از 5 شهید محراب کشور متعلق به آذربایجان شرقی است.