شهدای گروه انقلابی ابوذر نهاوند شناسنامه غرب کشور هستند.


ساعت: 16:41
تاریخ انتشار: 14/30/1400
کد خبر: 1809524

به بهانه چهل و هشتمین سالگرد اعدام این شش نفر در چیتگر تهران؛

در سحرگاه 30 بهمن 1331 به دستور مستقیم شاه، شش تن از جوانان انقلابی گروه ابودر نهاوند در مبارزه با رژیم ستم شاهی و لبنان به شهادت رسیدند و جاودانه شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر همدان، در سال 52 درخواست اعدام شش جوان نهاوندی که در آن زمان در ادبیات رژیم پهلوی خرابکار محسوب می شدند و از سوی دادگاه های نظامی رژیم پهلوی صادر شده بود، با موافقت مستقیم رژیم پهلوی مواجه شد. شاه در میدان چیتگر تهران.

جرم آنها مبارزه با رژیم پهلوی است. این جوانان همانطور که در مصاحبه خود با ساواک گفته اند با هدف مشترکی که برای محرومان وطن خود کاری انجام دهند تجمع کرده بودند. آنها از ترس ابودر غفاری، صحابی معروف پیامبر اسلام، نام ابودر را برای گروه خود انتخاب کردند.

اجساد جانباختگان سپاه ابودر از جمله عبدالله حدرحمی، ماشالا سیف، بهمن منشتا، ولیوله سیف، حجت‌الاسلام و روحلا سیف به خانواده‌هایشان تحویل داده نشد و مخفیانه در بهش زهرای تهران به خاک سپرده شدند.


cb15aaea c30b 4f9f 8fe7 cd1d3c3840f1 خبر خاکستری

تنها پنج سال پس از شهادت اعضای گروه انقلابی ابوذر نهاوند، طومار 2500 ساله شاهنشاهی ایران ویران شد و با تلاش خانواده ها قبور مطهر این شهدا در سال 57 کشف شد. نماینده به زادگاهشان نهاوند منتقل شد.

در وصف این شهدای گرانقدر کتابهای متعددی نوشته شده است از جمله کتاب گروه انقلابی ابودر، تاریخ شفاهی گروه ابودر، ستارگان ابودر نشسته بر ستون خونین، اسناد ساواک درباره گروه ابودر. عزاداری کردند و بسیاری دیگر دین خود را برای این شهدا منتشر کردند.

پیامدهای اقدامات و شهادت اعضای گروه انقلابی ابودر نهاوند در دو بعد محلی و ملی قابل مشاهده است.

از بعد محلی عواقب اقدامات و شهادت این گروه می توان گفت: با توجه به حسن نیت و مردم سالاری اعضای این گروه که همگی مؤمن، مؤمن و یاور محرومان و درماندگان نهاوند بودند، خبر تیراندازی به شش جوان 18 تا 20 ساله در تهران شوک بزرگی بود. نهاوند در آن زمان شهر کوچکی بود و مردم را با این پرسش بزرگ مواجه می کرد که به چه گناهی به قتل رسیدند و همین مشکل خود باعث بیداری مردم نهاوند شد، از این رو در سال 1353 گروه انقلابی ابودر 2 مبارزه را آغاز کرد. علیه رژیم شطرنج

به عبارت دیگر می توان گفت که به جز خانواده های شهدا، همه مردم نهاوند با وابستگی خویشاوندی، سببی یا فکری به مخالفان پیوستند، به طوری که مردم نهاوند مجسمه شاه را از میدان مرکزی پاره کردند. چند ماه قبل از باخمن 57. آنها را اولین شهر ایران می نامند.

در خصوص بعد ملی پیامدهای اقدامات گروهک انقلابی ابوذر نهاوند می توان گفت: با توجه به ارتباط آنها با روحانیت مبارز و شاگردان امام خمینی (ره) مانند آیت الله ربانی شیرازی، حجت الاسلام فاکر خراسانی و …. در کوم و اقدامات نهایی آنها برای خلع سلاح نیروی انتظامی در کوم ساواک به این موضوع حساس شد. در نتیجه بازجویی ها و تحقیقات ساواک ابعاد بیشتری از این رابطه آشکار شد.

وی با کشف ارتباط اعضای گروه با روحانیون شورای تامین کوم تصمیم گرفت روحانیت مبارز را که اکثراً از شاگردان و دوستداران ولی فقیه در تبعید بودند، جدی بگیرد. بدین ترتیب ۲۵ نفر از یاران امام و شخصیت های برجسته نظام پس از انقلاب اسلامی مانند آیات مشکینی، جنتی، صانعی، گرامی، یزدی، مومن، ربانی شیرازی و ….

این موضوع که شاید بدترین رویارویی رژیم با یاران امام پس از قیام 15 خرداد 42 باشد، نتیجه اقدامات اعضای گروهک ابوذر نهاوند در قم است. تبعید این افراد به اقصی نقاط ایران، علاوه بر این که بذر انقلاب را در سراسر کشور پخش کرد، آنها را پس از وقایع پخته‌تر و مصمم‌تر برای انقلابی کردن سال‌های منتهی به رژیم پهلوی کرد.

داستان ابوداران نهاوند هنوز تمام نشده است، یاد و خاطره آنها پس از 48 سال همچنان زنده است. سه سال پیش این بستگان به عنوان شهدای شاخص همدان و شهدای کشوری معرفی شدند و کنگره این شهدا در بهمن ماه در نهاوند برگزار شد.


بخشی از وصیت نامه آقادایی گراتقدر از گروه ابوذر

شهید عبادله حضرحمی; اگر جنازه ام را گرفتی در نهاوند دفن کن و هزار تن پول که ارث من است بخر… و بقیه را برای فقرا و همسایه ها و زغال و لباس عیدشان.

شهید ماشالا گاوصندوق; پدر، مادر، خواهران و برادران، به شما توصیه می کنم نماز اول وقت را بخوانید، روزه بگیرید و همچنین در دل خدا را یاد کنید. اگر اعدام شدم گریه نکن شیرینی پخش کن و پیکرم را در نهاوند دفن کن.

شهید باخمن منشت; پدر بزرگوارم از زمانی که خودم را شناختم مرگ حق است. همه را به تقوا امر می کنم. امیدوارم مرگ من را مثل کوه تحمل کنی.

شهید ولیله سیف; پدر و مادر عزیزم و مهربانم، در چند ساعت به عهدی که با خدا بسته بودم وفا کردم و در اولین روزی که این کار را شروع کردم، جانم را در خشنودی او قرار دادم.

شهید روحلا سیف; در حال نوشتن این نامه از همه شما عذرخواهی می کنم. دنیا محل مرگ است و همه می رویم، اما این مرگ باید صادقانه باشد و مرگی که باید با روی سفید در برابر عدل الهی باشد.

شهید حجت الله عبدلی; اکنون که آخرین ساعات عمرم به پایان رسیده است، با خاطره های آرامش بخش و عشقی سرشار از ایمان وصیت خود را اعلام می کنم تا از یاد خدا غافل نشوید. تو را به نماز و صبر و استقامت در برابر گناه و مصیبت توصیه می کنم.

امروز وظیفه ما ادامه راه همه شهدا به ویژه شهدای گروه انقلابی ابودر است که با شهادت خود نقطه عطفی در مبارزه مردم با رژیم پهلوی ایجاد کردند و منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شدند.

نهاوند تنها شهر ایران است که 6 جوان در آن زمان خود را تقدیم انقلاب کردند و این شهدای گرانقدر سند افتخار غرب کشور هستند.

روحشان شاد و یادشان جاودانه

او هرگز نمی میرد که دلش برای عشق زنده است
در دفتر خاطرات دنیای استقامت ما ثبت شده است

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید