شهر حلقه ملی، هنوز ناشناخته / نادیده گرفتن صنعت حلقه، بازاری پر رونق و قدرتمند


زمان: 12:36 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908922

گزارش در مورد غفلت از ظرفیت بزرگ اما پنهان؛

اگرچه شهر قم در دی ماه سال ۱۳۹۷ به عنوان شهر حلقوی ملی انتخاب شد، اما در این مدت هیچ اقدامی برای حمایت از این صنعت در استان طبق وعده داده نشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، شهر مقدس قم در دی ماه ۱۳۹۸ به عنوان شهر ملی انگور به ثبت رسید و پلاک ثبت آن با حضور مسئولان وقت ارائه شد. توجه به اینکه هنر انگشترسازی در شهر قم قدمتی به قدمت تپه گلی درویش هفت هزار ساله دارد، محوطه ای باستانی که نمونه هایی از انگشترهای قم در آن وجود داشته است و این نشان می دهد که این هنر. از دیرباز مورد توجه مردم جهان شرق بوده است و اکنون که این فرصت به هنر کوم در سطح ملی داده شده است. لازم است با برنامه ریزی و تخصیص اعتبار از این ثبت ملی برای سربلندی شهر قم بهترین بهره را برد.

17b2bd39 6892 4600 9279 ea0797f2df1d خبر خاکستری

انگشتر قم دست ساز است
بازار انگشتر قم با 1000 کارگاه انگشترسازی و 1200 استاد انگشترسازی مرکز تولید انگشتر دست ساز نقره در ایران است. این هنرمندان در رشته‌های نقره‌سازی، جواهرسازی و قلم‌زنی، قلم‌زنی، گوهرتراشی (دامل و فست) و حکاکی گوهر مشغول هستند.
تفاوت عمده تولید انگشتر قم با تولید انگشتر در شهرهای دیگر مانند مشهد دست ساز بودن آنهاست. در کوم استاد حلقه ساز تمامی مراحل انگشترسازی را با ابزار دستی و با سلیقه خود انجام می دهد. اما در شهرهای دیگر مانند مشهد، انگشتر به صورت سریالی یا ریخته گری تولید می شد که باعث افزایش سرعت تولید محصولات شد، اما از کیفیت و ظرافت آن کاسته شد.
از سوی دیگر به گفته مسئولان وجود معادن سنگ های نیمه قیمتی یکی از فرصت های بالقوه این صنعت در استان قم است و همین امر زمینه سرمایه گذاری ایرانی و خارجی و حتی رونق گردشگری را فراهم می کند.

فاصله زیاد زیرساخت های تولید و عرضه زیورآلات و انگشترهای سنتی در قم
برای حفظ این هنر و صنعت زیرساخت ها در استان وجود دارد اما هنوز با شرایط ایده آل برای توسعه ظرفیت تولید و عرضه زیورآلات و انگشترهای سنتی فاصله داریم.
یکی از مصوبات استان قم در سال 1398، تصویب بازار گوهر و عقیق در ورودی شهر توسط کمیته معدن استان بود، بازاری که قطعا چشم انداز روشن تری از این صنعت و هنر را برای مردم به ارمغان خواهد آورد. شهر قم
یک سال پس از ثبت شهر قم به عنوان شهر انگور، نماد شهر «شهر رینگ ملی قم» در تاریخ 11 بهمن 1400 در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع دستی رونمایی شد. و با کمک هنر معرق و استفاده از هنر منبت به ابعاد 130*130 سانتی متر ساخته شده و برای نصب در یکی از میدان های اصلی طراحی شده و نمادی برای نشان دادن شهر ملی انگور به حساب می آید.

77b3b845 fa48 46ca 9835 6e751bff13bf خبر خاکستری

ایجاد شهرک صنایع دستی در قم یک ضرورت است
از این رو خانم پویا محمودیان در تاریخ 20 فروردین ماه سال جاری در بازدید از زمین انحصاری شهرک صنعتگران در آورازی قم تهران گفت: با توجه به اینکه قم به عنوان شهر دایره ای ملی ایران به ثبت رسیده است، این ظرفیت در این شهر برای توجیه داشتن یک شهر صنایع دستی با محوریت هنر انگشترسازی مقرون به صرفه تر است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ابراز تعجب از بی توجهی مسئولان نسبت به معرفی انگشتر کوم گفت: متأسفانه در سطح شهرستان علاوه بر اینکه وجود دارد. بدون تبلیغات انگشتر قم، مکان خاصی برای فروش و ارائه این هنر وجود ندارد. هیچ صنعتی وجود ندارد.
وی افزود: استان قم از نظر صنایع دستی ظرفیت بی نظیری دارد و طبق برنامه ریزی انجام شده مقرر شده مجموعه نمایشگاهی صنایع دستی استان در کنار شهرک چاپ راه اندازی شود.
محمودیان با اشاره به نبود بازار مناسب برای عرضه و فروش محصولات و صنایع دستی در استان گفت: عوارضی قم تهران بهترین مکان برای عرضه هنرهای سنتی و صنایع دستی است چرا که سالانه میلیون ها نفر از این بزرگراه تردد و دسترسی دارند. . مردم قم نیز به راحتی به این سایت دسترسی دارند.

ارزشیابی و توسعه اشتغال در قم با توجه به گوهرها
محمودیان با اشاره به سنگ های یاقوت گفت: تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و صادرات آنها به کشورهای دیگر علاوه بر حفظ منابع کشور در تولید ناخالص ملی کشور نقش بسزایی دارد.
وی خاطرنشان کرد: لزوم توجه به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی علاوه بر حفظ ثروت ملی کشور ارزشمند و در عین حال موجب توسعه اشتغال نیز خواهد شد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه قم به عنوان شهر انگشتر ملی معرفی شده است، افزود: راه اندازی موزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نقش مهمی در این امر دارد. تزیین انگشتر و در توسعه این هنر و صنعت ضروری به نظر می رسد.

621f3285 15ec 4854 9c62 7c47dc18415a خبر خاکستری

انگشتر قم هنوز سوغاتی ناشناخته است
اگرچه صنعت انگشترسازی در شهرهایی مانند مشهد، شیراز و اصفهان رونق دارد، اما صنعت انگشترسازی در قم ویژگی های قابل توجهی برای جذب گردشگر دارد که باید به آن به عنوان یک فرصت مغتنم نگاه کرد.
با این وجود انگشتر قم همچنان سوغاتی ناشناخته است و جایگاه خود را در کنار سایر سوغات کمیاب قم پیدا نکرده است و انتظارات صنعت انگشتر و فعالان هنری در نحوه عرضه این محصولات برآورده نشده است. صنعت رینگ یک بازار پررونق با ظرفیت های زیاد است که مغفول مانده است و باید بتوان این صنعت را به رونق بهتری رساند.
بی شک با تلاش بیشتر مسئولان، تولید انگشتر بیش از گذشته مورد توجه متولیان و مسئولان قرار می گیرد و از این حیث می توان بازارهای خارجی و داخلی خوبی را به دست آورد.

رونق صنایع دستی در قم نیازمند توجه ویژه مسئولان است
به گفته علیرضا ارجمندی، مدیرعامل هریتیجفرهنگ، گردشگری و صنایع دستی استان قم، احیای بازار قدیم به عنوان یک اثر تاریخی صنایع دستی می تواند تا حدودی در رونق صنایع دستی قم و جذب گردشگر موثر باشد، همچنین در مورد بازار شمسه نیز رایزنی هایی برای تشکیل مغازه ها و کارگاه ها در شهر ملی این انگشتر به گونه ای ساخته شده است که مرکز و نماد شهر ملی حلقه باشد.
همچنین به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم، رایزنی‌هایی برای انتخاب بازار شمسه با 300 باب مغازه برای بازار کار انگشتر قم انجام شده و توسعه، ترویج و آموزش کارگاه‌های انگشتر نیز از جمله این موارد است. اهداف ایجاد دبیرخانه شهر ملی رینگ در کوم است.

باید در حوزه سرمایه گذاری در بخش خصوصی شهر انگور پیگیری شود
از سوی دیگر ابوالقاسم مقیمی معاون هماهنگی امور زیارتی استاندار قم گفت: باید در حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی در شهرستان انگور پیگیری صورت گیرد به ویژه که جذاب ترین شهر انگور است. حوزه در زیرساخت های زائران، صدور سوغات است.
وی با اشاره به اهمیت اقتصاد گردشگری و به ویژه ایجاد اشتغال از طریق سوغات گفت: قم به عنوان شهر دایره ای ملی اعلام شده است اما در قم رشته انگشتر سازی نداریم که نیازمند سرمایه گذاری ویژه در این بخش و دانش آموزان است. و فعالان به عنوان متخصص در این زمینه در زمینه گردشگری آموزش ببینند.
مقیمی با بیان اینکه شهر قم در زمینه تردد زائران عقب مانده است و کمتر به حداقل ها از جمله سوغات برای زائران توجه می شود، یادآور شد: در دو سال گذشته قم به عنوان شهر ملی حلقه ها نامگذاری شده است و بسیاری انگشترهای ساخت عتباتی این محصول قم می باشد.
معاون هماهنگ کننده امور زائران استان قم خاطرنشان کرد: صنایع دستی زیادی در قم تولید می شود اما بازاری برای عرضه آن به زائران نداریم.

حسین حیدری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید