80 درصد ظرفیت معدنی مازندران بکر و ناشناخته است/ بازگشت به رونق در گرو حمایت دولت است.


ساعت: 08:53
تاریخ انتشار: 1301/05/24
کد خبر: 1889975

رئیس انجمن صنعت، معدن و معدن مازندران، بخش معدن نیز مانند گنجینه های ناشناخته مازندران نیازمند حمایت جدی مسئولان است و گفت: 80 درصد از حوزه معدنی مازندران بکر و دست نخورده مانده است. نمی دانیم چیست و کجاست و در واقع بیشتر قدرت های معدنی منحصر به فرد مازندران نادیده گرفته شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; مازندران با داشتن معادن متنوع و ذخایر معدنی متنوع یکی از استان‌های غنی از نظر تولیدات معدنی است و میزان تولید در این بخش با نفت درآمدزا برابری می‌کند.

وجود مواد معدنی مانند فلوئور، زغال سنگ، ماسه، روی، سیلیس، سنگ های تزئینی، مرمر و غیره. مازندران را به استانی غنی صنعتی و معدنی تبدیل کرده است.

عبدالرضا سرمستی رئیس انجمن صنعت، معدن و معدن مازندران در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص ظرفیت ها و بسترهای تولید مواد معدنی مازندران و همچنین میزان سرمایه گذاری و ظرفیت مغفول مانده این بخش در استان گفت: ظرفیت های زیادی در این حوزه داریم. بخش معدنی استان که بیشتر آن مغفول مانده و از آن استفاده بهینه نمی شود.

وی افزود: استان مازندران رتبه اول ذخایر فلوئور و رتبه دوم ذخایر زغال سنگ را در کشور دارد.

رئیس انجمن صنعت، معدن و معدن مازندران خاطرنشان کرد: رونق و بهره برداری از این ظرفیت های منحصر به فرد معدنی در مازندران نیازمند حمایت و مشارکت دولت است.

این تولیدکننده معدنی ادامه داد: حوزه معدن ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد اشتغال و درآمد پایدار برای استان دارد که قطعا با اکتشافات جدید ظرفیت های معدنی موجود، دامنه این ظرفیت ها افزایش خواهد یافت.

سرمستی تصریح کرد: بنابراین دولتمردان ما در گام نخست در این مسیر باید حمایت و ورودی جدی در حوزه اکتشافات در مناطق این استان داشته باشند.

وی گفت: فلورین ظرفیت بسیار ارزشمندی در حوزه معدن مازندران است که می توان با احداث کارخانه های متعدد در اقصی نقاط استان در کنار محصولات متنوع مشتقات آن گام بلندی در راستای ارزآوری برای استان برداشت.

رئیس انجمن صنعت، معدن و معدن مازندران اعلام کرد: مازندران دارای مناطق معدنی بسیار متنوع و وسیعی است که با ورود دولت به بحث اکتشاف هدفمند با خروج از روال سنتی در اکتشاف، دریچه جدیدی به روی فعالان این حوزه باز خواهد شد. .

این تولیدکننده معدنی گفت: از ظرفیت 100 درصدی مناطق معدنی مازندران تاکنون تنها 20 درصد آن اکتشاف شده است و با ایجاد بسترهای لازم از سوی دولت برای اکتشافات جدید، فرصت بسیار خوبی برای سرمایه گذاران ایجاد می شود. ورود، فرصت های شغلی جدید، درآمدزایی و صادرات و شاهد تبادل ارز خواهیم بود.

سرمستی تصریح کرد: 80 درصد از مساحت معدنی مازندران دست نخورده باقی مانده است و نمی دانیم چیست و کجاست و در واقع بخش بزرگی از قدرت های معدنی بی نظیر مازندران مغفول مانده است که احیای آن باعث می شود. نتایج بسیار ارزشمندی را به همراه دارد که به نفع استان خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر 70 معدن شن و ماسه با ظرفیت تولید بالای 20 میلیون تن در سال در استان مازندران فعال است.

رئیس انجمن صنعت، معدن و معدن مازندران با بیان اینکه بخش معدن به عنوان گنجینه های ناشناخته نیازمند حمایت مسئولان است، بر لزوم فعال سازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی در استان تاکید کرد و گفت: جایگاه اول در تولید برخی ذخایر معدنی مانند فلوئور و سیلیس راداریم کافی نیست و باید به صنایع تبدیلی توجه شود.

این تولیدکننده معدنی با اشاره به تنوع تولید مواد معدنی در مازندران به عنوان یک ظرفیت بالقوه و منحصر به فرد، تصریح کرد: بهترین ذخایر معدنی فلوئور و زغال سنگ را از نظر کیفیت داریم و از نظر شن و ماسه جزو اولین استان های کشور هستیم. دارای محصولات با کیفیت بسیار بالا با استانداردهای بسیار بالا.

سرمستی اذعان داشت: در حال حاضر بازار مصرف محصولات زغال سنگ مازندران تماماً کارخانه های ذوب ذوب فولاد و آهن در کشور است و در بحث فلوئور علاوه بر حجم بسیار زیاد صادرات این محصول در بازار داخلی، سیمان بسیاری نیز وجود دارد. کارخانجات داخل کشور از مشتریان ثابت این محصول محسوب می شوند.

وی تاکید کرد: اشتغال مستقیم بیش از 6 هزار نفر در حوزه معدن نشان دهنده حجم بالای تولید و اشتغال در مازندران است که البته با احیای ظرفیت های موجود می توان حداقل برای 4 هزار نفر دیگر فرصت اشتغال ایجاد کرد.

رئیس انجمن صنعت، معدن و معدن مازندران خاطرنشان کرد: معادن بزرگ مازندران در استفاده از فناوری های روز عملکرد بسیار خوبی داشته اند و همین امر موجب شده تا کیفیت تولیدات در بخش معدن مازندران که جایگاه ویژه ای در این صنعت دارد. کشور.

به طور کلی بخش معدن به دلیل اتکا به نیروهای داخلی و عدم وابستگی به کشورهای خارجی یکی از مولفه های مهم اقتصادی مقاومت است که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد زیرا این بخش کمترین تاثیر تحریم ها را در کشورهای مختلف دارد. افزایش تولید از یک سو و صادرات محصولات معدنی می تواند وضعیت را بهبود بخشد و برای ساماندهی اقتصاد آشفته و دستیابی به چنین هدفی باید ضمن ساماندهی به نوسازی تجهیزات و ادوات مورد نیاز این بخش توجه ویژه ای داشت. معادن و بهبود ایمنی آنها.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید