ایلام; تمدن کهن و بکر پر از فرصت/ ظهور استعدادهای گردشگری در روستاها در گرو توجه کارکنان است.


ساعت: 10:22
تاریخ انتشار: 1401/01/07
کد خبر: 1817937

تاریخ استان عیلام را بچرخانیم تا زوایای پنهان تمدن کهن این سرزمین را آشکار کنیم، زوایای پنهانی که پتانسیل تبدیل شدن به افقی برای این استان را دارند و آینده ای رو به رشد را برای مردمان این سرزمین به ارمغان می آورند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ایلام بیدار است کاوش و کاوش در آثار باستانی با معماری خیره کننده و همچنین جاذبه های طبیعی و گردشگری در هر منطقه از استان ایلام، می تواند بیانگر زوایای پنهان تمدن کهن این سرزمین و ترسیم خاستگاه تاریخی آن باشد. گوشه های پنهانی که مطمئنا پتانسیل تبدیل شدن به افقی برای استان و به ارمغان آوردن آینده ای آباد و رو به رشد برای مردم این دیار را خواهد داشت.

با ورق زدن تاریخ این مرز و بوم، به گوهرهایی دست می یابیم که هر کدام داستانی طولانی از قدمت و اصالت ایران و ایرانیان دارند.

حکایت هایی برخاسته از غیرت و فداکاری شیرزنان و دلاورانی که اکنون نامشان تا ابد در آسمان افتخارات ایرانی می درخشد و در نتیجه تلاش و اصالت و هنر و ذوق آنان، ایران به تمدنی کهن با فرهنگی غنی تبدیل شده است. ; تا امروز میهن عزیزمان با افتخارات ملی و میهنی و فرهنگی در شناسنامه خود وارد گلستان شده است.

با نگاهی اجمالی به تاریخ همه شهرها و روستاهای ایران می توان آثار غنی فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را تا مدت ها حس کرد و به پراکندگی و تنوع تمدن های مختلف شکل گرفته در این سرزمین پی برد.

همه جای ایران اسلامی مأمن میراثی است که در حال حاضر زبان معرفی ما به جهانیان است. جهان امروز ایران را با تاریخ و تاریخ غنی آن از نظر فرهنگی، مذهبی، هنری و معماری می شناسد و ثبت صدها آداب و رسوم و بنای تاریخی و مذهبی مؤید این ادعاست.

استان ایلام یکی از کهن‌ترین سرزمین‌های ایران باستان است

در میان استان های متعدد و شهرهای مختلف و سرشار از تمدن و فرهنگ کشور عزیزمان، استان ایلام یکی از کهن ترین سرزمین های ایران باستان است که به دلیل داشتن طبیعت بکر و منحصر به فرد، آثار طبیعی و تاریخی دیدنی، زیبای مذهبی، خیره کننده است. و آداب و رسوم سنتی و بناهای قدیمی توجه تعداد زیادی از گردشگران و باستان شناسان را به خود جلب می کند.

استان ایلام به دلیل تنوع آب و هوای بسیار زیبا در مناطق مختلف و وجود گونه های مختلف گیاهی دارویی و خوراکی از دیگر مزیت های طبیعی این استان به عنوان چهار فصل ایران شناخته می شود.

بررسی جغرافیایی تمامی شهرهای استان نشان از وجود تمدن بزرگ در گذشته این استان دارد. تمدنی که در گذر زمان و از سلسله های مختلف در این سرزمین شکل گرفته و تاثیر آن ها را در آثار و آثار به جا مانده از آن دوران می توان دید.

آثار باستانی هر کشور هویت فرهنگی این کشور محسوب می شود و خوشبختانه کشور ما از این نظر بسیار غنی و آباد است.

استان ایلام و اکثر مناطق، شهرها و روستاهای آن دارای آثار فرهنگی و هنری فراوانی با معماری خیره کننده و جذاب و آثار طبیعی و گردشگری زیباست که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. آثاری که گذشته را پر از حوادث تلخ و شیرین و بیانگر بسیاری از وقایع تاریخی و مذهبی در این استان است.

بررسی و بررسی هر یک از این وقایع می تواند واقعیت های پنهان تمدن ایلام را آشکار کند و خاستگاه تاریخی آن را به تصویر بکشد. متأسفانه در این چند دهه اتفاق خاصی نیفتاده است، اما امیدواریم در یک دولت انقلابی با خیزش فرهنگی محقق شود.

کلمه مبتذل «محرومیت» را با همت دولت انقلاب حذف کنید

استان ایلام در شرایطی که درد روزهای ظلم و ستم ظالمانه را بر پیکر خود داشت و در دوران انقلاب در دوران هشت سال دفاع مقدس سپری مستحکم و سدی محکم در برابر تهاجمات دشمن بود و پس از این سالهای سخت با بازسازی ویرانه های رها شده از جنگ، میراثی از خود به جای گذاشت، واژه زشت محرومیت به قدش چسبیده بود تا استعدادها، توانایی ها، توانایی ها و شایستگی هایش را تحت الشعاع قرار دهد و پتانسیل نهفته در او فرصتی برای درخشش نخواهد داشت.

بی‌رحمی و گاه بی‌کفایتی برخی از کارکنان سابق این استان حاصلخیز، نه تنها باعث دیده نشدن و شناسایی نشدن ارزش‌های تاریخی و فرهنگی آن، بلکه فرصت کار و شکوفایی استعدادها و استفاده از توانایی‌های مردم این استان شد. استان به ویژه جوانان باید محروم باشد و محرومیت ها و کمبودها تا مدت ها آسمان این استان را تحت الشعاع قرار داده است.

این وضعیت در حالی بود که در گوشه و کنار این استان گنجینه عظیمی از فرهنگ و تاریخ و تمدن وجود دارد که با اندکی دقت و توجه و صرف هزینه و تخصص اندک می تواند از بالقوه به واقعی تبدیل شود و کشور را به قطب تبدیل کند. .انحصارا جهت جذب گردشگر و صنعت گردشگری.

خوشبختانه ظهور یک دولت جدید و انقلابی و آگاه به همه مسائل از جمله مسائل فرهنگی و تاریخی می تواند برای آبادانی و پیشرفت استان در این عرصه ها نویدبخش باشد. چرا که زمینه های لازم در سراسر استان وجود دارد و تنها تامین امکانات مناسب می تواند این آرزوی شیرین را به واقعیت تبدیل کند و این نکته با درایت و دلسوزانه دولت قابل تحقق و تحقق است.

ارائه تسهیلات اجتماعی راهی برای جلوگیری از سوختن فرصت ها در صنعت گردشگری است

جاذبه های طبیعی بی نظیر چهار فصل استان ایلام به خودی خود قابلیت ایجاد فضای گردشگری و گردشگری و به دنبال آن جذب سرمایه و ایجاد اشتغال برای مردم منطقه و زمینه خروج از ایلام را دارد. بن بست جغرافیایی و حریم خصوصی را فراهم کنید.

جاذبه هایی مانند شهر باستانی سروان، قلعه مام، پل تاریخی دختر و پسر (کور و دیوت) و تنگه تاریخی شمشه در سرابله، چشمه های آب گرم و چشمه های قیر در منطقه گردشگری دهلران، بانکل و مانست و سازوبان زیبا. تنگه سیروان و … . یکی در حومه شهر وجود دارد که هر یک از این مکان ها را می توان به طور مستقل ارزیابی کرد و به مکانی برای تفریح ​​و گردشگری تبدیل شد.

تمدن کهن ایلام به این موارد محدود نمی شود و بسیاری از آثار برجسته بین المللی و بین المللی دیگر در شهرهای دیگر استان پراکنده است که از جمله آنها می توان به پل تاریخی گاومیشان، تنگه بی نظیر بهرام چوبین و قلعه شیخ مکان درشهر، چهارتاگی مشکان، گری اشاره کرد. ایما تخیل مهران و قلعه والی و کاخ فلاحتی در شهر ایلام، رژه چشم نواز کفار در بدره و بسیاری موارد دیگر در استان ایلام است و بیانگر پتانسیل این استان برای بهره برداری و ایجاد جاذبه ها و فرصت هاست.

علاوه بر این آثار تاریخی و طبیعی، زیارتگاه ها و زیارتگاه های متعددی در سراسر استان پراکنده است که محل گردشگری و عبادت اهالی استان و همچنین استان های همجوار است. اما نبود امکانات کافی و مناسب و نبود مراکز اقامتی برای مسافران بیشتر در این مکان ها، زمینه لازم را برای جذب گردشگر و سرمایه فراهم نکرده و این استان همچنان با فرصت ها و از دست دادن فرصت ها مواجه است که البته جای امیدواری دارد. برای مردم استان همچنان هوشیار است که با توجه ویژه مسئولین ذیربط به منظور اعطای وام و تسهیلات لازم، شرایط به گونه ای پیش برود که علاوه بر جلوگیری از هدر رفت، خاک برای رفع مشکل مشکلات و نیازهای استان مانند تورم، محرومیت و بیکاری.

وجود اماکنی مانند امامزاده علی صالح در صالح آباد مهران، امامزاده عباس و امامزاده سیدعلی سیروان، امامزاده سید سور بانو در گوراب سفلی، امامزاده سید عبدالله در ایوان، امامزاده سید حسن در مهران به استان می تواند بستر مناسبی را برای توسعه و ارتقای سطح مذهبی و فرهنگی آن.

مسلما استان ایلام، استانی با قدمت چند صد ساله و باستانی، مملو از تمدن و فرهنگ اصیل ایرانی است که اگر مانند استان های دیگر مانند اصفهان، فارس، مشهد، همدان و… احتساب بودجه و نیروی انسانی لازم و کافی برای اجرای طرح ها و پروژه های زیربنایی اعم از احداث راه آهن، احداث هتل و مهمانپذیر، احداث تأسیسات و تأسیسات تفریحی و همچنین توسعه و تجهیز تأسیسات موجود، قطعاً می تواند فرهنگ اصیل و تمدن ریشه دار و با توجه به پایانه مرزی مهران و عبادت این شهر به قطب مهم و موثر فرهنگی و گره کور مشکلات ریز و درشت این استان به ویژه جوانان تبدیل خواهد شد. خصوصاً ازدواج و اشتغال آنان راه را برای محرومیت زدایی هموار می کند و هموارتر می شود.

گفتنی است عرصه های طبیعی استان ایلام از هر جهت برای ارتقاء و ساخت امکانات اجتماعی، فرهنگی و هنری مناسب بوده و حتی در مواردی نظیر تنگه زیبای فنل و غار زینگان و یا وجود غیرمعمول بی نظیر است. تنگه بهرام چوبین و روستای شیخ ماچو.

این منطق از نظر زیبایی تاریخی و طبیعی کم، در صورت برخورداری از امکانات لازم، قطعاً می تواند جزو بهترین آثار کشور باشد. به نظر می رسد تا به امروز با وجود تمام کمبودها و کاستی ها در حوزه گردشگری و مهمان نوازی، طرفداران و بازدیدکنندگان خود را از سراسر کشور دارند.

استان ایلام تمایل به ترویج و پرورش انواع گیاهان خوراکی و دارویی دارد

طبیعت زیبا و خدادادی استان ایلام یکی از مواردی است که تا حدودی رها شده و با توجه به تنوع گیاهان خوراکی و دارویی در کوهستان و دشت همچنان به ترویج و پرورش این گونه ها تمایل دارد. گیاهان خوراکی که در فصول مختلف سال سفره خانواده های ایلامی را زینت می دهند و گاه منبع درآمدی هرچند اندک و موقتی هستند. گیاهان معطر و لذیذی مانند: کنگر، پیچک، گشنیز، آویشن، تره فرنگی و… که در تمام سال همراه با گل های زنبق وحشی و بابونه و لاله های واژگون کوه ها و دشت های این دیار را می آراستند.

اما نکته دردناک این است که این گونه ها به دلیل بارندگی کم و خشکسالی سال های اخیر در خطر انقراض قرار دارند.

اگر اقداماتی برای احداث گلخانه های صنعتی و سنتی برای پرورش این محصولات گیاهی انجام شود، علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان و تحصیلکردگان هر منطقه، به حفظ محیط طبیعی و رشد این قسمت از گیاهان نیز کمک می کند. که برخی از آن ها مختص آب و هوای ایلام و دامنه های سخاوتمندانه کبیر کوه، مانشت و کلارنگ بوده و برخی از آن ها کیفیت بالاتری نسبت به گونه های مشابه در سایر استان ها دارند.

نکته آخر اینکه استان ایلام که سال هاست تحت الشعاع محرومیت های اسفناکی قرار گرفته است، به دلیل کمبود منابع نبوده و نیست. بلکه نتیجه بی توجهی و بهره گیری از شرایط جغرافیایی و تاریخی استان در مقاطع مختلف است که انشاءالله این بی توجهی ها به حکومت انقلابی ختم می شود و زمینه رشد فرهنگی و تولد دوباره تاریخی دوران باستان را فراهم می کند. تمدن عیلام در عیلام زیبای امروزی.

در عکس های زیر تعدادی از مناطق تاریخی، طبیعی و اماکن مقدس را مشاهده می کنید.

امامزاده علی صالح

dfb3e76b 6ce3 4c2b abfd 7ac5289db350 خبر خاکستری

شیخ مکان در دره شهر قرار دارد

c8f35596 5da6 42fe 8bca a63a54dd0742 خبر خاکستری

d07d8144 d117 4f75 8ff4 0bca2f234fb5 خبر خاکستری

61f59d81 1f6b 42af 9714 ba22b9210ab3 خبر خاکستری

شهر تاریخی سیمره (مداکتو)

afb4374e 6bbb 4dfd 8069 2ace89f2045f خبر خاکستری

3e7f25c9 70af 4f16 abf6 2177e7b230f3 خبر خاکستری

cb1a838a 7fb3 46ff 9872 6dbfeea0290f خبر خاکستری

زینگان گار

34417c67 0490 4dc6 affa b8a8c5d70798 خبر خاکستری

7aeaab88 ccc5 4a3a 8660 2135a3c1ef31 خبر خاکستری

a7504eb6 0bde 430c 8ca4 319bec658d09 خبر خاکستری

2 23 خبر خاکستری

df1146ea f1b5 4a89 b28f 9d2e28e27d4c خبر خاکستری

دربند بدره

5057fc57 4580 4521 b82f a812378368db خبر خاکستری

aed4ff5f 4863 40a1 8574 39e38a52a46d خبر خاکستری

323815c0 f256 46cf bc39 2e3468467aa6 خبر خاکستری

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید