تفاوت خوزستان در قرن اخیر/ کهن ترین سرزمین تمدن بشری با انقلاب اسلامی در حال توسعه است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، بر اساس اسناد تاریخی، خوزستان خاکی طلایی داشت و از آن به عنوان استانی بین المللی یاد می شد که دستخوش جنگ های بسیاری شده بود و انگلیسی ها طمع می کردند.

در سال 1332 انگلیسی ها عثمانی ها را از خوزستان بیرون راندند و تمام خوزستان را تحت کنترل گرفتند. در خرمشهر، اهواز و شوش، سپاه در هر یک از شهرهای شوشتر و دزفول، اداره سیاسی یا کنسولی و قضایی ایجاد کرد و خدمات پستی و تلگراف را در همه جا به دست گرفت و افسران خود را بر عهده گرفت. از هزار و سیصد و سی و دو سال تا یک هزار و سیصد و سی و نه هجری قمری این وضعیت پایدار بود و شیخ هزل خود را امیر خوزستان (عربستان سعودی) خواند. در زمان نخست وزیری رضاشاه، لشکری ​​از شیراز تا بهبهان، سپاهی از اصفهان و سپاه سومی از بروجرد برای سرکوبی شیخ هزل در خوزستان به راه افتادند.

شیخ هزل پس از نبردی کوتاه شکست خورد و با درخواست امنیت به نخست وزیر پیام داد و این امر به زندگی یکی دیگر از حاکمان محلی به نفع دولت مرکزی برای کسب قدرت پایان داد. سرانجام در 22 باخمن سال یکهزار و سیصد و پنجاه و هفت عمر بیش از نیم قرن حکومت پهلوی به پایان رسید و امروز به برکت انقلاب اسلامی مردم او در امنیت کامل به سر می برند.

اگرچه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این استان هشت سال در جنگ تحمیلی مورد هجوم دشمن قرار گرفت، اما یک وجب از خاک آن با خون هزاران شهید صورتی غارت نشد.

خوزستان در چهل و یکمین سال انقلاب اسلامی در اثر این تحول عظیم چهره‌ای پویا پیدا کرد و اکنون در شاخص‌هایی مانند صنعت خطوط لوله، نفت، فضاهای آموزشی و راه‌ها به عنوان سنگ بنای انقلاب اسلامی قابل مقایسه نیست. .

امروز استان خوزستان با بیش از پنج میلیون و 710 هزار نفر جمعیت در 27 شهر، پس از گذشت صد سال و به برکت انقلاب اسلامی همچنان دارای ظرفیت ها و فرصت های بسیاری در بخش های مختلف از جمله سیاسی، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، اجتماعی، توریستی، دارای تحصیلات، ورزش، پزشکی و هنر است، به طوری که با بیش از 1200 واحد تولیدی فعال در 73 شهر صنعتی و اشتغال 26000 نفر و حدود 120000 واحد تجاری مختلف یکی از صنعتی ترین ها می باشد. استان های کشور .

ایران که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص و ثروت خدادادی فراوان همواره در کانون توجه بوده است، با تحریم های سخت تری مواجه است و همین امر موجب شده تا مقام معظم رهبری در سال های اخیر به فکر تقویت اقتصاد باشند. کشور باید هر سال یک محور برای توسعه اقتصادی تعیین کند. به گفته فعالان اقتصادی تنها راه نجات اقتصاد کشور در این برهه حساس افزایش تولید و حمایت از توان داخلی است. برای تحقق این امر باید از رهنمودهای مقام معظم رهبری پیروی کرد و چراغ راه تعالی و توسعه اقتصادی باشد.

وجود پنج رودخانه پرآب و وجود 9 سد عظیم موجب رونق تولیدات کشاورزی در استان شده است. گندم، برنج، خرما، نیشکر، مرکبات و سبزیجات، فراورده های جاز، چغندر قند، کلزا، کنجد و جو از مهم ترین محصولات خوزستان هستند.

ارزش کل سالانه محصولات کشاورزی خوزستان با حدود 1.3 میلیون هکتار اراضی آبی و بارانی بیش از 290 هزار میلیارد ریال است. و تنوع تولید محصول رتبه اول را در کشور دارد و خوزستان را به اولین قطب صنعت کشاورزی کشور تبدیل کرده است.

به گفته رئیس سازمان جهادکشاورزی، خوزستان نسبت به برداشت قبلی 80 درصد افزایش سطح کلزا داشت و حدود 100 هزار تن دانه روغنی کلزا در خوزستان برداشت شد که نسبت به سال گذشته حدود 2 برابر افزایش داشته است. سال برداشت قبلی

خوزستان در تولید ذرت، چغندرقند و نیشکر، کلزا و سبزی، صیفی و برنج در رتبه اول کشور و در خرید تضمینی گندم برای هفتمین بار در رتبه نخست قرار دارد. استان خوزستان ظرفیت افزایش سطح زراعی را به 2 میلیون و 200 هزار هکتار دارد که به دلیل کمبود آب مهمترین چالش در این راه است.

امروز خوزستان با توسعه بخش کشاورزی در دوران شکوهمند انقلاب اسلامی به قطب کشاورزی تبدیل شده و ظرفیت صنعتی 200 هزار تنی دارد.

حمل و نقل دریایی نقشی بی بدیل در تجارت خارجی به ویژه در تجارت بین قاره ای کشورها دارد و به عنوان ایمن ترین و مقرون به صرفه ترین راه حمل و نقل انبوه کالا در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل، جایگاهی کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی به خود اختصاص می دهد. 90 درصد حمل و نقل بین المللی کالا از طریق دریا انجام می شود و بنادر خوزستان در این بخش نقش بسزایی دارند.

خوزستان اگرچه تحت الشعاع ناکارآمدی و سوء مدیریت و عملکرد جزیره‌ای دولت‌ها قرار دارد، اما اکنون استانی محروم به حساب می‌آید، اما نمی‌توان با سیاه‌نمایی دشمن و منکر همه پیشرفت‌های انقلاب اسلامی شد.

نیروگاه گازی آبادان یکی دیگر از پروژه های مهم و افتخار جمهوری اسلامی است که در آبادان ساخته شده است.

این نیروگاه از چهارم خرداد سال 1383 شروع به کار کرد و ظرفیت آن حدود چهارصد و نود و چهار مگاوات و تولید روزانه 500 مگاوات است. ساخت این نیروگاه نشان از افزایش توان فنی، تخصصی و مدیریتی کارشناسان و متخصصان ایرانی در کشورمان داشت.

ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی 1452 مگاواتی خرمشهر نیز در سال 1364 آغاز شد. این نیروگاه در کیلومتر 8 جاده خرمشهر – اهواز (جاده امام جعفر صادق) واقع در منطقه آزاد اروند واقع شده است. نیروگاه خرمشهر متشکل از یک واحد گازبرش و سه واحد بخار، مجموعا سه واحد سیکل ترکیبی است که در سه فاز برنامه ریزی، طراحی و اجرا می شود که واحد سوم گازی سال گذشته به بهره برداری رسید.

در این مدت طرح های زیادی برای مقابله با تاج در بخش های مختلف اجرا شد، از جمله طرح شهید قاسم سلیمانی که خوزستان پیشتاز کشور است. در این طرح که با همکاری سپاه حضرت ولی عصر (عج) و دانشگاه علوم پزشکی اهواز و به منظور غربالگری و شناسایی زودهنگام بیماران مبتلا به کووید 19 آغاز شد، حدود 55 درصد از بیماران تحت پوشش قرار گرفتند. جمعیت خوزستان که نقش مهمی در شناسایی بیماران و قطع زنجیره انتقال این ویروس داشتند.

طرح شهید سلیمانی با محوریت تشدید تشخیص زودتر توسط تمامی استان های خوزستان اجرا شد. خوشبختانه میزان ابتلا در استان به طور کامل کاهش یافته و تعداد بستری ها به طور مداوم در حال کاهش است و امیدواریم ویزیت ها و ویزیت ها در چند روز آینده روند بیماری را تشدید نکند. با برنامه ریزی انجام شده تمامی راه های خوزستان بسته و خروجی ها به شدت کنترل می شود تا این بیماری به سایر استان ها سرایت نکند.

روزانه بین 20 تا 22 هزار آزمایش در استان انجام می شود که یک پنجم کل آزمایشات کشور است. تمام افرادی که قصد سفر از طریق فرودگاه‌ها، راه‌آهن‌ها و پایانه‌های مسافربری را دارند، ابتدا باید از آزمون تاج عبور کنند. فقط افرادی که تست آنها منفی است می توانند با وسایل نقلیه عمومی سفر کنند.

در 21 بهمن 1378 واکسیناسیون تاج در خوزستان همزمان با سایر استان های کشور آغاز شد و در سال 1400 به دستور آیت الله رئیسی به اوج خود رسید و همه مردم واکسینه شدند.


استفاده از توموگرافی کامپیوتری و بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان رازی اهواز

بخش توموگرافی کامپیوتری و احیا بیمارستان رازی اهواز به منظور تسهیل در تشخیص و درمان بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب از 23 فروردین ماه در اهواز به بهره برداری رسید.

این دستگاه و ساختمان واحد توموگرافی کامپیوتری با وام 45 میلیارد ریالی در اسرع وقت آماده و به بهره برداری رسید تا نیازی به انتقال بیمار به بیمارستان های دیگر نباشد. دو دستگاه اکسیژن ساز با وام 20 میلیارد ریالی برای این بیمارستان در نظر گرفته شده است.

بخش مراقبت های ویژه بیمارستان رازی اهواز نیز با زیربنای 300 متر مربع و هشت تخت کاملا مجهز ساخته و به بهره برداری رسید.

تنها یک آزمایشگاه تشخیص کرونا در اهواز در خوزستان وجود داشت و با شیوع ویروس کرونا در دسفول و آبادان، هر آزمایشگاه مجهز تشخیص کرونا راه اندازی شد. همچنین دومین آزمایشگاه اهواز در بیمارستان شفا به بهره برداری رسید.

شرکت توزیع برق اهواز از امروز اجرای طرح های برق را به نمایندگی از شرکت های توزیع برق در چهار کشور (خوزستان، لرستان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و شرکت توزیع برق شیراز) آغاز می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید