نگاهی به تاریخ شکوهمند و تمدن کهن میاندوآب / داش تپه “; ناشناس در میان جاذبه های گردشگری ایران


ساعت: 11:06
تاریخ انتشار: 14/01/01
کد خبر: 1817216

وجود تپه ای به نام «داش تپه» در شهرستان میاندوآب نشان از تاریخ باشکوه این شهر و تمدن کهن دارد، اما تاکنون بسیار ناشناخته مانده و یا صحبتی از آن نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اروم نیوز، تقویم تاریخی دوباره ورق زد و پا به نوروز و سال نو گذاشتیم و بهار دل انگیز و بلبل خواننده سرود شادی را خواند که بهار آمده است.

با شروع سال نو و حتی چند روز مانده به بهار، بسیاری از هموطنانمان در ایران عزیزمان تا دو سال پس از طغیان تاج، چمدان های خود را بستند و راهی سفر شدند که در این مدت شاهد کاهش سفر بودیم. تعطیلات نوروزی.در نوروز.

در این میان شهرستان میاندوآب در استان سرسبز و زیبای آذربایجان غربی با آثار تاریخی و مناطق بکر گردشگری که وارث داستان ها و خاطرات بسیاری از گذشته است، یکی از مقاصد جذاب نوروزی مسافران و گردشگران و چشم انتظار گردشگران است.

میاندوآب چهارمین دشت حاصلخیز کشور و در شمال غرب ایران و در کریدور ارتباطی شمال غرب کشور با مسلمانان، شیعیان، مردم خونگرم و مهمان نواز که به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند، بین رودخانه زرینه (جاگاتو) قرار داریم. و سیمینه رود . (تاتائو) زنده.

تاریخ باشکوه میاندوآب به دلیل موقعیت جغرافیایی آن است که در بهترین نقطه آب و هوایی جنوب شرقی دریاچه ارومیه قرار گرفته است. سوغات این شهر شامل قالی، شکر، فرش، حصیر و میوه و همچنین از نظر منابع طبیعی است. همچنین یکی از مراکز کشاورزی منطقه است تا جایی که اولین کارخانه قند در شمال غرب کشور بین سال های 1310 تا 1315 هجری شمسی در این شهر ساخته شد.

مورخان می گویند میاندوآب در طول زمان پایتخت ملت ها و دولت های مختلف از جمله پایتخت مردمان بومی و ملل مانوی به مدت 500 سال، مرکز اقتصادی مادها و پایتخت آتروپادگان ها، پایتخت زمستانی شاهان ایلخانی (هولاکوهان) بوده است. و همچنین مرکز اشغال و اقتصاد مسلمانان عرب نیز بود.

میاندوآب چهارمین دشت حاصلخیز کشور است که در زمان نادرشاه افشار شهری بزرگ بوده است. این شهر با بررسی میاندوآب به عنوان اولین پایتخت ایران می گوید اولین افرادی که وارد ایران شدند این مکان را به دلیل آب و هوای معتدل، خاک و آب به عنوان پایتخت انتخاب کردند.

جریان مداوم آب و حاصلخیزی خاک در این منطقه، وجود آب و هوای معتدل نشان می دهد که این منطقه برای مردمان اولیه دوران باستان امن بوده و دارای سابقه طولانی سکونت انسان است.


طاق مسجد میاندوآب


طاق مسجد تاریخی میاندوآب

مسجد طاق میاندوآب در سال ۱۲۰۲ هجری قمری در زمان قاجار به دستور احمدخان بیلاربیگی داماد فتعلی شاه قاجار ساخته شد.


داش هیل

وجود تپه ای به نام «داش تپه» در این شهر نشان از تاریخ باشکوه میاندوآب و تمدن باستانی دارد، اما تاکنون بسیار ناشناخته مانده و یا صحبتی از آن نشده است.

داش تپه در مجاورت روستای داش تپه در نزدیکی میاندوآب قرار گرفته است، به دلیل وجود آثار قلعه مانندی که روزگاری بر روی آن قرار داشته و دهانه آن با ابزار و مصالح لازم با مهارت ترین مهارت مسدود شده است و بر فراز تپه ای واقع شده است.


پل تاتائو

این پل تاریخی در 5 کیلومتری میاندوآب بر روی رودخانه سیمینه (تاتائو) در جاده میاندوآب – ارومیه قرار دارد و قدمت آن به دوره صفویه می رسد. این بنا به شماره 2068 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


73791772 1d84 4c48 beb6 c9240ccb5650 خبر خاکستری


پل کوسه

پل کوسه لر در جاده میاندوآب به چهار برج روستای کوثر لر بر روی کانالی به نام «آجی گبی» منشعب از زرینه رود ساخته شده است و با توجه به نوع ساخت این پل برای ارتباط به اواخر دوره قاجاریه مربوط می شود. کانال آب بین دو کشور.


رودخانه زارین (جاگاتو)

نام میاندوآب بین دو رودخانه به نام‌های رودخانه زارین (جاگاتو) و رودخانه سیمینه (تاتائو) قرار دارد و به آنها شناورهای حیاتی دریاچه ارومیه می‌گویند.

رودخانه زارین (جاگاتو) از شهر میاندوآب می گذرد و رودخانه ای دائمی و پرآب است که اطراف رودخانه و سواحل آن را احاطه کرده است، از جمله تفریحگاه اهالی در ایام تعطیلات.


رودخانه سیمینه (تاتائو)

رودخانه سیمینه (تاتائو) یکی دیگر از رودخانه های میاندوآب است که پل تاریخی تاتائو بر روی آن ساخته شده و در ایام مختلف سال پذیرای مسافران و گردشگران است.


چهل قدمی تپه اسلامی

در نزدیکی روستای اسلام تپه (شاه تپه) در مسیر جاده میاندوآب به چهاربرج تپه کوچک بزرگی قرار دارد که ظاهراً مقر فرمانروایی بوده است.

آثار این کوه شامل طاق ها و پله هایی است که در خود کوه تراشیده شده است که حدود 36 پله در کوه تراشیده شده و بالای پله ها به صورت مورب و موازی با پله های طاق تاب دار تراشیده شده است. این اثر به دلیل تعداد پله ها به کرچ پله نیز معروف است و قدمت آن به هزاره اول قبل از میلاد می رسد.


جارجبیکلو

قرجابیکلو یکی از آثار گردشگری و طبیعی است که در روستای جبیکلوی در 25 کیلومتری میاندوآب قرار دارد و یکی از زیبایی های طبیعی و گردشگری در روزهای مختلف سال است.

علاوه بر آنها باید بناهای تاریخی مانند قلعه هلاکو خان، قلعه جان آقا، قلعه بختک، سد نوروزلو را اضافه کنید تا قدمت تاریخی این شهر را درک کنیم.


bb050e2c 6259 43b8 a35d 3477ae3ec13b خبر خاکستری


اینجا زادگاه باکری است

میاندوآب از نظر فرهنگی و اجتماعی زادگاه سردار رشید اسلام، افتخار ایران و آذربایجان، شهید مهدی باکری است که در سال 1333 در میاندوآب در خانواده ای مذهبی و در 25 اسفند 1363 در عملیات بدر دیده به جهان گشود. او مستقیماً توسط مزدوران عراقی از دعوت حق خودداری می کند و با معشوق خود ملاقات می کند.


شهر دوچرخه سواری ایران

میاندوآب در ایران به شهر دوچرخه نیز شهرت دارد و عشق و علاقه مردم میاندوآب به دوچرخه بی حد و حصر است، به همین دلیل دوچرخه به عنوان یکی از نمادهای میاندوآب شناخته می شود و اگر آماری از تعداد دوچرخه های این شهر جمع آوری کنید. هر خانه ای باید حداقل یک یا دو دوچرخه در انواع مختلف ببیند که این موضوع را ثابت می کند و اهمیت این وسیله نقلیه را در بین مردم این شهر نشان می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید