«پاباد اربعین» مهمترین عامل تقابل فرهنگی با یزیدیان عصر ما/ بزرگترین اجتماع بشری نماد عینی تمدن اسلامی


ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: 1401/06/18
کد خبر: 1896158

کارشناسان سیاسی هرمزگان با تاکید بر اینکه اربعین امروز نماد عینی تمدن اسلامی است، اظهار داشتند: پیاده روی اربعین یک تمرین عظیم اجتماعی است که می تواند همه زیبایی های اجتماعی را احیا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هرمز؛ کارشناسان امور سیاسی هرمزگان در میزگرد شبکه اطلاع رسانی هرمز به بررسی ابعاد مختلف راهپیمایی اربعین و برکات آن برای امت اسلامی پرداختند.


01a51025 5f43 42f9 a2c7 4ff6f03c472f خبر خاکستری


اربعین نماد عینی تمدن اسلامی است

جواد بیژنی کارشناس مسائل سیاسی استان هرمزگان گفت: پس از گذشت قرن ها از حادثه کربلا، شاید بتوان گفت طولانی ترین حادثه جهان با این حجم و وسعت احساسات و شعله آن همچنان زنده است. سال به سال روشن تر می شود به حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و به ویژه پیاده روی اربعین حسینی تقدیم می شود.

وی افزود: اربعین حرکت نمادین آرمان های تمدنی اسلام است که جای خود را در جهان اسلام و تشیع باز کرده است، هر آنچه اسلام در کتاب و سنت در مورد خلقت انسان، آینده خوب انسان، اخلاق می گوید. و شدت شفقت انسانها به یکدیگر گفته می شود که می توان جلوه های آن را در اربعین به خوبی مشاهده کرد; چقدر مردم با هم مهربان و صمیمی هستند، چقدر آماده اند که اموال خود را برای یک هدف بزرگ ببخشند و در خدمت آن هدف باشند.

این کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان ادامه داد: این جاده مخصوصاً هر چه جلوتر می رویم به دلیل فصل تابستان و گرمای هوا سختی دارد و راه سخت تر است اما اینکه عده ای حاضرند بدن خود را خرج کنند. جوانی و پول، که همگی حاوی پیامی برای دنیای امروز هستند، جایی که تمام نظریه های علوم بشردوستانه غرب شکست خورده و به بن بست رسیده اند. این یک پیام جدید، صمیمانه و انگیزشی است.

بیان بیانی: با تمام این تفاسیر کاملاً بدیهی است که هر دشمن عاقلی در صدد تضعیف اوست زیرا اربعین رقیب تمدن محسوب می شود، بنابراین با به حاشیه راندن او و تلاش برای جلوگیری از رفتن مردم به پیاده روی اربعین و همچنین نشان دادن احساس. ناامنی در کشور میزبان، سعی در تضعیف این جنبش بزرگ دارد.

وی اذعان داشت: اما جبهه دشمن با تمام قوا برای حمله به اربعین حسینی به میدان آمده است زیرا اربعین امروز نماد تمدنی عینی اسلام است و اسلام می تواند بدون کمک دولت انگیزه مردم را برای این حرکت ایجاد کند. هیچ فرقه ای، هیچ مکتبی، هیچ سازمان سیاسی نمی تواند چنین کاری انجام دهد. بنابراین بدیهی است که رقبای تمدن اسلامی که همان تمدن غرب است در صدد تعرض و به حاشیه راندن پیاده روی اربعین هستند که با استعانت از حضرت حق، دشمنان در این راه شکست خواهند خورد و جبهه حق با وجود اینکه با وجود همه موانع، رشد می کند و شکوفا می شود و خود را تجدید می کند.


1ed54b32 d214 45e9 8a93 eb836b869d3d خبر خاکستری




پیاده روی اربعین یک رویداد منحصر به فرد در تعاملات انسانی است

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل نیا، مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان ضمن تشریح کارکردهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آیین پیاده روی اربعین گفت: بی شک پیاده روی اربعین رویدادی کم نظیر در تعاملات انسانی است. و این ارادت به خود را ندیده است که بیش از 20 میلیون نفر پس از گذشت حدود 1300 سال از واقعه عاشورا در سخت ترین شرایط آسایش امکانات و خدمات به مزار شهیدان سرور و سالار بروند.
کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان گفت: این اتفاق طبیعتاً پیامدها و آثار منحصر به فردی خواهد داشت که از نظر سیاسی مهمترین کارکرد آن تشکیل جامعه مسلمین، تقویت وحدت و تقریب ملت های اسلامی، ایمان به خود و قدرت درونی آنها، بستر گفتگو و تعامل با یکدیگر به معنای شناخت یکدیگر و در نهایت تحکیم پایه های حکومت دینی و تقویت بیداری اسلامی است.

استاد حوزه تصریح کرد: دشمن ستیزی و دشمن ستیزی و بررسی عملی سیره امام حسین (علیه السلام) را نیز می توان از کارکردهای سیاسی پیاده روی اربعین دانست.


پیاده روی اربعین همه زیبایی های اجتماعی را زنده می کند

اسماعیل نیا با اشاره به برخی از کارکردهای اجتماعی پیاده روی اربعین افزود: هر جامعه ای در مجموعه دینی و اسلامی آداب خاص خود را دارد، علاوه بر ارزش های انسانی که در همه جوامع بشری مشترک است، ارزش‌های شریعت اسلامی که با فطرت انسان منطبق است، اگر فهرستی از این ارزش‌ها تهیه شود، همه این ارزش‌ها در پیاده‌روی اربعین وجود دارد اعم از ایثار، عشق، عبادت، با هم بودن، تفاهم. نیازمندان، صبر، توکل، شجاعت و پیاده روی اربعین یک مانور اجتماعی عظیم است که می تواند هرکسی را زنده کند. زیبایی های اجتماعی باشند


اربعین مهمترین عامل تقابل فرهنگی با ایزدیان عصر ماست

وی در پاسخ به کارکردهای فرهنگی اربعین گفت: در حوزه کارکردهای فرهنگی، فرهنگ اسلامی، فرهنگ قرآن و فرهنگ اهل بیت نیز در این راستا تجلی پیدا می کند و در این روزگار، هجوم فرهنگ های غیر دینی، غیر الهی و غیر انسانی با شکوه تمام است. و الکتریسیته مادی از طریق رسانه ها پخش می شود. پیاده روی اربعین شاید آبی به آتش منافقان فرهنگی و مهم ترین عامل تقابل فرهنگی با یزیدیان زمان ما باشد.

این استاد دانشگاه ظرفیت حوزه های علمیه سیستان را در پیاده روی اربعین و نقش آن ها در تمدن اسلامی برشمرد و گفت: تمدن قطعاً از خانواده نشات می گیرد، زنان در این امر بیشترین نقش را خواهند داشت، حوزه علمیه سیستان به عنوان محل اجتماع جمعی است. خواهران خدا بر این باورند که پس از شناخت دقیق اسلام، سعی در نشر و رواج فرهنگ دینی اسلامی خواهند داشت، از این رو سمینارهای خواهران می توانند در تمامی عرصه های شکل گیری فرهنگی به ویژه در ایجاد فرهنگ های جدید نقش بسزایی داشته باشند. تمدن اسلامی.

اسماعیل نیا خاطرنشان کرد: سمینارها نیز در پیاده روی اربعین بسیار خوش درخشیدند و امیدواریم با کمک ابزار رسانه ای شاهد انعکاس تلاش های دانش آموزان دختر در ترویج معارف دینی و الهی اسلامی باشیم.


621d6885 4a40 47c3 a3d4 c92e68543720 خبر خاکستری

نهضت اربعيني بيش از هر چيز نگاه تمدني به اسلام را نشان مي دهد

عارف رئوفی مسئول بسیج دانش آموزی استان هرمزگان گفت: در خصوص پیاده روی حسینی در اربعین باید گفت که پیاده روی اربعین به عنوان بزرگترین پیاده روی جهان که همه ساله برگزار می شود بیش از هر چیز نمایانگر نگاه اسلام است. ملت، یعنی همه از کشورهای مختلف با مذاهب مختلف در کنار یکدیگر می ایستند و در راه حق گام برمی دارند، دیدگاه امت اسلامی و آنچه را که به عنوان امت واحده شناخته می شود به منصه ظهور می رساند.

وی در ادامه افزود: نکته دوم این است که راهپیمایی اربعین با همه سختی‌هایی که در پی دارد، جمعیتی را نشان می‌دهد که آماده حرکت و اقدام و جانفشانی در راه حق هستند، مانند شهید حاج قاسم سلیمانی در راه حق. در یکی از سخنان خود از امام رحمت الله علیه نقل کرد که فرمود: «ای کسانی که بر محراب خدا نشسته‌اید، برای کسانی که در برابر دشمنان خدا ایستاده‌اند، دعا کنید». در واقع این حرکت اربعینی نشان دهنده امت و مردمی است که حاضرند سختی ها را تحمل کنند و حاضرند در راه حق گام بردارند تا حق بر باطل غلبه کنند و در واقع این تعبیر دیگری است مانند «همه روز عاشورا». و تمام ارض کربلا».

مسئول بسیج دانشجویی استان هرمزگان بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی های حرکت اربعین این است که این حرکت بیش از هر چیز نگاه تمدنی به اسلام را نشان می دهد که در این زمینه قرآن کریم می فرماید: «زمین را بندگان به ارث می برند. الصالحین»، یعنی زمین را بندگان صالح خدا به ارث می برند. این حرکت، اعتقاد شیعیان به گذشته سرخ و آینده سبز خود است که حتی دشمنان اسلام نیز به آن پی برده اند که فوکویاما می گوید. شیعیان مانند پرنده ای هستند که دو بال دارد، یک بال، گذشته سرخ و اعتقاد به عاشورا و بال دیگر آینده سبز و اعتقاد به مهدویت است و در ادامه می گوید این پرنده زرهی دارد به نام ولایت فقیه. تا زمانی که نتوانیم به این زره ضربه بزنیم، نمی توانیم این پرنده را پایین بیاوریم.

رئوفی تاکید کرد: ما به عنوان یک تشکل دانشجویی فعال در دانشگاه معتقدیم زیارت و پیاده روی حسینی در اربعین تاثیر جدی بر ما دارد و اگر نتایج آن به دفاع از قانون تبدیل شود، علم زیارت اربعین را به دست آورده ایم. دانشگاه اگر توفیق کسب علم زیارت اربعین را داشته باشیم، اگر از حق و مظلوم جامعه حمایت کنیم و از حقوق مظلوم توسط ظالم حمایت کنیم، دانش آموزی که به زیارت اربعین رفته است، علم زیارت اربعین را کسب کرده است. وقتی دروغ با همه دنیایش روبرو شد، باید با تمام دین و ایمانش با دروغ مقابله کند و از اسلام و انقلاب اسلامی دفاع کند. این مفهوم «کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» است.

وی در ادامه گفت: اصولاً با این بیان عاشورا و سرزمین کربلا محدود به سال 61 هجری و سرزمینی خاص نبوده و محدودیت زمان و مکان را رفع کرده اند تا حق در هر مکانی محفوظ بماند و در اگر در مقابل دروغ بایستید، نتیجه در همین جهت است.

وی گفت: بسیج دانشجویی استان هرمزگان کاروان تشکیلاتی متوالی متشکل از دانشجویان خواهر و برادر از دانشگاه های استان هرمزگان را با شعار «نهنو امت الحسین» به زیارت اربعین حسینی اعزام کرد.

کارشناس مسائل سیاسی هرمزگان گفت: جمعیت فعلی از همان روزهای ابتدایی متشکل از زائران هستند و دانشجویان مذکور در قالب هسته های بین المللی نگاه تمدنی انقلاب اسلامی را نسبت به جوانان و دانشجویان تعمیق خواهند بخشید. جهان اسلام از کشورهای دیگر

رئوفی اذعان داشت: همچنین لباس های سازماندهی شده جهادی دانشجویی با عنوان مدار حبیب ضمن بازدید از مسیر پیاده روی اربعین در قالب موکب های سیار جهادی به زائران خدمات تخصصی ارائه می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید