لزوم توجه به گردشگری فرهنگی/گردشگری فرهنگی یک فرصت است


ساعت: 12:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۸
کد خبر: 1898248

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان:

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: گردشگری فرهنگی یکی از فرصت هایی است که می تواند علاوه بر منافع اقتصادی، حوزه های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی شهرستان را نیز تحت پوشش خود قرار دهد، لذا ضروری است به این موضوع توجه بیشتری شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی باقری در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی با اشاره به اینکه گردشگری فرهنگی نقش مهمی در حفظ فرهنگ و تاریخ جوامع مختلف دارد، گفت: زمانی که سنت ها، جشن ها، آیین ها و باورها احیا شده و دوباره به مخاطبان امروزی عرضه شود، می تواند به تقویت فرهنگی و معنوی منجر شود. این امر منجر به احیای الگوهای فرهنگی فراموش شده و ارائه چهره ای متفاوت از نسل امروز می شود.

وی افزود: گردشگری رویدادی نوع جدیدی از گردشگری فرهنگی و یکی از جذابیت های این نوع گردشگری برای شهرها است که با سایر انواع گردشگری مرتبط است و به نوعی بیانگر وجود فرهنگ، رفتار و آداب و رسوم خاص در منطقه و شهر است. ، زیرا قدمت تاریخی و ارزش فرهنگی برای گردشگران از اهمیت خاصی برخوردار است.

مدیر میراث فرهنگی شهرستان زنجان گفت: فعالیت ها و رویدادهای فرهنگی و هنری مانند نمایشگاه عکس، کتاب، کنسرت، جشنواره موسیقی، جشنواره فیلم و فرهنگ محلی، جشنواره غذا و نوشیدنی، اعیاد مذهبی از جمله رویدادهایی است که می توان برای رویداد در نظر گرفت. شاخص های گردشگری و در گردشگری فرهنگی نقش مهمی ایفا می کند.

وی گفت: برگزاری رویدادهای بزرگ در حوزه های مختلف از جمله فرهنگی، هنری و ورزشی می تواند صنعت گردشگری را از رکود خارج کند. وی بیان کرد: این شهر مملو از آیین های سنتی است که برای هر گردشگری جذاب است.

باقری تصریح کرد: برای توسعه این نوع گردشگری علاوه بر برنامه ریزی و مدیریت بر اساس اهداف و اصول توسعه پایدار گردشگری، حضور سرمایه گذار از بخش خصوصی بسیار مهم است اما فعال سازی و توسعه گردشگری صنعت نیازمند مشارکت و همکاری بخش خصوصی است.

وی خاطرنشان کرد: در پویایی این فرآیند، بخش مهم دیگری نیز وجود دارد که تأثیرگذار است. تبلیغات از جاذبه های گردشگری است، گفت: برگزاری رویدادها همراه با رشد و توسعه بسترهای گردشگری می تواند در ارائه گردشگری شهری بسیار موثر باشد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: امروزه صنعت گردشگری به قدری برای توسعه اقتصادی و اجتماعی اهمیت دارد که اقتصاددانان از آن به عنوان صادرات نامرئی یاد می کنند. اما گردشگری فرهنگی یکی از شاخه های مهم و تأثیرگذار صنعت گردشگری و یکی از پررونق ترین گردشگری گذشته و حال و یکی از فرصت هایی است که می تواند علاوه بر منافع اقتصادی، حوزه های اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی را نیز پوشش دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری 37 درصد گردشگری بین المللی انگیزه فرهنگی دارد و این روند رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: یکی از مزیت های گسترش گردشگری فرهنگی این است که فرهنگ جامعه میزبان را معرفی می کند. به سایر جوامع و ذینفعان و بر این اساس این مقدمه باعث تقویت غرور و همبستگی جامعه میزبان و بالابردن آستانه تحمل آنها نسبت به فرهنگ های دیگر می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید