رشتخوار قابلیت تبدیل شدن به منطقه صنعتی و معدنی را دارد/ بهره مندی رشتخوار از ۲۱ منطقه معدنی


ساعت: 08:30
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1899955

توجه به استعدادها و جغرافیای منحصر به فرد رشتخوار به ویژه وجود 21 منطقه معدنی می تواند نقش موثر و کارآمدی در بهره وری معدنی و اشتغال پایدار در این شهرستان داشته باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; یکی از ویژگی های شهرستان رشتخوار بهره مندی از وجود معادن در نقاط مختلف این شهرستان است که این فرصت و قابلیت تبدیل این شهر را به منطقه صنعتی و معدنی داده است.

توجه نهادهای مختلف از جمله وزارت معدن و تجارت به حوزه صنایع و به ویژه حوزه های معدنی رشتخوار می تواند به شکوفایی استعدادهای طبیعی و شکوفایی چرخه صنعت و معدن و ایجاد اشتغال پایدار در رشتخوار منجر شود. منطقه و این شهر

مرتضی پورعباس رئیس اداره حراست رشتخوار در گفت و گو با خبرنگار گفت: شهرستان رشتخوار دارای 21 منطقه معدنی، 2 مجتمع فولادی، یکی فعال و دیگری در مرحله نهایی راه اندازی، 4 واحد شن شویی، 7 پروانه بهره برداری در دو حوزه صنعت و معدن سونتی یک شهرک صنعتی، 11 کوره آجرپزی و 39 جواز تاسیس است.

وی در خصوص پتانسیل بالای رشتخوار و موقعیت این شهرستان نسبت به موقعیت مجتمع معدنی گفت: مناطق معدنی رشتخوار شامل معادن، باریت، مس، هماتیت، مرمر، مگنتیت، گچ و فسفات است.

رئیس اداره صمت رشتخوار همچنین گفت: معادن امحات و مگنتیت بیشترین فعالیت را در شهرستان رشتخوار دارند.

وی با تاکید بر اینکه بهره برداری از معادن رشتخوار بر اساس مجوز وزارت صنعت معدن و تجارت است، یادآور شد: در ادامه بهره برداری از معادن شهر سنگ بریت از توابع فتح آباد رشتخوار، کار آغاز شده است. از امسال

پورعباس با اشاره به همجواری رشتخوار با مرز و راه آهن ترانزیتی خواف، هرات و معادن سنگ آهن در شرق کشور گفت: رشتخوار به دلیل همجواری با معادن سنگ آهن، ظرفیت و پتانسیل بالایی برای صادرات و حتی صادرات دارد. تبدیل شدن به یک منطقه صنعتی و معدنی که با تحقیق، دعوت و همکاری با شرکت ها، طرح های سرمایه گذاری دانش بنیان منتخب و شرکت های فناور با برگزاری نشست های استارت آپی با حضور سرمایه گذاران دولتی و خصوصی متقاضی جذب سرمایه گذاری جسورانه امکان پذیر است.

پورعباس در ادامه از فعالیت 1500 واحد صنفی دارای مجوز و حدود 500 واحد صنفی غیرمجاز به همراه 9 واحد صنفی تحت پوشش اتاق اصناف در این شهرستان خبر داد و اذعان داشت: این واحدهای غیرمجاز توسط اصناف و بازرسی اتاق و اکثراً شناسایی شدند. از واحدها مراحل اولیه صدور پروانه کسب را طی کرده و تعدادی به دلیل تاخیر در پاسخگویی به استعلامات چهارگانه موفق به اخذ پروانه نشده اند و برخی نیز به دلیل مشکلات در حال تعطیلی هستند.

رئیس اداره صمت رشتخوار یادآور شد: در شهرستان رشتخوار 9 اتحادیه صنفی با حدود 200 واحد صنفی مختلف در چهار بخش خدماتی، توزیعی، تولیدی و خدمات فنی و یک اتاق اصناف متشکل از روسای اتحادیه های صنفی وجود دارد که بر اساس صنف قانون نظام صنفی، کلیه امور اعم از صدور پروانه کسب، نظارت بر عملکرد، رسیدگی به تخلفات و شکایات، قوانین خرید و فروش و قیمت گذاری برخی کالاها را بر عهده دارند.


افزایش تشکل های کارگری مانع رشد واحدهای تولیدی است

وی با اشاره به آمار واحدهای صنفی فعال در رشتخوار تصریح کرد: در رشتخوار به ازای هر 32 نفر یک واحد صنفی و در کل کشور به ازای هر 28 نفر وجود دارد. این آمار نشان می دهد که تعداد اتحادیه های کارگری در ایران بیش از 7 واحد است که برابر با نرم جهانی است. در حالی که این رقم در کشورهای پیشرفته بین 700 تا 1000 نفر است. از این منظر انتقادات زیادی به رشد قارچ گونه اتحادیه ها در کشور وجود دارد و به همین دلیل با افزایش تعداد اتحادیه هایی که در درجه اول خدماتی و توزیعی هستند، تبدیل به یک جامعه مصرفی شده ایم.


c3fc41de 2771 44c4 b7a4 77428f00b528 خبر خاکستری

پورعباس افزود: از سوی دیگر این موضوع نیز مطرح می شود که با رشد روزافزون این نوع اتحادیه ها، نه تنها واحدهای تولیدی رشد نمی کنند، بلکه تغییر یا تعطیل می کنند؛ این واحدهای تولیدی در حال توسعه هستند. زیرا در حالی که فاقد کارایی اقتصادی و قدرت رقابتی هستند، به سمت واسطه گری و توزیع سوق داده می شوند.

رئیس صامت رشتوار در پایان تصریح کرد: بر اساس آمار موجود در استان در چند سال اخیر شاهد ساخت و ساز بسیاری از واحدهای صنفی بوده ایم که پس از نزدیک به یک سال کار و اتلاف سرمایه تعطیل شده اند. این موضوع به این دلیل است که بدون اطلاع از وضعیت اقتصادی و عدم دانش تجاری و رهایی از بیکاری ناشی از عجله چیزی نیست! مدیریت این شرایط به شرط ارتقای سطح اقتصادی کشور با تشویق مردم به کسب و کار تولیدی و ایجاد اشتغال در شهرستان در سال تولید، حمایت، رفع موانع ایجاد شده… با همکاری امکان پذیر است. مقامات محلی و سرمایه داران، این نیز امکان پذیر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید