شوخی تلخ ۲۵ درصد با مستاجران

شوخی تلخ ۲۵ درصد با مستاجران

روز جدید : تصمیم گیری در مورد حداکثر دستمزد در روز که مورد تایید سران قوا قرار گرفت با واکنش های بسیاری همراه بود. دیروز در عناوین اخبار اقتصادی از مصوبه دولت برای صرفه جویی در مالی مستاجران صحبت می شد، اما بسیاری فشار بر مالکانی را می بینند که چاره ای جز تامین معیشت خود ندارند و قیمت کالاهای اساسی و حتی مصالح ساختمانی در چه شرایطی بوده است. رشد عجیبی را تجربه کرد، این تنها راه برای امرار معاش است.

برخی به موضوع مهمی در این زمینه اشاره می کنند و می گویند با توجه به اینکه ضمانت اجرایی برای این سیاست وجود ندارد، این مصوبه برای کنترل بازار اجاره کافی نیست. با این حال وزیر راه و شهرسازی روز گذشته با حضور در شبکه خبر با اشاره به دغدغه مستاجران در تامین مسکن گفت: امسال نرخ اجاره بها به دلایل مختلف افزایش چشمگیری داشته است. “ما فراهم کردیم.” وزیر راه و شهرسازی بر اساس مصوبات بسته پیشنهادی وزارت راه گفت: بر اساس مصوبات، قرارداد مستاجر و موجر به صورت خودکار تمدید و سقف آن در تهران 25 درصد افزایش می یابد. و کلانشهرها و 20 درصد در سایر موارد با اشاره به اینکه قرارداد همه مستاجران به صورت خودکار تمدید می شود، افزود: هیچ مستاجری خانه خود را ترک نمی کند و قراردادها به طور کامل تمدید می شود. قاسمی گفت: با تشکر از مالکانی که قبل از تصویب مصوبه دولت، قرارداد مستاجر خود را تمدید کردند و به عنوان خدمتگزار مردم از سایر مالکان تقاضا دارم که دولت را تایید کنند. می خواهد فرزند تازه ازدواج کرده خود را به واحد مسکونی منتقل کند، این مسائل با مراجعه به حل اختلاف حل می شود. تی.” قاسمی در پایان گفت: ابزارهای مهمی برای بهبود اجرای این قانون تدوین کرده ایم که در روزهای آینده در رسانه ها منتشر خواهد شد. در ماه ها و هفته های اخیر گزارش های تلخ و دردناکی از بسیاری از مستاجران شنیده شده است. گزارش هایی از زمان افزایش اجاره بها منتشر شده است تا مدیران اقتصادی بتوانند در این زمینه سیاست های کارشناسی را اتخاذ کنند. اما واقعیت این است که به دلیل شرایط اقتصادی در بخش‌های مختلف، بازار به قدری آشفته است که نمی‌توان تصمیمات کوتاه‌مدتی مانند مالیات بر مسکن خالی یا حتی تعیین سقف اجاره‌های بلندمدت را کنترل کرد. به عنوان مثال، سال گذشته که مالیات خانه های خالی مطرح شد، میانگین قیمت مسکن در تهران حدود 32 میلیون تن بود، اما اکنون با گذشت ماه ها از اجرای این قانون، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در پایتخت است. به 35 میلیون تن رسیده است.

سوال اینجاست که چرا نمایندگان مجلس طرحی را تصویب کرده اند که به جای کاهش قیمت، رشد هر مترمربع مسکن را با قیمت بالاتر افزایش داده است؟ آیا این قانون برای کاهش قیمت مسکن و افزایش عرضه خانه های خالی اجرا نشده است؟ پاسخ این سوال را می توان از زبان این فعال بازار جست وجو کرد: «بیشتر آپارتمان های خالی از سکنه به این دلیل است که سازندگان با وجود این همه کار ساخت و ساز اقدامی برای انجام کار انجام نمی دهند و هیچ سندی در این باره دریافت نمی کنند. به طور کلی؛ خانه های متروکه؛ این مشاغل پاره وقت نیز باید خالی در نظر گرفته شود و فکر شود تا پیمانکار نتواند به قیمت فروش خود مالیات اضافه کند.» راه های زیادی برای دور زدن این قوانین وجود دارد. مثل نگه داشتن چراغ خانه و پرده انداختن و … اما واقعیت این است که دولت با وجود این مسیرهای تخلیه همیشه از قوانینی برای کنترل این بازار صحبت می کند که معمولا در میانه راه رها می شود و ممکن است نباشد. به دلیل مشکلات توسط مالکان اداره شود.به نظر می رسد موضوع تعیین سقف اجاره بها جز مالیات بر خانه های خالی سرنوشت دیگری نخواهد داشت. زیرا صاحبخانه ها می توانند هزاران بهانه برای دور زدن این قانون پیدا کنند. از سوی دیگر در صورت نبود ضمانت اجرایی، سیاست دولت برای کنترل بازار اجاره در کوتاه مدت احتمالاً به زودی با شکست مواجه خواهد شد. درست مثل مالیات خانه خالی که هرچند مدتی در رسانه ها صحبت از آن شد و دولت می خواست از این طریق قیمت مسکن را کنترل کند، اما پس از مدتی به این نتیجه رسید که اداره مالیات کار نمی کند و نه تنها قیمت مسکن کنترل نشد. با تجربه. با نگاهی به سیاست های دولت ها در سال های اخیر می توان به این نتیجه رسید که دولت هیچ سیاست بلندمدت و کارشناسی شده ای برای کنترل بازار مسکن و اجاره بها در دستور کار خود قرار نداده و یا حداقل دست خود را در این زمینه بسته است. بنابراین برای اینکه جامعه راضی شود، دیواری کوتاهتر از صاحبخانه ها پیدا نمی کند تا برنامه های خود را اجرا کند. اگرچه بسیاری از صاحبخانه ها از آب گل آلود ماهی می گیرند و تا جایی که می توانند از پول اجاره و رهن استفاده می کنند، اما به نظر می رسد این فضا ناشی از اقدامات دولت های مختلف متعلق به این گروه از سرمایه گذاران باشد. و فرصت پرهزینه ای که خود رهبران و سیاستمداران اقتصادی به صاحبان آن داده اند.

به زبان ساده، خود دولت ها از صاحبخانه ها عذرخواهی کرده اند و اکنون برای کاهش قیمت اجاره جام اقدام کرده اند. برای درک بهتر این موضوع بهتر است نگاهی به وضعیت مصالح ساختمانی در ماه های اخیر بیندازیم. سیمان نمونه خوبی از اتفاقاتی است که امروز در بازار مسکن می گذرد. قیمت سیمان در ماه‌های اخیر دوباره به رکورد خود رسیده است. قیمت تقریبی این محصول ساختمانی طی چند روز از 50 هزار تن به بسته بندی 90 هزار تنی رسید. در واقع قطع برق موج جدیدی از تغییرات در قیمت مصالح ساختمانی ایجاد کرده است. حتی گمان می رود در ماه های آینده قیمت این مواد به بالاترین سطح قیمتی سال های اخیر برسد. به عنوان مثال با اعمال اولین محدودیت های برقی، قیمت هر کیلوگرم یراق آلات دو هزار تن افزایش یافته است. بنابراین قیمت سیمان به یکباره از 18000 تن در هر کیلوگرم به 20000 تن رسید. چندی پیش عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن سیمان از افزایش قیمت سیمان با توجه به روند قطعی برق خبر داد. اخبار حاکی از آن است که به دلیل آشفتگی بازار، قیمت هر بسته سیمان که در هفته های گذشته 50 هزار تن بود، اکنون به 65 هزار تن رسیده است. حتی طبق آمار به دست آمده از برخی مناطق، هر بسته سیمان با قیمت 90 هزار تن افزایش یافته است. تابستان در راه است و این بدان معناست که صنایع و کارخانه ها منتظر موج دیگری از قطع برق جهانی هستند. اگر این اتفاق بیفتد، می تواند هزینه سیمان و فولاد را بیش از پیش افزایش دهد. در چنین اتفاقاتی ممکن است این سوال مطرح شود که دولت تا چه اندازه می خواهد شاهد افزایش قیمت تمام شده مسکن و کاهش هزینه اجاره بها و حتی برای هر مترمربع مسکن، سرپرستی خانوارها باشد؟

دیدگاهتان را بنویسید