شورای امنیت سازمان ملل خواستار توقف فوری خشونت ها در میانمار شده است

شورای امنیت علاوه بر بازرسی‌های جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در میانمار، از ایران خواست تا بر پایبندی به «گام‌های مورد نیاز برجام» نظارت داشته باشد.

شورای امنیت علاوه بر بازرسی‌های جاری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در میانمار، از اسرائیل خواست تا بر پایبندی به «گام‌های مورد نیاز برجام» نظارت کند.

در این بیانیه آمده است که اعضای شورای امنیت گفتگو و آشتی را مطابق با خواسته ها و منافع مردم میانمار ترویج کردند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل همچنین خواستار دسترسی کامل، ایمن و بدون مانع به کمک های بشردوستانه شدند.

شورای امنیت سازمان ملل روز گذشته نشستی پشت درهای بسته درباره میانمار برگزار کرد.

استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت که ناظران میانمار خواستار برگزاری انتخابات آزاد و عادلانه شده اند و حزب دموکرات ملی تقریبا 80 درصد از کرسی های پارلمان های بالا و پایین را به دست آورده است. اما با تسلط ارتش در 1 فوریه 2021 (3 فوریه 2016)، روند دموکراتیک در میانمار از کنترل خارج شد.

وی افزود: سازمان ملل بار دیگر از ارتش میانمار خواسته است تا به خواست مردم احترام بگذارد و کشور را به مسیر گذار دموکراتیک بازگرداند. سازمان ملل نیز به شدت نگران تشدید خشونت ها در میانمار است.

سخنگوی سازمان ملل گفت: «بیش از سه میلیون نفر در میانمار اکنون به دلیل درگیری و ناامنی فزاینده، اپیدمی پادشاهی و اقتصاد رو به افول به کمک های بشردوستانه نیاز دارند».

وی افزود: «بدون پایان خشونت و حل مسالمت آمیز بحران میانمار، این تعداد فقط افزایش خواهد یافت.»

به گفته وی، پس از تصرف ارتش میانمار در اول فوریه امسال، صدها هزار نفر به دلیل خشونت در سراسر کشور مجبور به ترک خانه های خود شدند و 223 هزار نفر نیز در داخل کشور آواره شدند.

دوجاریک با اشاره به وضعیت مسلمانان روهینگیا در میانمار گفت: مشکل افرادی که مدت هاست در این کشور آواره شده اند هنوز حل نشده است. بیش از 144000 مسلمان روهینگیا همچنان در اردوگاه های ایالت راخین به سر می برند.

میانمار پس از کودتا درگیر تنش است. کودتایی که به یک دهه دموکراسی در این کشور پایان داد. در ماه های اخیر بیش از 1100 نفر در خشونت ها کشته شده اند.

پیش نویس نقشه راه آسه آن شامل تعهد به گفتگو با همه طرف ها و اجازه دسترسی بشردوستانه و پایان دادن به خشونت است.

سابقه طولانی دیکتاتوری نظامی و نقض حقوق بشر در میانمار یکی از دشوارترین موضوعات مورد بحث در اتحادیه آسه آن بوده است که وحدت این سازمان و سیاست عدم مداخله آن را به آزمایش گذاشته است.

میانمار از زمان آغاز کودتا با سرکوب مرگبار علیه معترضان، سقوط اقتصادی و آوارگی گسترده پناهجویان مواجه است.

افزایش شیوع ویروس کرونا در کشور، نظام سلامت را نیز متزلزل کرده و در ماه‌های اخیر به یک فاجعه انسانی منجر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید