شکست بزرگ طرح کلان دولت 4 میلیون خانه را به آن هدیه می دهد؟

شکست بزرگ طرح کلان دولت 4 میلیون خانه را به آن هدیه می دهد؟

نوع گفتمان سیاستمداران و طراحان جنبش ملی مسکن، یعنی. همان طرحی که قرار بود در چهار سال دولت فعلی چهار میلیون دستگاه وارد بازار شود، امروز با زمان روی کار آمدن دولت بسیار متفاوت است. در ابتدا وزیر راه و سایر اهالی رسانه لحظه به لحظه از طرح کلان مسکن و ساماندهی بازار صحبت کردند و اعداد و ارقامی را ارائه کردند که از همان ابتدای کار برای کارشناسان بحث انگیز بود.

نوع گفتمان سیاستمداران و طراحان جنبش ملی مسکن، یعنی. همان طرحی که قرار بود در چهار سال دولت فعلی چهار میلیون دستگاه وارد بازار شود، امروز با زمان روی کار آمدن دولت بسیار متفاوت است. در ابتدا وزیر راه و سایر اهالی رسانه لحظه به لحظه از طرح بزرگ مسکن و ساماندهی بازار صحبت کردند و اعداد و ارقامی را مطرح کردند که از همان ابتدای کار برای کارشناسان بحث برانگیز بود. امروز اما گفتمان سیاسیون محتاطانه تر است و نشست احتمالی وزیر اقتصاد در آینده با مدیران بانکی درباره مجتمع مسکن ملی زمزمه هایی را به گوش بازار رسانده است که بانک ها قادر به تامین مالی این طرح نیستند و این طرح شکست خورده است. .

آمار مشارکت در طرح نهضت ملی مسکن

دولت سیزدهم در ابتدای کار قول داد با کنترل نوسانات بازار مسکن از طریق عرضه، حدود چهار میلیون واحد را ظرف چهار سال وارد بازار کند و از این طریق این بازار و نوسانات قیمتی آن ساماندهی شود. اکنون که یک سال از آن زمان می گذرد، دولت هنوز یک بلوک را تحویل نداده است و آمارها نشان می دهد که شرکت کنندگان در این طرح اقبال ندارند. قائم مقام وزیر راه در تازه ترین سخنان خود گفت: تنها 1000 طرح ملی مسکن تا پایان سال قابل تحویل است.

بر اساس آخرین آمار سازمان ملی زمین و مسکن بیش از 5 میلیون و 500 هزار نفر در طرح ملی مسکن ثبت نام کرده اند که از این تعداد حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر دارای شرایط و یک میلیون و 500 هزار نفر دارای شرایط فعال و بیشتر هستند. از یک میلیون و 200 هزار نفر تایید نهایی می شود. اما نکته اینجاست که تا کنون حدود 330 هزار نفر 40 میلیون تومان در این طرح سپرده گذاری کرده اند که نشان می دهد این طرح مورد استقبال قرار نگرفته است و احتمالا مهم ترین دلیل آن افزایش قیمت است، جدا از اینکه بسیاری از مردم حتی توان پرداخت آن را ندارند. پرداخت 40 میلیون تومان ساخت هر بلوک تکمیل شده و اقساط سنگین آن.

هزینه ساخت هر واحد مسکونی در ابتدای آغاز به کار دولت 5 میلیون تومان برآورد شده بود، اما پس از گذشت یک سال و افزایش بیش از 50 تا 100 درصدی قیمت مصالح ساختمانی و خدمات مهندسی، این رقم به پایان رسیده است. 10 میلیون تومان رسیده است.

محمدرضا جواهری، رئیس هیئت مدیره گروه مالی بانک مسکن، ۱۸ آبان ماه هزینه ساخت هر متر مسکن ملی در مرداد ۱۳۰۰ که دولت فعلی شروع به کار کرد، حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد. اکنون 40 درصد افزایش یافته و قیمت هر واحد در مهرماه به حدود 13 تا 14 میلیون تومان رسیده است. این رقم عملاً باعث می شود که دولت نتواند این طرح را اجرا کند زیرا هدف اصلی این طرح تامین مسکن ارزان قیمت بوده و در غیر این صورت روند ریزش متقاضیان این طرح ادامه خواهد داشت.

به عنوان مثال مدیر اجرایی طرح 500 واحدی نهضت ملی مسکن در پرند با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی به 99 درصد رسیده است، اعلام کرد که علاوه بر تسهیلات 450 میلیون تومانی، این بانک برای هر نفر 220 میلیون تومان آورده است. که به 350 میلیون تومان خواهد رسید. یعنی هر نفر برای صاحب خانه شدن در شهر پرند باید 800 میلیون تومان هزینه کند.

روند صعودی قیمت مصالح اساسی مسکن به گونه ای است که سیاستمداران نمی توانند میزان مشارکت و قیمت دقیق هر واحد را تعیین کنند. از سوی دیگر تامین مالی این پروژه در شبکه بانکی نیز با چالش های جدی مواجه است، بنابراین بانک ها قادر به ارائه این تسهیلات انبوه برای این پروژه نیستند.

چالش تامین مالی طرح نهضت ملی مسکن

بر اساس طرح ملی مسکن، بانک ها موظف به تخصیص حدود 360 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای این طرح هستند، یعنی سالانه 20 درصد از کل اعتبارات بانکی به حوزه مسکن اختصاص می یابد. بر اساس برنامه اعلام شده، هر نفر می تواند تا سقف 450 میلیون تومان از بانک های مسکن ملی تهران دریافت کند. این مبلغ در کلانشهرها 400 میلیون تومان، در مراکز استان ها 350 میلیون تومان و در شهرستان ها 300 میلیون تومان است.

چندی پیش خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه وزارت اقتصاد به دلیل بی توجهی مدیران بانکی به طرح مسکن دولت، در نظر دارد در آینده جلسه ای با مدیران بانکی برگزار کند. احتمالاً منابع بانکی موجود اجازه چنین تعهداتی را به بانک ها نمی دهد و به همین دلیل دولت باید برای این مشکل چاره ای بیندیشد.

اولاً با توجه به افزایش هزینه ساخت، تعداد متقاضیان قطعاً افزایش خواهد یافت که با توجه به مصرف کم در شرایط فعلی، دولت از متقاضیان در مضیقه قرار خواهد گرفت. اما مشکل اصلی دولت نه در سمت نامزدها، بلکه در سمت تامین مالی و شبکه بانکی است. بانک‌ها منابع مالی کافی ندارند و برای جلوگیری از شکست این طرح، دولت احتمالاً برای ایجاد خط اعتباری به بانک مرکزی متوسل می‌شود و بانک مرکزی با تزریق اعتبار به بانک‌ها، پایه پولی و تورم را افزایش می‌دهد. همچنین دولت اعلام کرده است که نرخ سود تسهیلات بانکی را برای اقشار کم‌درآمد مدیریت خواهد کرد. از دهک اول تا سوم که عمدتاً مشمولان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند و این بدان معناست که دولت قصد دارد بخشی از سود تسهیلات بانکی را خودش پرداخت کند و این به معنای افزایش نرخ سود نیز خواهد بود. بدهی دولت به بانک ها و خلق پول چون دولت منابع لازم برای این کارها را ندارد.

خروج بانک ها که مهم ترین عوامل پروژه مسکن رئیسی هستند عملاً به معنای شکست این پروژه خواهد بود، مگر اینکه تعداد متقاضیان آنقدر کم باشد که دولت نیازی به ساخت مسکن نبیند. در این شرایط طرح دولت برای ساماندهی بازار مسکن که یکی از وعده های اصلی دولت بود، بار دیگر با شکست مواجه می شود.

تعدیل نرخ ها و ضربه زدن به پیمانکاران بخش خصوصی

انتشار ضرایب تعدیل سه ماهه سوم و چهارم سال 1400 موجب بدبینی جدی پیمانکاران به ویژه در حوزه مسکن نسبت به اجرای پروژه های دولتی شده است و احتمالاً طرح نهضت ملی مسکن نیز از این برنامه متضرر خواهد شد. سیاست بودجه مسئول انتشار شاخص های اصلاحی است. طرح نهضت ملی مسکن بدون همکاری پیمانکاران بخش خصوصی امکان پذیر نیست و به همین دلیل با توجه به تورم شدیدی که در نیمه دوم سال گذشته رخ داد، پیمانکاران بر این باورند که برنامه و شاخص های تعدیل بودجه با آن همخوانی ندارد. تورم واقعی مصالح ساختمانی و حتی در برخی مواضع منفی اعلام شد. از نظر آنها این نرخ های تکلیفی نه تنها پیمانکاران بخش های مختلف را از ادامه کار منصرف می کند، بلکه در نتیجه این سیاست بسیاری از شرکت های پیمانکاری که از جیب خود هزینه کرده اند و منتظر نرخ های تعدیل شده از سوی دولت بوده اند. ورشکسته.

کارآفرینان و انبوه سازان انتظار دارند سازمان برنامه و بودجه تعدیل های متناسب با تورم موجود در کشور را اعلام کند و انتشار شاخص های سه ماهه سوم و چهارم سال قبل آنها را به کلی ناامید کرد. برای بازنگری در این تعرفه ها از سوی دیگر شاخص های اصلاحی سه ماهه اول و دوم سال 1401 با وجود گذشت حدود 8 ماه منتشر نشده است که بر فعالیت پیمانکاران تاثیر گذاشته و آنها را در وضعیت بدی قرار می دهد. تعلیق. همچنین انبوه سازان تمایلی به کار با شرایط تعیین شده از سوی دولت از جمله تعیین اجباری بهای تمام شده ندارند، زیرا از نظر آنها شرایط اعلام شده از سوی دولت با شرایط واقعی و موجود در منطقه مطابقت ندارد. کشور.

جنبش ملی مسکن با چالش های مهمی دست و پنجه نرم می کند. جدا از بحث تامین زمین برای سایت های ساختمانی، مهم ترین موضوع مدیریت قیمت هر سایت است. منابع بانکی در حال حاضر برای تامین مالی این طرح کافی نیست و احتمال دارد در آینده بدتر شود. امتناع شبکه بانکی از مساعدت طرح ملی مسکن نتیجه ای جز شکست کامل طرح نخواهد داشت و افزایش قیمت و افزایش مبلغ مربوط به آن توسط متقاضیان فشار مضاعفی را بر آنها وارد می کند.

حال با این شرایط باید دید دولت برای عبور از چالش های پیش رو چه راهکاری خواهد داشت. آیا منابع را به بانک ها تزریق خواهد کرد؟ یا به تاریخش هدیه کار خواهد داد؟ دولت چگونه می تواند بخش خصوصی را با شرایط الزام آور خود در پروژه مشارکت دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید