مرعشی تلاش کرد بدهی های کلان و وحشتناک دولت روحانی را عادی جلوه دهد!


ساعت: 11:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890301

واکنش هیئت اطلاع رسانی دولت به اظهارات دبیر کل کارگزاران ساختمان؛

شورای اطلاع رسانی دولت با رد اظهارات دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی تاکید کرد: آقای مرعشی تلاش کرد تا بدهی کلان دولت روحانی را برای یک رئیس جمهور عادی جلوه دهد با وجود اینکه میزان بدهی های روحانی. دولت خیلی وحشتناک و بزرگ است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شورای اطلاع رسانی دولت در واکنش به اظهارات اخیر حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی، تاکید کرد: حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت و گو با ادعاهای کذب و استناد به آمار غیر واقعی و بر اساس او در مورد کار دولت سیزدهم قضاوت کرد.

حسین مرعشی درباره میراث بدهی دولت روحانی به رایشی گفت که بدهی یکی از آن کلمات عجیب است. کشور دارایی و موجودی است. دولت ها همیشه یک سری بدهی دارند. دولت بدهکار آقای ابراهیم رئیسی قطعا به دولت بعدی واگذار خواهد شد و این یک مشکل دائمی است. آقای رئیسی چون تجربه ای در کار اجرایی ندارد و با دولت آشنا نبوده و نیست، خیلی حرف های عامیانه می زند و این از آن حرف های عامیانه است.

بر این اساس دبیرخانه شورای اطلاع رسانی دولت به اظهارات حسین مرعشی پاسخ داد و در ادامه متن کامل این پاسخنامه آمده است:


آقای مرعشی تلاش کرد تا بدهی کلان دولت روحانی را برای رئیسی عادی جلوه دهد، علیرغم اینکه حجم بدهی های دولت روحانی آنقدر وحشتناک و هنگفت است که بهتر است به برخی از آن اشاره کنیم.


1- بدهی خارجی

دولت سیزدهم در حالی روی کار می آید که کشور با بدهی خارجی 8.7 میلیارد دلاری مواجه است (آمار پایان خرداد 1400).

این در حالی است که در پایان خرداد 1392 و قبل از شروع حکومت روحانی، بدهی خارجی کشور 7.1 میلیارد دلار بود. سررسید بدهی های خارجی باقی مانده از دولت دهم شامل 1.87 میلیارد دلار در سال 1392، 1.39 میلیارد دلار در سال 1393، 1.1 میلیارد دلار در سال 1394 و 854 میلیون دلار در سال 1395 بوده است. یعنی دولت روحانی در 4 سال اول 5.2
میلیاردها دلار بدهی خارجی دولت احمدی نژاد باید تسویه می شد. اما دولت رئیس جمهور در سال اول فعالیت خود باید 3.5 میلیارد دلار از بدهی دولت روحانی را تسویه می کرد که این رقم در سال 1401 معادل 1.88 میلیارد دلار، در سال 1402 معادل 1.5 میلیارد دلار و در سال 1403 برابر با این رقم 905 بوده است. میلیون دلار. یعنی دولت ریاست جمهوری باید در 4 سال اول باشد
برای تسویه 7.8 میلیارد دلار بدهی خارجی دولت قبل که 2.6 میلیارد دلار بیشتر از دارایی های دولت یازدهم است.

نکته مهم اینکه دولت احمدی نژاد بیش از 9 میلیارد دلار از بدهی خارجی کشور را نسبت به پایان دولت خاتمی تسویه و کاهش داد که معادل 56 درصد است. اما دولت روحانی حجم بدهی خارجی کشور را کاهش نداد، بلکه نسبت به پایان دولت دهم 23 درصد معادل 1.6 میلیارد دلار بدهی خارجی کشور را افزایش داد و تسویه آن را به دولت رئیس جمهور واگذار کرد.


2- بدهی به سیستم بانکی

در پایان دولت دهم، بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی کشور 103.7 هزار میلیارد تومان بود که در پایان دولت روحانی این رقم در سال جاری بود.
643.9 هزار میلیارد تومان افزایش داشته است. به عبارت دیگر، دولت روحانی 540 هزار میلیارد تومان بیشتر از آنچه دولت دهم از دولت رئیس جمهور به جای گذاشته در حوزه بدهی دولت تنها به سیستم بانکی بر جای گذاشته است.

این بدهی هنگفت به دولت آیت الله رئیسی منتقل شد و یکی از زمین های سوخته دولت قبل محسوب می شود. در حالی که در پایان دولت دهم در تیرماه 1392، بدهی دولت به بانک مرکزی تنها 18 هزار و 900 میلیارد تومان بود، این رقم در هشت سال دولت روحانی با 766 درصد افزایش به 163 هزار و 700 میلیارد تومان رسید. همچنین بدهی دولت به بانک ها نیز 62.8 است
هزار میلیارد تومان در پایان دولت دهم با افزایش 564 درصدی به 417.5 هزار میلیارد تومان رسید.

به عبارت ساده تر، بدهی دولت به بانک مرکزی در دوره حسن روحانی بیش از 8 برابر و بدهی دولت به بانک ها بیش از 6 برابر شد. علاوه بر این، دولت قبل در 4 ماهه اول سال 1400 که آخرین ماه های فعالیت خود بود بیش از 54 هزار میلیارد تومان چاپ کرد و با بی انضباطی کامل کسری بودجه در این مدت و تبعات تورمی وحشتناک آن را برای یک دولت برطرف کرد. آیت الله رئیسی رها کرد. رقم 54 هزار میلیارد تومان عمدتاً صرف هزینه های جاری دولت قبل شد، بنابراین استقراض از بانک مرکزی پایان کار دولت قبل بود.

دولت سیزدهم مردم تمام 54 هزار میلیارد تومانی را که دولت قبل از بانک مرکزی وام گرفته بود در چهار ماهه اول سال 1400 در پایان سال 1400 تسویه کرد.

دولت مردمی از ابتدای شهریور 1400 شروع به کار کرد که نه تنها بخش زیادی از انتشار اوراق قرضه دولتی و ظرفیت استقراض استفاده شد، بلکه 54 هزار میلیارد تومان نیز در ماه های ابتدایی سال و بودجه هزینه شد. کسری عظمتی که از ابتدا در بطن قانون بودجه وجود داشت، فشار شدیدی را برای تامین هزینه های جاری و عمرانی دولت ایجاد کرد. اما دولت در 8 اسفند 1400 توانست بدهی دولت قبلی به بانک مرکزی را تسویه کند.


3- بدهی ناشی از فروش بی رویه اوراق مالی

یکی از میراث های شوم دولت قبل برای آیت الله رئیسی بدهی های دولت برای فروش اوراق مالی است. دولت قبل بالغ بر 500 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرد و به این ترتیب کسری بودجه خود را که میلیاردها تومان است پوشش داد.

آیت الله رئیسی باید در مدت 4 سال اصل و سود این اوراق را به خریداران پرداخت کند که بیش از 10 هزار در سال 1401 است، 200 هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق مالی و وام خارجی از تعهدات دولت قبل پرداخت شود. در حالی که دولت سیزدهم 88 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر می کند; یعنی بیشتر از اینکه منتشر کند تنظیم می کند.

ریاست دولت سیزدهم باید ماهانه 10 هزار میلیارد تومان برای سررسید اوراق فروخته شده در دولت قبل بپردازد و کل قیمتی که باید در این موضوع تا سال 1404 پرداخت شود، 535 هزار میلیارد تومان است. البته نه تنها بدهی های مربوط به اوراق مالی به دولت آیت الله رئیسی رسید، بلکه دولت قبل تقریباً صندوق توسعه ملی را خالی کرد و اعتبارات آن را در سال های اخیر خرج کرد.

در نیمه دوم سال 1400 نسبت به مدت مشابه در سال 1395، وام تملک دارایی های مالی که مفهوم پرداخت بدهی دولت با در نظر گرفتن سررسید اوراق فروخته شده در دولت قبل و با صلاحدید است. دولت سیزدهم برای پرداخت به موقع بدهی ها و بدهی ها حدود 3.5 برابر شده و حدود 127 هزار میلیارد تومان است. برای قدردانی بهتر از میراث بدهی دولت روحانی به دولت رئیس جمهور، بهتر است بدهی ها را با بدهی های باقی مانده از دولت دهم به دولت یازدهم مقایسه کنیم.

در بودجه سال 1392 که آخرین بودجه دولت دهم بود، بازپرداخت اصل اوراق مالی فروخته شده در دولت دهم 2400 میلیارد تومان بود. یعنی دولت روحانی باید 2400 میلیارد تومان از اوراق فروخته شده در دولت دهم را تسویه می کرد. اما در بودجه 1400 که آخرین بودجه دولت دوازدهم بود، اصل پرداخت اوراق مالی فروخته شده در آن دولت به 70.1 هزار میلیارد تومان رسید; این مبلغی است که دولت رئیس جمهور باید بابت بدهی مالی دولت روحانی در سال اول خود بپردازد. یعنی بدهی ناشی از فروش اوراق مالی که از دولت روحانی برای سال اول ریاست جمهوری باقی مانده بود، ۲۹ برابر رقمی بود که دولت دهم برای دولت یازدهم گذاشت.


4- بدهی وام خارجی

اصل بازپرداخت وام های خارجی در بودجه سال 1392 (که بر عهده دولت یازدهم بود) 692 میلیارد تومان بوده در حالی که همین بدهی در بودجه سال 1400 (که بر عهده دولت سیزدهم بود) 15100 میلیارد تومان بوده است. 22 برابر افزایش یافته است.


5- بدهی تسهیلات بانکی دولت

اصل بازپرداخت تسهیلات بانکی که بر دوش دولت یازدهم افتاد در بودجه 1392، 114 میلیارد تومان بود، اما همان بدهی که بر دوش دولت سیزدهم افتاد در بودجه 1400، 3354 میلیارد تومان بود که 29 بود. چند برابر بدهی دولت دهم به دولت یازدهم.

بر اساس آمار بانک مرکزی، نرخ تورم در 23 تیر 1379 در پایان دولت دوازدهم به 57 درصد رسید که بالاترین نرخ تورم در اقتصاد ایران از سال 1322 به شمار می رود. در اوایل دهه 1320، اقتصاد ایران به شدت آسیب دید به اثرات جنگ جهانی دوم و نرخ تورم به 100 درصد رسید. پس از این مدت، اقتصاد ایران هرگز تورم بالای 50 درصد را تجربه نکرد و در سال 1374 در دوران ریاست جمهوری مرحوم رفسنجانی، نرخ تورم به 49.5 درصد افزایش یافت. اما در سال های پایانی دهه 90 به دلیل سیاست غلط اقتصادی دولت دوازدهم، ایران دوباره دچار تورم شدید شد و نرخ تورم به بالای 50 درصد رسید و دولت دوازدهم با تورم تاریخی 57 درصدی به کار خود پایان داد.

به عبارت دیگر، آیت الله از یک رئیس اقتصادی که پس از جنگ جهانی دوم چنین بحرانی در تورم ندیده بود، زمام امور را گرفت.

اجرای سیاست ارز زدایی ترجیحی که در دولت سیزدهم صورت گرفت، می توانست آثار تورمی زیادی در کشور داشته باشد، اما بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم سالانه منتهی به خرداد 1401 معادل 39.4 درصد بوده است. که در مقایسه با نرخ تورم منتهی به مرداد 1400 (استقرار دولت سیزدهم) که معادل 45.2 درصد بوده است، حدود 6 واحد درصد کاهش داشته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم خردادماه امسال 41 درصد بوده که 16 واحد درصد کمتر از نرخ تورم پایان دولت روحانی است. این موفقیت در حالی حاصل شد که حذف ارز رانتی 4200 تومانی در خرداد شوک تورمی ایجاد کرد اما آثار تورمی آن در خرداد و تیر به تدریج از بین رفت و از این پس نرخ تورم کاهش خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید