شکست شرم آور ارتش متجاوز روسیه در شمال شرق اوکراین

شکست شرم آور ارتش متجاوز روسیه در شمال شرق اوکراین

روز جدید در پی حملات گسترده نیروهای نظامی اوکراین، وزارت دفاع روسیه برای اولین بار از خروج نیروهای این کشور از شمال شرق اوکراین خبر داد.

ژنرال آندری سیچوی، که توسط ارتش اوکراین در غرب خارکف دستگیر شد، بالاترین درجه افسر روسی است که از زمان جنگ جهانی دوم به اسارت درآمده است.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروهای مسلح این کشور از شهرهای بالاکلیا و ایزیوم در استان خارکف به استان دونتسک عقب نشینی کرده اند. وی همچنین گفت که این عقب نشینی در راستای “دستیابی به اهداف عملیات ویژه برای کنترل مسیر دونتسک” بوده است. رژیم روسیه تهاجم نظامی به اوکراین را «عملیات ویژه» تعریف می کند!

در همین حال سرویس امنیتی اوکراین تایید کرد که نیروهای نظامی این کشور وارد شهر استراتژیک کوپیانسک در خارکف شدند. این آژانس امنیتی اوکراین عکس هایی از سربازان این کشور که وارد کوپیانسک شده اند را منتشر کرد.

ناتالیا پاپووا، مشاور رهبر شورای منطقه ای خارکف، عکس دیگری را در فیس بوک منتشر کرد که نشان می دهد پرچم اوکراین در مرکز کوپیانسک برافراشته شده است، در حالی که پرچم مچاله شده روسیه زیر پای سربازان اوکراینی قرار دارد.
کوپیانسک در 120 کیلومتری خارکف، دومین شهر بزرگ اوکراین و یک مرکز حمل و نقل استراتژیک و مهم در شرق اوکراین برای تحویل تجهیزات نظامی روسیه به منطقه دونباس است که در آغاز تهاجم نظامی روسیه به اوکراین در مارس سال گذشته اشغال شد. .

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته در یک سخنرانی تلویزیونی به پیروزی های اخیر ارتش این کشور اشاره کرد و گفت که بیش از 30 شهرک مسکونی در استان خارکف در هفته جاری تصرف شده است. وی گفت: ما به تدریج کنترل مناطق مسکونی بیشتری را در دست می گیریم و پرچم اوکراین را در این مناطق برافراشته و از مردم خود محافظت می کنیم.

همچنین شواهد فزاینده ای از پیشروی نیروهای اوکراینی در منطقه جنوبی خرسون وجود دارد، منطقه ای که هفته ها صحنه درگیری های شدید بوده است.

ستاد کل نیروهای مسلح اوکراین نیز روز جمعه اعلام کرد که نیروهای روسی در حال عقب نشینی و تخلیه افراد مجروح و تجهیزات نظامی آسیب دیده از مناطق نزدیک خارکف هستند. از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، ده ها هزار نفر کشته و میلیون ها نفر از خانه های خود رانده شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید