شیوع بیکاری و اعتیاد در سنارسفلی/ زانوی آسیب اجتماعی بر گلوی استعدادهای نهفته است


ساعت: 12:27
تاریخ ارسال: 05/04/1401
کد خبر: 1885529

در آستانه سفر رئیس جمهور به استان همدان لازم است؛ دولت باید چنارسفلی را پیدا کند!

چنارسفلز; بزرگترین روستای استان همدان با وجود استعدادهای نهفته، امروز فقیرترین روستای غرق در آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق و… است و می طلبد آقای رئیس جمهور و هیئت دولت سیزدهم به این روستای محروم نگاه کنند. سفر آنها به استان همدان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر همدان; چنارسفلی معروف به شیخ چنارسفلی یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان اسدآباد است که در استان همدان در جنوب غربی بخش مرکزی این شهرستان واقع شده و نزدیک به 4 هزار نفر جمعیت دارد;


آقای رئیس جمهور! چنارسفلی بزرگترین اما کم برخوردارترین روستای استان همدان با استعدادهای نهفته است


این روستا حدوداً جمعیت دارد 4 هزاران جوان با استعداد نهفته و نهفته به عنوان یکی از روستاهای بزرگ اما محروم به سراغ شما می آیند..


توسعه افراد نخبه در سنارسفلی، از دانشمندان و پزشکان گرفته تا معلمان، گچ بران و هنرمندان


در این روستا با وجود کمبود مادی و رفاه، استعدادهای درخشانی در زمینه های مختلف علمی، ورزشی، فرهنگی وجود دارد و گاه به دلیل همین ضعف، این روستا و شهر را ترک کرده اند. از جمله این استعدادها، وجود دانشمند هسته ای، 5 دکتر، 40 معلم، 500 هنرمند گچ و غیره 100 وی به جوانان تحصیلکرده بیکار و صدها دانش آموز با معدل عالی و استعدادهای درخشان اشاره کرد..


اکنون با وجود همه ظرفیت ها و پتانسیل هایی که در بین مردم این منطقه وجود دارد، دچار آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد و بیکاری هستند و با وجود این آسیب ها قطعا تعداد آسیب های دیگر مانند طلاق و عدم ازدواج بیشتر خواهد بود. به همین صورت است.


مردم روستای چنارسفلی مهربان و بی محبت هستند


اینجاست که با همه مهربانی و گذشت و میهمان نوازی آسیب های اجتماعی در این جامعه رشد می کند و استعدادهای نهفته خفه می شود..


با رئیس جمهور و کابینه سنارسفلی آشنا شوید


حال در شرایطی که رئیس جمهور و هیئت دولت سیزدهم این هفته به استان همدان سفر می کنند و قطعا در این سفر «خیریه خیریه» وجود خواهد داشت، خبرنگار ما فرصت را مغتنم شمرده و به شنیدن قصه های تلخ و شیرین یک روستایی از این دست می پردازد. منطقه که خود نیز یک زن فعال فرهنگی است، نشست تا گوشه ای از ظرفیت ها و پتانسیل های موجود و آسیب ها و مشکلات این دهستان را به گوش رئیس جمهور و هیئت همراه برساند تا درد و دل کند. با بازدید و بررسی و توجه ویژه به وزرا و نمایندگان می توان آسیب های این حوزه را جبران کرد. دولت سیزدهم باید در این منطقه کم شود و البته اگر رئیس جمهور با سفر به آنجا امکانش را می داند، پای درد و دل مردم خود بنشیند و در جهت رفع مشکلات و رفع آسیب ها گام بردارد..


فریشت عباسیدادگر دهیار روستای چنار سفلی از توابع شهرستان اسدآباد مرکزی در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان با بیان اینکه روستای چنار سفلی در 14 در یک کیلومتری جنوب غربی شهر اسدآباد واقع شده و دارای هزار و 82 تعداد خانوارها 3 هزاران و 843 جمعیت، گفت: این روستا یکی از بزرگترین روستاهای شهرستان و البته استان همدان محسوب می شود..


رشد نخبگان علمی و ریاضی در چنارسفلی


وی با اشاره به وجود افراد نخبه و تحصیلکرده که گاهی از روستاها، شهرها و حتی روستاها مهاجرت می کنند، گفت: نمونه ای از این افراد نخبه آقای مرتضی کیمیایی با مدرک دکتری ریاضی کاربردی است که هم اکنون در اتریش مشغول به تحصیل هستند. نادر مهری یکی از نخبگان و دانشمندان هسته ای است که در این روستا متولد شده و هم اکنون در نیروگاه اتمی جنوب کشور مشغول به کار است..


فعالیت 5 دکترای تخصصی دندانپزشکی و چشم پزشکی


این را یکی از اهالی روستای چنار سفلی اسدآباد می گوید 5 یکی از پزشکان استان همدان اهل روستای چنارسفلی و بزرگ شده آن منطقه از روستا است، گفت: نمونه هایی از این پزشکان دکتر حسام الدین شاهروحی و بنیامین نوروزی، حلی و جواد بخشی هستند که به عنوان دندانپزشک فعالیت می کنند. و به ترتیب چشم پزشکان..


40 یک معلم و دو وکیل از چنارسفلی بزرگ شدند


گفت: تقریباً 40 افراد تحصیل کرده در زمینه آموزش فعالیت می کنند، می توان به آقایان سامی، مرسلی، بهمن متولی و… اشاره کرد، البته دو نخبه و وکیل در این روستا تربیت می شوند..


عباسی قاضی بر وجود 500 گچ بران این روستا اشاره کرد و گفت: این گچ بران برای داشتن درآمد و امرار معاش باید روستا را ترک کرده و به خارج از شهر کوچ کنند..


12 شهید اسدآباد چنارسفلی


وی یادآور شد: اکثریت اهالی روستا در گچ کاری و گچ کاری شاغل هستند هرچند در باغداری و کشاورزی هم حرفی برای گفتن دارند..


دهیار روستای چنار سفلی اسدآباد با اشاره به نقش مردم روستای چنارسفلی در دوران دفاع مقدس گفت: این روستا در خط مقدم جنگ تحمیلی عراق علیه ایران قرار داشت. 12 شهید پیشنهاد انقلاب کرد.


وی همچنین به ظرفیت بانوان و دستان هنری آنها پرداخت و گفت: بانوان در قالی بافی و دوخت مهارت های خوب و قابل تحسینی دارند اما متاسفانه در این روستا کارگاه تولیدی وجود ندارد..


عباسی قاضی روستای چنارسفلی به وجود درمانگاه در آن روستا اشاره کرد و گفت: در این درمانگاه یک پزشک عمومی وجود دارد که اگرچه نزدیک به 4 هزاران نفر آزمایشگاه ندارند و مردم باید به شهر بروند. البته در این روستا دو مرکز درمانی وجود دارد.


وی با اشاره به وجود دو مدرسه ابتدایی دخترانه و پسرانه گفت: در این مدارس 164 دختر و تمام شد 170 پسر درس می خواند .


دهیار روستای چنار سفلی اسدآباد ادامه داد: در این روستا دختران فقط می توانند رشته بشردوستانه را برای ادامه تحصیل در روستا انتخاب کنند در حالی که استعدادهای زیادی در رشته مقابل دارند البته پسران برای ادامه تحصیل باید به شهرستان بروند زیرا عدم تحصیل در بالاتر از دبیرستان برای سفر، که با وجود این معایب مدرسه را ترک می کنند.


دانش آموزان در سنارسفلی پس از پایان دبیرستان به دلیل نداشتن دبیرستان از تحصیل باز می مانند


وی با یادآوری این مشکل تلخ که مردم روستای چنارسفلی علیرغم وجود استعدادهای درخشان در بین فرزندانشان به دلیل بیکاری و بیکاری از مزایایی مانند تحصیل محروم هستند، گفت: این روستا بزرگترین روستاست اما از فقیرترین روستاها نه تنها در شهرستان بلکه در استان همدان نام برده شده است.


عباسی دادگر گفت: امسال از 14 دانش آموز روستایی در آزمون مدارس نمونه دولتی 10 مردم پذیرفته شدند و 7 برخی از آنها در مدارس شهری تحصیل کردند که بیشترین تعداد دانش‌آموزان نمونه دولتی از روستای چنارسفلی بودند..


بازسازی امامزاده هادی چنارسفلی نیمه کاره و متروکه


وی امامزاده هادی را یکی از توانمندی های فرهنگی این روستا خواند و گفت: این امامزاده به دلیل تخریب برای بازسازی توسط اهدای بیما کاره رها شد..


وی به تعداد زیاد اعتیاد در این روستا اشاره کرد و گفت: 400 افراد معتاد به مواد مخدر و 100 جوانان تحصیلکرده بیکار با مدرک لیسانس و فوق لیسانس هستند.


دهیار روستای چنار سفلی اسدآباد با اشاره به اینکه این روستا با وجود جمعیت زیاد از جایگاه شهر برخوردار است اما نیازمند بهسازی و آسفالت معابر است، گفت: این روستا بن بست و آرزوها و آرزوهای مردم مظلوم و محروم این منطقه برآورده می شوند و نیاز را در نظر می گیرند.


وی در خصوص ظرفیت و مهارت های ورزشی نوجوانان و جوانان گفت: متاسفانه مردم این روستا از کمبود امکانات ورزشی و اجتماعی رنج می برند..


عباسی دادگر یکی از مشکلات حوزه بهداشت و درمان این روستا را وجود کانال در وسط روستا می داند..


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید