شیوع تب کریمه در مازندران/ مردم گوشت قرمز بدون مهر و تاریخ کشتارگاه نخرند.

شیوع تب کریمه در مازندران/ مردم گوشت قرمز بدون مهر و تاریخ کشتارگاه نخرند.

رئیس اداره کل دامپزشکی مازندران از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در مازندران خبر داد و با بیان ویژگی ها، علائم و راه های مقابله با این بیماری، گفت: هنگام خرید گوشت قرمز از قصابی ها حتما به موارد زیر توجه کنید. پلمپ و برچسب کشتارگاه و از خرید گوشت قرمز بدون مهر کشتارگاه و تاریخ کشتار خودداری شود.

حمزه آقاپور کاظمی در گفت وگو با ایسنا، از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در مازندران خبر داد و اظهار کرد: بیماری «CCHF» یک بیماری تب دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه آلوده یا تماس با خون و ترشحات فرد مبتلا منتقل می شود. مردم و حیوانات مرگ و میر ناشی از این بیماری در انسان و گاو زیاد است و فقط به صورت تب بسیار خفیف و بدون علائم مرگ است.

آقاپور کاظمی با بیان اینکه برای اولین بار عامل بیماری از خون بیماران در مرحله تب و همچنین از یک کنه «هیالوما» جدا شد، گفت: بیش از 18 نوع ویروس باعث تب خونریزی دهنده در انسان می شود که همگی همگی باعث ایجاد تب خونریزی دهنده می شوند. که از خانواده «ویروس RNA» هستند.

این مسئول در مورد مخازن حیوانی بیماری در طبیعت گفت: مخزن بیماری در طبیعت عمدتاً کنه است، اما حیواناتی مانند گاو، بز، خرگوش، گوسفند، جوجه تیغی و جوندگانی مانند موش نیز می توانند منشا این بیماری باشند. .

وی افزود: همه گونه های پرندگان به جز شترمرغ به این بیماری مقاوم هستند اما می توان آنها را ناقل مکانیکی دانست و باعث اپیدمی بیماری شود.

رئیس اداره کل دامپزشکی مازندران منشاء بیماری را کریمه اوکراین دانست و گفت: برای اولین بار در سال 44 اپیدمیولوژی این بیماری در کریمه اوکراین با نام هموراژیک اعلام شد. تب و در سال 1396 این بیماری از طریق افغانستان و پاکستان وارد ایران شد و در مناطقی از کشورمان در حال گسترش است.

حمزه پور کاظمی بیان کرد: دوره بهبودی بیماری با کمرنگ شدن ضایعات پوستی از روز دهم رخ می دهد که نشان دهنده روند تدریجی بیماری است. تعداد زیادی از بیماران در هفته سوم تا ششم از شروع بیماری و پس از آزمایش شاخص خون و ادرار طبیعی ترخیص می شوند. ویژگی دوره نقاهت این بیماری طولانی بودن همراه با ضعف است که می تواند تا یک ماه ادامه یابد.

وی در خصوص علائم بهبودی تب کریمه کنگو گفت: بهبودی می تواند بدون عارضه باشد، البته گاهی التهاب اعصاب تا چند ماه در یک یا چند عصب باقی می ماند.

رئیس اداره کل دامپزشکی مازندران افزود: در برخی موارد موهای بدن فرد مبتلا به طور کامل می ریزد و پس از 4 تا 5 ماه دوباره ترمیم می شود.

حمزه پور کاظمی خاطرنشان کرد: رئیس اداره دامپزشکی استان ضمن نظارت بر روند کشتار دام در کشتارگاه های مازندران با حضور مسئولان فنی و بهداشتی بخش خصوصی و ناظران دولتی، اقدامات لازم را در خصوص نحوه کشتار، کنترل و اقدامات لازم انجام می دهد. بازرسی حیوانات قبل و بعد از کشتار

وی در خصوص نحوه نظارت بر کشتار و مراحل اجرا گفت: لاشه ها پس از خارج شدن از کشتارگاه فرآیند زنجیره سرد را طی می کنند و با خودروهای واجد شرایط به مقاصد و خرده فروشی ها حمل می شوند. پس از کشتار، برچسبی با تاریخ کشتار و مهر بازرس دولتی روی لاشه چسبانده می شود.

شیوع تب کریمه در مازندران/ مردم گوشت قرمز بدون مهر و تاریخ کشتارگاه نخرند.

حمزه پور کاظمی با تاکید بر خرید گوشت با مهر کشتارگاه گفت: مردم هنگام خرید گوشت قرمز از قصابی به مهر و برچسب کشتارگاه توجه کنند و از خرید گوشت قرمز بدون مهر کشتارگاه و تاریخ کشتار خودداری کنند. در صورت مشاهده تخلف از خرده فروشی ها می توانند از طریق سامانه 1512 به اداره کل دامپزشکی استان اطلاع دهند.

این مسئول از بروز مشکلات تنفسی در 10 درصد بیماران به دلیل «ذات الریه» هموراژیک خبر می دهد و می افزاید: برای سایر پدیده هایی که در مراحل خونریزی رخ می دهد می توان به «ملناهماچوری» و همچنین خونریزی بینی، لثه و رحم و… اشاره کرد. حتی خط خون خونریزی در ملتحمه گوش و همراه با استفراغ خونی.

حمزه پور کاظمی ادامه داد: تحت تاثیر قرار دادن سیستم رتیکولواندوتلیال با ویروس و عفونت گسترده سلول های کبدی باعث هپاتیت می شود و کبد و طحال در یک سوم این بیماران بزرگ شده و منجر به مرگ بر اثر از دست دادن خون و خونریزی مغزی می شود. اسهال یا ادم ریوی.

این مسئول با بیان اقدامات پیشگیرانه اداره کل دامپزشکی مازندران برای مقابله با بیماری تب کریمه کنگو در استان تصریح کرد: از جمله اقدامات اداره کل دامپزشکی مازندران با آغاز فصل گرما در راستای کنترل بیماری و تقویت پایش است. تولید و عرضه گوشت قرمز با تاکید بر رعایت زنجیره سرد. همچنین اقداماتی مانند سمپاشی دامداری ها و دام ها در سطح روستاها و محل های پرورش دام انجام می شود که عامل مهمی در کنترل و پیشگیری از بیماری و امکان بروز و گسترش آن در روستاها می باشد.

وی درباره علائم قبل از دوره خونریزی این بیماری گفت: شروع ناگهانی علائم حدود یک تا هفت روز طول می کشد و به طور متوسط ​​به مدت سه روز بیمار دچار سردرد، تب، لرز، درد عضلانی به ویژه در ناحیه می شود. عضلات پشت و پاها، گیجی، درد و سفتی گردن، درد در چشم، ترس یا حساسیت به نور خواهد بود و گاهی این علائم با حالت تهوع، استفراغ، گلودرد، احتقان ملتحمه، اسهال، درد شکم و از دست دادن اشتها.

حمزه پور کاظمی ادامه داد: تب معمولاً بین 3 تا 16 روز طول می کشد و بیمار با تورم و قرمزی صورت، گردن، قفسه سینه و کاهش ضربان قلب و فشار خون مواجه می شود. در این بیماری «لکوپنی» و «ترومبوسیتوپنی» یا کاهش پلاکت خون به کمتر از 150 هزار در میلی متر مکعب می رسد.

وی افزود: مرحله خونریزی معمولاً در روز سوم تا پنجم بیماری رخ می دهد و می تواند از یک تا 10 روز طول بکشد. از علائم آن می توان به «هماتوم» به معنای تجمع خونریزی در غشای مخاطی و «پتشی» (خونریزی زیر جلدی) اشاره کرد که تا 15 درصد در پوست ظاهر می شود و پس از پتشی، ممکن است خون یا خونریزی نیز وجود داشته باشد. به نظر می رسد.

رئیس اداره کل دامپزشکی مازندران گفت: اگر بیماری ناشی از گزش کنه باشد، دوره کمون بیماری معمولا تا 3 روز و حداکثر به 9 روز می رسد و اگر به دلیل تماس با آلوده باشد. ترشحات یا بافت و خون معمولاً 5 روز است 6 روز و حداکثر زمان ثابت تا 13 روز می باشد.

حمزه پور کاظمی درباره راه های انتقال بیماری به انسان گفت: یکی از راه های انتقال بیماری به انسان گزش کنه آلوده از حیوان آلوده و له کردن کنه است. این ویروس معمولاً از طریق تماس مستقیم با خون یا ترشحات بیمار و لاشه حیوان منتقل می شود.

وی با تاکید بر ممنوعیت شکار حیواناتی که منشأ ابتلا به این بیماری هستند، خاطرنشان کرد: حیوانات ناقل ویروس مانند خرگوش و گراز و همچنین هرگونه فعالیتی که منجر به تماس با خون یا سایر بافت های حیوانی آلوده شود نباید شکار شوند. از جمله پانسمان و مراقبت از زخم های آلوده حیوانات، کندن شاخ، اخته کردن، کمک به تولد حیوانات، خون گیری، چیدن پشم و حتی کارهای آشپزخانه مانند بریدن گوشت از راه های انتقال بیماری به انسان محسوب می شود.

حمزه پور کاظمی افزود: بهورزان و افرادی که با خون یا ترشحات بدن بیمار یا بافت های عفونی بیماران در تماس هستند به عنوان ناقل یا افراد در معرض خطر نیز شناخته می شوند.

این مسئول درباره راه های پیشگیری از تب کریمه کنگو گفت: از مصرف گوشت تازه خودداری شود و لاشه ها حداقل به مدت 48 ساعت در دمای 0 تا 4 درجه نگهداری شود تا ویروس از بین برود و سپس قابل استفاده باشد. تاکید می شود از خرید گوشت بدون برچسب، برچسب و مهر کشتارگاه خودداری کنید.

حمزه پور کاظمی افزود: استفاده از وسایل شخصی مانند دستکش، ماسک و پیش بند در هنگام ذبح دام، برش گوشت، سمپاشی منازل، اصطبل و اجساد حیوانات برای کاهش جمعیت کنه ها، استفاده از مواد ضدعفونی کننده در سرویس های بهداشتی آلوده به خون و ترشحات بیماران به دلیل کمبود یکی دیگر از راههای پیشگیری از این بیماری، وجود علائم خاص بیماری در دام است.

وی در خصوص مراقبت از افراد مشکوک به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو گفت: این افراد باید کاملا قرنطینه شوند و با اعضای خانواده و پرسنل بیمارستان در تماس نباشند. کلیه تجهیزات بیمارستانی مانند ماسک، دستکش، روپوش، پیش بند، لوله های خون، سرنگ و سایر تجهیزاتی که با ترشحات بیمار در تماس هستند باید سوزانده شوند.

رئیس اداره کل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: در مواقعی که کارکنان مراقبت از بیماران در معرض تماس پوستی غشای مخاطی با خون، مایعات بدن یا سایر ترشحات قرار می گیرند، بلافاصله سطح آلوده با آب و صابون شسته شود. کارکنان مراقبت های بهداشتی و افرادی که با خون یا ترشحات بدن و بافت های عفونی بیماران تماس دارند باید به طور منظم و حداقل به مدت 14 روز پس از تماس تحت نظر باشند و دمای بدن آنها باید روزانه کنترل شود. در صورت ظاهر شدن علائم، طبق پروتکل، باید درمان فوری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید