شیوع ویروس لونگیا در چین

محققان در حال نظارت و بررسی شیوع ویروس لانژیا، نوع جدیدی از ویروس هنیپا در چین هستند، کشوری که ده ها مورد در آن گزارش شده است.

این ویروس اولین بار در سال 2018 در استان های شمال شرقی شاندونگ و هنان شناسایی شد، اما تنها هفته گذشته بود که چین پس از افزایش ناگهانی موارد، 35 مورد تایید شده را رسما گزارش داد.

بر اساس مطالعه‌ای که هفته گذشته توسط موسسه میکروبیولوژی و اپیدمیولوژی پکن منتشر شد، موارد ویروس لانگیا پس از معاینه چندین بیمار مبتلا به تب و سابقه قرار گرفتن در معرض حیوانات در شرق چین توسط مقامات بهداشتی به عنوان بخشی از یک پروژه نظارتی سلامت ظاهر شد. شناخته شده است. پس از شناسایی ویروس لانژیا در یکی از سواب‌های گلوی یک بیمار آلوده، محققان به وجود این ویروس در 35 نفر که عمدتاً در بین کشاورزان استان‌های شاندونگ و هنان بودند، پی بردند.

ویروس لونگیا چیست؟
ویروس Longia از خانواده ویروس های کشنده Nipah و Hendra از خانواده ویروس Henipa است. به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، این خانواده از ویروس‌ها به قدری خطرناک هستند که میزان مرگ و میر ناشی از نیپا بین 40 تا 75 درصد تخمین زده می‌شود که بسیار بیشتر از میزان مرگ و میر گزارش‌شده برای کووید-19 است.

مشخص نیست که این ویروس تا چه حد می تواند برای انسان خطرناک باشد، زیرا همه بیماران آلوده به ویروس در چین علائم خفیف شبیه آنفولانزا داشته اند و هیچ مورد مرگ و میر مرتبطی گزارش نشده است. علائم گزارش شده اغلب خفیف به نظر می رسند، از جمله تب، خستگی، سرفه، از دست دادن اشتها، دردهای عضلانی، حالت تهوع و سردرد، اگرچه ما نمی دانیم که بیماران چه مدت ناخوش بوده اند. نسبت کمتری از عوارض بالقوه جدی تر، از جمله ذات الریه و ناهنجاری در عملکرد کبد و کلیه وجود داشت. با این حال، شدت این ناهنجاری ها که نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند و اینکه آیا آنها کشنده بوده اند گزارش نشده است.

بر اساس نتایج یک مطالعه انجام شده در چین که در سال 2008 منتشر شد، ویروس Henipa به طور طبیعی توسط خفاش های میوه (روباه پرنده) و خفاش های کوچک گونه های مختلف منتقل می شود، اما در مطالعات دیگر ویروس Henipa در خفاش ها، جوندگان و موش ها یافت شده است. پوزه

علائم ویروس لونگیا چیست؟
به نظر می رسد شایع ترین علامت ویروس لانژیا تب (که همه بیماران آن را تجربه می کنند) باشد، اما افراد آلوده به ویروس همچنین خستگی (54 درصد بیماران)، از دست دادن اشتها (50 درصد)، درد عضلانی (46 درصد)، سرفه را نیز تجربه می کنند. (50 درصد)، تهوع (38 درصد) و سردرد و استفراغ (35 درصد) به دنبال قرار گرفتن در معرض ویروس گزارش شده است.

تعدادی از بیماران مبتلا به این بیماری نیز دچار اختلالات سلولی و علائم آسیب کبدی و کلیوی بودند، اما هیچ یک از بیماران فوت نکردند.

ویروس لونگیا چگونه منتقل می شود؟
ویروس لونگیا یک عفونت مشترک بین انسان و حیوان است، به این معنی که ویروس از حیوان به انسان منتقل می شود. با این حال، از آنجایی که هیچ یک از بیماران در چین تماس نزدیکی با یکدیگر نداشتند، کارشناسان بر این باورند که انتقال ویروس از حیوان به انسان پراکنده است. محققان در چین در تلاشند تا دریابند دقیقاً کدام حیوانات در انتقال ویروس نقش داشته اند، اما آنها گمان می کنند که موش دماغ دراز ناقل این ویروس باشد.

موش جفت دماغه مخزن طبیعی ویروس لانژیا است

دانشمندان مؤسسه میکروبیولوژی و اپیدمیولوژی پکن دریافتند که در بین 25 گونه از حیوانات کوچک وحشی مورد مطالعه، ژنوم ویروس عمدتاً در موش ها یافت شد و 27 درصد از 262 نمونه این حیوان ناقل ویروس بودند. این به طور بالقوه می تواند به این معنی باشد که حیوان کوچک می تواند مخزن طبیعی ویروس لانژیا باشد. اگرچه مسلم است که این ویروس از حیوانات به انسان منتقل می شود، اما محققان هنوز در مورد امکان انتقال ویروس از انسان به انسان مطمئن نیستند.

به گفته دانشمندان چینی، ردیابی تماس 9 بیمار با 15 عضو نزدیک خانواده نشان دهنده عدم انتقال ویروس است. با این حال، همان محققان بر این باورند که نمونه مورد تجزیه و تحلیل برای تعیین اینکه آیا انتقال انسان به انسان امکان پذیر است یا خیر، بسیار کوچک بود.

ویروس لونگیا چگونه درمان می شود؟
ممکن است بپرسیم که چگونه دانشمندان می توانند تعیین کنند که آیا یک ویروس خاص باعث ایجاد بیماری می شود یا خیر؟

ما به طور سنتی از “فرضیه کخ” برای تعیین اینکه آیا یک میکروارگانیسم باعث بیماری می شود استفاده می کنیم:
باید در مریض یافت شود، نه در سالم، باید از بیمار جدا شود.

در حال حاضر هیچ واکسنی برای ویروس Henipa ویروس برای انسان وجود ندارد، اگرچه واکسن ویروس Hendra برای درمان اسب های آلوده وجود دارد.

بعد به چه چیزی نیاز داریم؟
اطلاعات کمی در مورد این ویروس جدید وجود دارد و مواردی که تاکنون گزارش شده است احتمالاً نوک کوه یخ است.

در این مرحله هیچ نشانه ای وجود ندارد که ویروس از فردی به فرد دیگر سرایت کند. کار و تحقیقات بیشتری برای تعیین میزان شدت عفونت، نحوه انتشار و میزان شیوع آن در چین و منطقه مورد نیاز است.

دیدگاهتان را بنویسید