خطر لونگیا؛ الزام اطلاع رسانی یا تهدید امنیت روانی؟!


ساعت: 11:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۷
کد خبر: 1890415

خبر 35 شهروند چینی مبتلا به بیماری ویروسی “لانژیا” بیش از چین ما را تحت تاثیر قرار داد و باعث وحشت روانی مردم شد. اتفاقی که به نظر می رسد به دلیل پررنگ شدن این خبر در رسانه هایی مانند بی بی سی فارسی باشد. حتی در شرایطی که سازمان بهداشت جهانی هنوز این خبر را تایید نکرده است.

به گزارش خبرنگار شبکه اجتماعی راه دانا؛ یکی از اخباری که این روزها باعث نگرانی ساکنان کشورمان در حوزه بهداشت و درمان شده است، خبر ابتلای ۳۵ شهروند چینی از دو استان شرقی این کشور به یک بیماری ویروسی جدید به اصطلاح است.لونگیا“خوب.

اگرچه مقامات سازمان جهانی بهداشت هنوز این خبر را تایید نکرده اند، اما این خبر در حال گسترش است لونگیا نه تنها ساکنان کشور ما، بلکه بسیاری از مردم کشورهای دیگر در سراسر جهان مستاصل و نگران هستند. در همین حال دکتر مینو مارز در گفت و گو با خبرنگار دانا صحت این خبر را زیر سوال برد و دلیل آن را عدم موضع گیری و اطلاع رسانی سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد.


0e6131d7 cb04 4feb 9e0b 5ab0704ae51d خبر خاکستری

اما جای تعجب نیست که دلیل اصلی شیوع این بیماری در کشور ما محل و منشاء این بیماری یعنی کشور چین باشد. از آنجایی که شیوع بیماری نوظهور کووید-19 در ووهان چین در ماه های پایانی سال 2018 در ابتدا با موجی از ناباوری همراه بود. اما اکنون با درگیری سه ساله با ویروس کرونا، مردم به جایی رسیده اند که اخبار تایید نشده به عنوان خبر منتشر می شود. لونگیا با پیوست جغرافیای وقوع چنین بیماری هایی، یعنی. چین بیشتر و زودتر.


لونگیا در صدر جستجوهای گوگل است


56870015 74cb 4bd6 9569 1b32270ff048 خبر خاکستری

با یک مشاهده ساده می توان درصد بالایی از جستجو برای کلمه ” را مشاهده کرد.لونگیا» در گوگل و سایر موتورهای جستجو یافت می شود. این حجم از جست و جو نشان دهنده نگرانی مردم از شیوع این بیماری است که مسئولان سازمان بهداشت جهانی را به اظهار نظر در خصوص انتشار چنین اخباری درباره بالفور و رهایی از این ناامیدی برمی انگیزد.

اما بد نیست با توجه به سکوت مسئولان سازمان جهانی بهداشت و تب شدیدی که برخی رسانه ها با ارائه این ویروس و علائم عفونت و غیره برای ترساندن مردم بر اساس گفته های گروهی از دانشمندان و بیایید صحبت کنیم. در مورد ویروس شناسان


خانواده ویروس لونگیا

وقتی ویروس معرفی شد لونگیا گفته و نوشته شده است که این ویروس از خانواده «هنی ویروس» یعنی دسته ای از ویروس هاست که سابقه ایجاد بیماری کشنده در انسان را دارند.

در ادامه معرفی ویروس لونگیا که حاصل تحقیقات دانشمندان است، منشا شیوع این بیماری بیان شده است. لونگیا به احتمال زیاد، این حیوانات از خانواده موش ها و پستانداران کوچکی هستند که ناقلان طبیعی این ویروس هستند.


f5039893 8225 47da 8c5f 1c47b2adcc40 خبر خاکستری

اما از آنجایی که سابقه شیوع و شناخت بیماری لانژیا زیاد نیست و تولد آن کمتر از پنج سال می‌گذرد، باید منتظر ماند و دید که آیا مقامات بهداشتی کشورهای درگیر با این ویروس و بیماری‌های ناشی از آن هستند یا خیر. مانند چین (اگر درست باشد) توزیع لونگیا در دو استان شرقی این کشور) و همچنین دانشمندان و ویروس شناسان سازمان جهانی بهداشت، نظر آنها در مورد این ویروس و پیامدهای آلودگی و اپیدمی چیست و با اتخاذ یک توصیه به مردم چه توصیه هایی دارند. روش های پیشگیرانه برای جلوگیری از عفونت در جهان است

سکوت دانشمندان سازمان جهانی بهداشت اما قطعاً نمی تواند ناشی از بی اهمیتی آنها باشد. از آنجایی که ادامه این سکوت ممکن است منجر به این شود که اساساً انتشار و انتشار این ویروس در بدترین حالت ممکن اساساً بدون خطر برای مردم باشد. البته آشنایی نسبی با این ویروس و سکوت سازمان جهانی بهداشت و هیاهوی رسانه ای رسانه های مخالف، احتمال دومی را بیشتر می کند.


علائم شناخته شده لونگیا چیست؟


ce78f09d dbb4 4724 bf6b 19b2d0d110f9 خبر خاکستری

بر اساس اطلاعات دریافتی از اخبار مبنی بر ابتلای 35 شهروند چینی، آزمایشات دقیق روی 26 نفر از آنها انجام شد. اما نتایج آزمایشات پزشکی این تعداد بیمار نشان داد که از بین ۲۶ مورد تایید شده بیماری لانژیا، عارضه «تب» در همه آنها مشاهده شده و ظاهری یکسان دارد. همچنین 54 درصد بیماران با خستگی شدید; 50 درصد از سرفه رنج می برند. 35٪ با سردرد؛ 35 درصد از بیماران مبتلا به غش و حالت تهوع مشاهده و گزارش شدند.

دانشمندان، فراتر از علائم و عوارض خاص به لونگیا همانطور که در بالا توضیح داده شد، برخی از علائم خاص مانند نارسایی کبد و کلیه مربوط به عوارض این بیماری در نظر گرفته می شود. به بیان دقیق تر، 35 درصد از عوارض کبدی و 80 درصد از عوارض کلیوی در بین بیماران مشاهده و گزارش شده است. این در حالی است که تاکنون مرگی از لانژیا در دنیا گزارش نشده است و آنطور که در روزهای اخیر در رسانه های جهان منتشر شده، امکان انتقال لانژیا از حیوان به انسان وجود ندارد.


جنجال‌های رفتاری و رویه‌ای «کرونا ویروس» و «لانژیا»


f4b2bf49 7dc3 41c0 98ca 0801b0f009a8 خبر خاکستری

در همین رابطه مجله پزشکی نیوانگلند در جدیدترین گزارش خود نوشت: محققان مستقر در چین، سنگاپور و استرالیا هیچ مدرکی دال بر انتقال ویروس از انسان به انسان مشاهده نکرده اند. واضح تر، احتمال گسترش بیماری لونگیا این بیماری از فردی به فرد دیگر وجود ندارد و این با رفتار و روش سایر بیماری های ویروسی و تنفسی مانند کرونا و سایر انواع فرعی این بیماری کشنده در تضاد است.

نکته دیگری که احتمال ارتباط بین لانژیا و ویروس کرونا را رد می کند این است که ویروس کرونا باید در دستگاه تنفسی تکثیر شود، اما ویروس لانژیا به طور واضح و مستقیم در سیستم ایمنی بدن. بنابراین، می‌توان به این نتیجه معقول رسید که اگر شیوع لانژیا در چین درست باشد، قطعاً این بیماری جدید نمی‌تواند سویه یا زیرسویه ویروس کرونا باشد.

اما در مورد علت و نحوه انتقال این بیماری به انسان که احتمالا ویروسی است، فرضیه ای وجود دارد لونگیا این بیماری توسط حشره خواران یا پستانداران کوچکی که حشرات می خورند مانند موش و خفاش به انسان منتقل می شود.


تاریخچه لانژیا و اولین آلودگی به این ویروس در جهان


4fd1ebf1 6541 4ec4 af97 1498a2a70d8c خبر خاکستری

واشنگتن پست گزارشی از اولین مورد ابتلا به این ویروس منتشر کرد لونگیا مربوط به پایان سال 2018 در استان شاندونگ چین.

بر اساس این گزارش، اگرچه پیشرفت این بیماری کند بود، اما طی دو سال، 34 نفر از اتباع چینی که معمولاً به عنوان کشاورز مشغول به کار بودند، به لانژیا مبتلا شدند که انتقال این بیماری از طریق حشرات و پستانداران کوچک را تایید می کند. از آنجایی که این لایه بیش از سایر لایه های مرتبط با انگل ها و پستانداران کوچک است، مزرعه در مرکز چرخه تغذیه آنها قرار دارد.

با وجود همه اینها، اما گزارش شیوع لانژیا در سال 2018 در چین نیز تایید کرد که در بین 34 بیمار، خوشبختانه هیچ یک از آنها جان خود را از دست نداده اند.


اخرین حرف


2ebc6a87 289c 467b 8207 79672964379d خبر خاکستری

اگر مقامات بهداشتی چین نتوانند 35 مورد ذکر شده در خبر را ثابت کنند لونگیا مبتلا شده اند و سکوت سازمان جهانی بهداشت در این راستا ادامه دارد و هیچ موضعی در قبال این خبر اتخاذ نمی کند. ممکن است این خبر مربوط به خبر شیوع لانژیا در چین بین سال های 2018 تا 2020 باشد که جدای از شیطنت های رسانه ای، در رسانه های دشمن، این خبر برای تهدید امنیت روانی بازنویسی و بازنویسی شده است. مردم مملکت ما به ضرب المثلی که می گوید: «از کوزه بیرون می آید آنچه در آن است» تعمیم می دهند!

دیدگاهتان را بنویسید