شیوع یک ویروس خطرناک در کودکان و نوزادان

شیوع یک ویروس خطرناک در کودکان و نوزادان

تقریباً همه کودکان حداقل یک بار قبل از 2 سالگی به RSV فصلی مبتلا می شوند. برای اکثر کودکان سالم، RSV مانند سرماخوردگی معمولی است. با این حال، برخی از کودکان مبتلا به RSV به بدترین شکل ممکن سرماخوردگی شدید مبتلا می شوند که اگر به موقع درمان نشود، به بیمارستان ختم می شود.

ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) ویروسی است که از سرماخوردگی ایجاد شده است که بیشتر نوزادان و کودکان یک روزه تا زیر 5 سال را در اوایل زمستان تا اوایل بهار تحت تاثیر قرار می دهد. البته شیوع RSV و سایر بیماری های تنفسی فصلی مانند (آنفولانزا) امسال زودتر از حد معمول شروع شد. برای این منظور به راه های تشخیص و درمان این بیماری ویروسی در نوزادان و کودکان می پردازیم.
RSV چیست؟

ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSV یکی از ویروس هایی است که باعث بیماری های تنفسی همراه با علائمی مانند (آبریزش بینی، گلودرد و عفونت ریه) در کودکان و نوزادان می شود. در سال 2020، این بیماری ویروسی برای اولین بار در ایالات متحده به طور حاد مشاهده شد که در بهار 2021 به اوج خود رسید.

شیوع یک ویروس خطرناک در کودکان و نوزادان

بسیاری از کارشناسان معتقدند که به دلیل استفاده از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی برای COVID-19، موارد کمتری از RSV در بین کودکان در سال های اوج شیوع ویروس کرونا مشاهده شده است. با این حال، زمانی که اقدامات ایمنی با معرفی واکسن‌های COVID-19 کاهش یافت، افزایش موارد RSV در بین کودکان افزایش یافت.

بر اساس تحقیقات محققین؛ هر سال در ایالات متحده، حدود 58000 تا 80000 کودک زیر 5 سال به دلیل عفونت RSV در بیمارستان بستری می شوند. کودکان و نوزادانی که در معرض خطر بیماری شدید ناشی از RSV هستند عبارتند از:

• نوزادان نارس

• نوزادان، زیر 6 ماه

• کودکان زیر 2 سال مبتلا به بیماری مزمن ریوی یا بیماری قلبی مادرزادی (از بدو تولد).

• کودکان با سیستم ایمنی ضعیف.

• کودکان مبتلا به اختلالات عصبی عضلانی، از جمله کسانی که در بلع یا پاکسازی ترشحات مخاطی مشکل دارند.
عوامل خطر برای عفونت های شدید RSV عبارتند از:

وزن کم هنگام تولد، وجود خواهر و برادر با مشکلات تنفسی، سیگار کشیدن مادر در دوران بارداری، قرار گرفتن در معرض دود سیگار در منزل، سابقه آلرژی و اگزما، عدم شیردهی و حضور در کودکان بیمار در مهدکودک.
علائم RSV در نوزادان

RSV معمولا باعث سرماخوردگی می شود که ممکن است کودکان و نوزادان آن را تجربه کنند و به دنبال آن برونشیولیت یا ذات الریه رخ می دهد. علائم این بیماری عفونی؛ معمولاً بسته به بدن نوزاد به طور متوسط ​​5-7 روز طول می کشد.
تفاوت بین ویروس سینسیتیال سرماخوردگی و تنفسی (RSV)

علائم سرماخوردگی ممکن است شامل موارد زیر باشد: تب (بالاتر از 37 درجه)، سرفه (صدای خشک یا مرطوب)، آبریزش بینی، عطسه و تغذیه نامناسب در صورتی که علائم سینسیشیال تنفسی RSV، برونشیت حاد تنفسی با علائم زیر باشد: علائم در کودکان باعث سرماخوردگی و افزایش تنفس می شود. گشاد شدن سوراخ های بینی و تکان دادن سر هنگام تنفس، غرغر ریتمیک در هنگام تنفس، تنفس شکمی و خس خس سینه.

تنفس کودک شما چقدر سخت است؟

انقباض دیواره قفسه سینه زمانی اتفاق می افتد که کودک مجبور است از ماهیچه های بین دنده ها یا گردن برای نفس کشیدن استفاده کند. این نشانه این است که کودک شما باید بیش از حد معمول از ریه های خود برای تنفس استفاده کند. تشکیل V شکل انگلیسی زیر گردن نشانه خطر است و نشان می دهد که کودک در تنفس مشکل دارد و باید به اورژانس منتقل شود.

علائمی که پس از 7 روز بدتر می شوند یا شروع به بهبود نمی کنند

مانند؛ تب مداوم (با درجه حرارت مقعدی 39) کمتر از 3 ماهگی یا (12 هفتگی) سن دارد. بی خوابی یا بی قراری، درد قفسه سینه و کشیدن گوش از علائم این بیماری حاد است.
عامل عفونت ویروس سنسیشیال تنفسی

ویروس سنسیشیال تنفسی یا RSV از طریق چشم، بینی یا دهان وارد بدن می شود. سپس به راحتی از طریق هوا در ترشحات تنفسی آلوده پخش می شود. شما یا فرزندتان می‌توانید با سرفه یا عطسه بر روی یک فرد مبتلا که نزدیک شماست، به عفونت ویروس سنسیشیال تنفسی مبتلا شوید.

ویروس سنسیشیال تنفسی می تواند از طریق تماس مستقیم مانند دست دادن نیز منتقل شود. همچنین؛ ویروس سنسیشیال تنفسی می تواند به مدت چهار ساعت روی اجسام سخت مانند میزهای مهد کودک یا اسباب بازی های کودکان زنده بماند. فرد مبتلا در روزهای اول پس از آلوده شدن به ویروس سنسیشیال تنفسی می تواند بیماری را منتقل کند و در این مدت بیماری به شدت مسری است. اما تکثیر و انتشار ویروس سنسیشیال تنفسی یا ویروس RSV ممکن است چند هفته طول بکشد.
تشخیص ویروس سنسیشیال تنفسی یا ویروس RSV

پزشک می‌تواند ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) را بر اساس نتایج معاینه فیزیکی و زمانی از سال که علائم ویروس سنسیشیال تنفسی ظاهر می‌شود، تشخیص دهد. در طول معاینه، پزشک به ریه ها گوش می دهد و به دنبال خس خس سینه یا سایر صداهای غیر معمول می گردد.

معمولاً برای تشخیص ویروس سنسیشیال تنفسی نیازی به تصویربرداری یا آزمایشات آزمایشگاهی نیست. اما پزشک کودک می‌تواند از این نوع تشخیص برای تشخیص عوارض ناشی از ویروس سنسیشیال تنفسی یا رد سایر بیماری‌هایی که می‌توانند باعث علائم شبیه RSV شوند، استفاده کند. این تست ها عبارتند از:

• آزمایش خون برای بررسی تعداد گلبول های سفید یا بررسی ویروس ها، باکتری ها یا سایر میکروب ها

• تصویربرداری با استفاده از اشعه ایکس برای بررسی التهاب ریه

• نمونه برداری از ترشحات دهان یا بینی برای بررسی علائم ویروس RSV

• در برخی موارد، جستجوی پوست رنگ پریده نیز می تواند به تشخیص اکسیژن کم خون کمک کند.
چه زمانی باید با دکتر تماس بگیرید؟

علائم RSV معمولاً در روز سوم تا پنجم بیماری بدترین هستند. خوشبختانه، تقریباً همه کودکان از این بیماری جدی رشد می کنند، اما اگر کودک شما هر یک از موارد زیر را داشت، فوراً با پزشک اطفال خود تماس بگیرید:

علائم برونشیولیت (برونشیولیت در نوزادان و کودکان بسیار شایع است و نوعی التهاب ریه محسوب می شود.)

علائم کم آبی (کمتر از 1 پوشک خیس هر 8 ساعت)

• مکث یا مشکل در تنفس

• رنگ خاکستری یا آبی به زبان، لب ها یا پوست

• کاهش قابل توجهی از فعالیت و هوشیاری

همانطور که می دانید، نوزادان و کودکان قدرت بدنی کمتری دارند. پس تا می توانید در زمستان امسال نوزاد را در خانه نگه دارید و از مراکز یا مهدهای شلوغ پرهیز کنید تا نوزاد دچار این بیماری شدید نشود. استفاده از ماسک های تنفسی برای درمان این بیماری مضر و طبیعی است.

دیدگاهتان را بنویسید