نوزادان و کودکان مستعدترین گروه به اسهال ویروسی هستند

وی افزود: اسهال های ویروسی در دوران شیرخوارگی و در افراد مبتلا به بیماری های همراه از جمله افرادی که دچار سوء تغذیه یا نقص سیستم ایمنی هستند بیشتر دیده می شود.

این کارشناس کودکان و نوزادان در خصوص راه های انتقال اسهال ویروسی گفت: این ویروس از طریق مدفوع دهانی و از فرد به فرد و در برخی موارد از طریق تنفسی، عدم رعایت بهداشت فردی، استفاده از وسایل ناسالم منتقل می شود. آب آشامیدنی، نشویید میوه ها و سبزیجات، بازدید از مکان های شلوغ مانند مهدکودک ها، خانه های سالمندان و زندان ها و شنا در رودخانه ها.

بابایی درباره علائم اسهال ویروسی گفت: استفراغ مکرر و ترشح مدفوع آبکی و در برخی موارد شامل تب، درد شکم، علائمی مانند سردرد و دردهای عضلانی است.


اجتناب از آب و غذای آلوده راهی برای جلوگیری از اسهال ویروسی است


وی در خصوص روش های درمان اسهال ویروسی اظهار داشت: اصول درمان شامل مایع درمانی و جایگزینی مایعات دفعی است که مناسب ترین آن استفاده از محلول های خوراکی ORS است.

این متخصص یادآور می شود: برای کودکانی که نمی توانند داروهای خوراکی مصرف کنند، جایگزینی مایعات وریدی، ادامه شیردهی و مصرف مواد غذایی مانند برنج، گندم، سیب زمینی، غلات، گوشت بدون چربی و ماست به بهبودی سریعتر آنها کمک می کند.

بابایی گفت: در درمان اسهال های ویروسی نباید بی رویه از آنتی بیوتیک استفاده کرد، اکثر اسهال های ویروسی بدون آنتی بیوتیک درمان می شود.

وی در پایان یادآور شد: تغذیه انحصاری نوزادان کوچک با شیر مادر، عدم استفاده از آب و غذای آلوده، رعایت بهداشت به صورت شستشوی منظم دست ها با آب و صابون و دفع بهداشتی مدفوع در پیشگیری از اسهال های ویروسی موثر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید