وزارت بهداشت: علت افزایش اسهال و استفراغ در کودکان

وزارت بهداشت: علت افزایش اسهال و استفراغ در کودکان

روز جدید وی گفت: افزایش اسهال و استفراغ بیماری جدیدی نیست. تعداد موارد افزایش یافته است، اما به نظر می رسد به دلیل مقایسه با آمار دوسالانه در مورد تاج و محدودیت ها باشد.

دکتر مریم مسعودی فر در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه بیماری جدیدی با عوارض اسهال و استفراغ در کودکان وجود ندارد، گفت: معمولا اسهال و استفراغ از علائمی است که دارای انواع ویروسی، باکتریایی، عفونی و حتی در مواردی است. مسمومیت داشتن . همچنین معمولاً ویروس‌هایی داریم که توسط آب و غذا منتقل می‌شوند که می‌توانند در این فصل از سال باعث اسهال و استفراغ در جامعه شوند.

وی افزود: در زمان اپیدمی تاج به دلیل محدودیت ها و کاهش دوره ها، تعداد موارد اسهال و استفراغ در کشور و جهان کاهش یافت، اما اکنون پس از تاج، فاز بیماری کاهش یافته است. می توان گفت که به شرایط قبل از اپیدمی بازگشته ایم و بیماران علائمی را نشان می دهند که نشانه های قبلی را دارند.

علاوه بر این، از آنجایی که همه کودکان در طول اپیدمی تاج محدود بودند و از آنها مراقبت می شد، بدن آنها به طور پیش فرض طوری طراحی شد که در برابر بسیاری از میکروارگانیسم ها و پاتوژن ها مصون باشد که هیچ علامتی نداشت. بنابراین در حال حاضر کوچکترین پاتوژن علائم بیماری را به خصوص در کودکان نشان می دهد.

وی گفت: آزمایشات روی تعداد بیماری های موجود نشان نمی دهد که بیماری جدیدی در گردش است. هنوز هم همان عواملی وجود دارد که باعث اسهال حاد در کودکان و دیگران می شد.

وی افزود: معمولا وقتی میکروارگانیسمی به این شکل و به سرعت گردش می کند، می توان گفت که یک عفونت ویروسی است، طیف وسیعی از ویروس ها (روتاویروس، نوروویروس و …) داریم که از طریق آب و غذا قابل انتقال هستند. از طرفی حتی نشان داده شده است که عفونت ویروس کوید 19 می تواند با علائم گوارشی بروز کند، اما نکته مهم این است که راه پیشگیری از هر نوع پاتوژن یکسان است.

وی گفت: عفونت های ویروسی معمولا منشا مشترک دارند. در نهایت اسهال و استفراغ را نشان می دهد. اسهالی که کودکان در این شرایط دارند آبکی و نسبتا شدید است که حتی می تواند منجر به کم آبی بدن شود. در این موارد، ویروس معمولاً از طریق مدفوع دفع می‌شود و در صورت عدم رعایت بهداشت فردی و دست‌ها، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه تشخیص افتراقی در این موارد اسهال ویروسی است، اما در چند سال اخیر تقریباً هیچ موردی از وبا در کشور خود نداشته ایم و بسیار محدود بوده است، اما دغدغه اصلی ما این است که افراد مبتلا به اسهال آبکی نیز باید در نظر گرفته می شود که وبا را حذف می کند. مهمترین کاری که باید برای بیمار مبتلا به اسهال و استفراغ انجام دهد، جایگزینی مایعات به خصوص در کودکان است. پیشنهاد ما این است که به استثنای آب میوه های صنعتی، همزمان با شروع این علائم در کودکان، مایع درمانی خوراکی را در منزل شروع کنید. بهترین چیز محلول ORS است، اما می توانند از آب، چای، دوغ و غیره نیز استفاده کنند. بیمار مبتلا به اسهال آب و الکترولیت های خود را از دست می دهد و باید بلافاصله با آب و الکترولیت جایگزین شود.

وی افزود: همزمان با شروع مایع درمانی در منزل به خانواده ها توصیه می کنیم به مراکز درمانی مراجعه کنند. کم آبی بدن بیمار متفاوت است. بسته به نوع و شدت اسهال می تواند با کم آبی خفیف شروع شود و تا کم آبی شدید ادامه یابد که باعث از دست دادن هوشیاری، ضعف شدید و … می شود که در این صورت نیاز به شروع درمان با تزریق مایع داریم. اگر آب و الکترولیت ها دوباره پر نشوند، این می تواند منجر به اختلال عملکرد کلیه در شدیدترین شرایط شود. به همین دلیل، توصیه می کنیم در صورت بروز علائم مایع و استفاده از محلول ORS، هر بار که کودک مدفوع یا استفراغ کرد. علاوه بر درمان علامتی، مایل نیستیم که بیمار تب یا اسهال خونی، اختلال هوشیاری و حتی تشنج داشته باشد و در صورت بروز هر یک از این علائم، بیمار باید سریعا به مرکز درمانی منتقل شود.

وی در خصوص مدت زمان انتقال بیماری از یک بیمار به بیمار دیگر گفت: مدت زمان ابتلا بسته به نوع عامل بیماری زا متفاوت است. علائم ذکر شده در بالا شایع هستند و می توانند توسط تعداد زیادی باکتری، ویروس یا انگل ایجاد شوند. در اسهال های ویروسی، سیر بیماری معمولاً 3 تا 5 روز است، اما تا زمانی که آزمایش مدفوع انجام نشود، نمی توان دقیقاً گفت که چه چیزی باعث این علائم شده است. اگر در معاینه مدفوع نوع میکروارگانیسمی که باعث بیماری شده است مشخص شود، می توان به طور خاص در مورد مدت زمان بیماری صحبت کرد. برای به حداقل رساندن شیوع این بیماری، مهمترین پیشنهاد ما رعایت پروتکل های بهداشتی است.

وی گفت: بیماری های دستگاه گوارش به منبع آب آشامیدنی مورد استفاده بیمار و دسترسی به فاضلاب تمیز مربوط می شود. بنابراین از آنجایی که هر یک از این میکروارگانیسم ها از طریق مدفوع دفع می شود، اجابت مزاج بهداشتی باید در توالت های بهداشتی انجام شود و قبل از اینکه فرد بخواهد غذا بخورد و به محض اجابت مزاج، دست های خود را کاملا با آب و صابون بشویید. خوشبختانه در دوران تاج بر این موضوع تاکید شد و بیشتر مردم آن را یاد گرفتند. مادرانی که پوشک خود را تعویض می کنند باید هنگام تعویض پوشک به نکات بهداشتی توجه کنند و بعد از کار دست های خود را بشویند و از دور انداختن پوشک به صورت بهداشتی مطمئن شوند.

رئیس اداره بیماری های آب و غذای وزارت بهداشت ادامه داد: در صورت عدم دفع بهداشتی مدفوع و فاضلاب، حشرات روی این آلاینده ها می نشینند و باعث انتقال میکروارگانیسم ها می شوند.

وی با تاکید بر اهمیت حفظ منابع آب، گفت: آب لوله کشی شهری، آب سالم است، اما تمرکز ما روی برخورد با منابع آب شرب مانند رودخانه ها، نهرها، استخرها و … صرفا برای رعایت ظاهر آن است. سلامت آب را تضمین کنید و از آب آشامیدنی و حتی شستن ظروف و دست خودداری کنید.

وی در خصوص شیوع اسهال و استفراغ در بزرگسالان گفت: به دلیل اینکه شیوع اسهال و استفراغ در حال حاضر با تاجی قابل مقایسه است، برخی تصور می کنند افزایش یافته است. در حالی که این آمار را باید با دوران قبل از تاج و تخت مقایسه کرد. آماری که الان داریم خیلی بیشتر از قبل از محدودیت های کرونا نیست. از سوی دیگر، از آنجایی که کودکان بیشتر مستعد هستند و معمولاً در طول دوره کرونری در معرض عامل بیماری زا قرار نمی گیرند و بدن آنها ایمن نمی شود، انتظار می رود شیوع این بیماری در کودکان بیشتر باشد، اما این بدان معنا نیست که بزرگسالان این بیماری را انجام می دهند. مریض نشه

این مقام مسئول تاکید کرد: اصل اقدامات باید بر اساس اصول پیشگیری و بهداشت، مراقبت در استفاده از منابع آبی، مراقبت از نوع نگهداری مواد غذایی، دقت در انتخاب غذای مناسب که پخته و استفاده نمی شود و… باشد. پس از انجام این موارد نهایت تاکید بر درمان به موقع است تا بیمار دچار عوارض حاد ناشی از کم آبی نشود.

مسعودی فر همچنین تاکید کرد: درخواست اصلی ما از خانواده ها این است که خوددرمانی با آنتی بیوتیک را در منزل شروع نکنند. متأسفانه گاهی می بینیم که قبل از مراجعه به پزشک از آنتی بیوتیک های خانگی استفاده می کردند و پس از مشاهده علائمی که بهبود نیافته بود با علائم کم آبی به پزشک مراجعه می کردند. در عفونت‌های ویروسی که شایع‌ترین اسهال‌ها را ایجاد می‌کنند، آنتی‌بیوتیک‌ها تأثیری ندارند و حتی باعث مقاومت میکروارگانیسم‌ها در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شوند که حتی در زمانی که بیمار به آنتی‌بیوتیک نیاز داشته باشد، دیگر مؤثر نخواهد بود.

وی افزود: برخی خانواده ها به اشتباه از داروهای کاهش دهنده حرکات گوارشی برای کاهش اسهال استفاده می کنند که عوارض خود را نیز به همراه دارد و نباید خودسرانه مصرف شود؛ این داروها به دلیل عدم وجود اسهال در بدن از بین می روند. زیرا تاثیر خود را بر روی دستگاه گوارش نیز خواهند داشت. تنها اقدامی که در منزل برای بیمار مجاز است مایع درمانی است تا آب بدن بیمار کم نشود.

دیدگاهتان را بنویسید