صادرات دام زنده غیرمولد معاف است


ساعت: 13:17
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886825

هیئت راهبردی قیمت گذاری محصولات اجازه صادرات دام زنده غیرمولد را داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ براساس مفاد قانون اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی مصوب ۱۴ آبان هزار و سیصد و نود و نه شماره ۱۸۰.۶۷۸۲۶ مورخ ۱۳۹۹/۹/۱۲ شورای اسلامی شهر قیمت‌گذاری و تصویب شد. سیاست های حمایتی از محصولات اصلی کشاورزی با توجه به اجرای طرح ترویج و توزیع عادلانه یارانه ها و کمک به دامداران برای مقابله با شرایط خشکسالی در سال 1401 در جلسه 24.3.1401 به تصویب رسید.

1) صادرات گاو غیرمولد (عرضه شده به بازار) بدون اخذ مالیات از دولت مجاز است.

تبصره 1 : سقف تعداد دامهای پرورشی زنده صادراتی و تعداد قابل عرضه در هر مرحله توسط معاونت امور دام ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی تعیین خواهد شد.

تبصره 2 : صادرات گوشت قرمز به وزنی معادل تعداد دام زنده تایید شده برای صادرات بلامانع است.

2) فرآیند تحقق صادرات به عهده معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی خواهد بود.

تبصره: تشکل ها و اتحادیه ها برای صادرات دام زنده پرواربندی یا گوشت قرمز در اولویت خواهند بود.

بیشتر بخوانید:
صادرات دام ضمن کسب درآمد ارزی از ضرر و زیان دامداران جلوگیری می کند

3) وزارت جهاد کشاورزی موظف است برای کاهش حاشیه بازار، تحویل غرفه ها در میادین میوه و تره بار بازار تهران و سایر مراکز تحویل مستقیم در استان ها را پیگیری کند. بنابراین اتحادیه ها و تشکل ها امکان تحویل مستقیم گوشت قرمز را دارند.

تبصره (1): شرکت سهامی حامی دامپروری کشور موظف است مراکز عرضه مستقیم گوشت قرمز خود را در چارچوب مقررات جاری در اختیار اتحادیه ها قرار دهد.

تبصره (2): شرکت سهامی پشتیبانی امور دام کشور موظف است به منظور حمایت از تولید، مراکز عرضه مستقیم گوشت قرمز متعلق به این شرکت را به مدت دو ماه بدون دریافت اجاره بها در اختیار اتحادیه ها قرار دهد.

4) به منظور مدیریت بازار گوشت قرمز داخلی، صادرکنندگان موظفند 50 درصد از مقدار صادراتی را در هر مرحله بر اساس معادل قیمت صادراتی، به شرکت مذکور عرضه کنند تا در صورت درخواست دام، ذخایر استراتژیک یا حمایت بازار را انجام دهند. شرکت پشتیبانی در داخل کشور و فروش.

توجه: صادرکنندگان موظفند مقدار دام درخواستی شرکت را بسته به میزان فوریت، ظرف مدت 3 تا 7 روز تحویل دهند.

5) تولیدکنندگان دام سبک و سنگین (اتحادیه ها و تشکل های ذیربط) موظفند هر سه ماه یکبار و یک ماه قبل از عرضه به بازار و همچنین به موقع از طریق سامانه ای که برای این منظور طراحی شده است میزان دام مازاد را تعیین کنند. امکان اعلام و ارسال نتایج این نظارت به دبیرخانه شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی وجود دارد.

6) منابع مالی مورد نیاز این تصمیم از محل منابع ذخایر راهبردی و تسهیلات بانکی در اختیار شرکت پشتیبانی امور دام کشور تامین خواهد شد.

7) سازمان برنامه ـ بودجه کشور متعهد می شود ضمن تضمین پرداخت اعتبارات لازم، زیان ها و زیان های احتمالی ناشی از خرید را تامین و پس از انجام حسابرسی قانونی هزینه های مربوط به اجرای این مصوبه را پرداخت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید