صادرات در سال جاری به 45 میلیارد دلار خواهد رسید

ساعت: 16:27
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802795

رئیس سازمان توسعه تجارت از افزایش چشمگیر صادرات کشور در سال جاری خبر داد و گفت: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده صادرات به 45 میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا پیمان پک در نشست خبری گفت: خوشبختانه در ماه های اخیر اقدامات قابل توجهی برای افزایش صادرات کشور انجام شده که در عین حال به دنبال بهبود تراز تجاری است. پیش بینی ما این است که مانند آمار 9 ماهه صادرات تا پایان سال به رشد خود ادامه دهد.

وی با اشاره به برخی از چالش های پیش روی صادرات در سال جاری گفت: در سال 1400 در دو بازار مهم افغانستان و ترکیه با چالش هایی مواجه بودیم که می تواند منجر به کاهش آمار صادرات کشور شود. اما به دلیل همدلی دولت و صادرکنندگان، آمار نهایی شکسته نشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه برخی سیاست های غلط در دولت قبل منجر به کاهش صادرات شده است، تصریح کرد: در این زمینه با مشکلاتی از جمله کارت بازرگانی اجاره مواجه بوده ایم که وجهه صادرکنندگان را خدشه دار کرده و حتی برخی را نیز دچار مشکل کرده است. با این حال در ماه های اخیر تلاش کرده ایم با افزایش حمایت ها و رفع موانع، زمینه را برای افزایش صادرات هموار کنیم.

پیمان پک با اشاره به تسریع روند بازگشت ارز در کشور تاکید کرد: با تنوع بخشیدن به مسیر بازگشت ارز و همچنین همسویی سیاست های پولی و تجاری، خوشبختانه نرخ بازدهی ارز در کشور 10 تا افزایش یافته است. 15 درصد و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.همچنین 620 پرونده تهاتر کالا به بانک مرکزی به طور همزمان ارسال شد تا روش های صادراتی ایران متنوع شود.

وی گفت: برای توسعه صادرات نیاز به رعایت استانداردهای بین المللی است. ما باید کیفیت محصولات خود را چه از نظر مواد اولیه و چه از نظر تولید به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم.» خوشبختانه در این مدت اقدامات مثبتی صورت گرفته و روند بین المللی شدن در حوزه های مختلف در حال پیگیری است.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره موضوع بازگشت کالاهای صادراتی ایران از برخی مقاصد نیز توضیح داد: درصد این کالاهای برگشتی بسیار پایین است. اما تلاش می کنیم این تعداد را کاهش دهیم و کالاهای ایرانی با ارتقای کیفیت در بازارهای بین المللی رقابت کنند. ما از هر اقدامی برای توسعه صادرات و بهبود زیرساخت های صادراتی استقبال می کنیم و تلاش می کنیم در همه این زمینه ها به صادرکنندگان از کشور کمک کنیم.

وی درباره تجارت مشترک ایران و روسیه افزود: تاکنون سهم ایران از بازار روسیه بسیار محدود بوده است، اما اخیرا در زمینه تابستانی کالاهای ایرانی سهم بیشتری از بازار روسیه را به خود اختصاص داده اند و می توان برنامه ریزی چهارساله داشت. صادرات ایران به روسیه با حدود 15 برابر به حدود 7.5 میلیارد دلار رسید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید