صادرات لوازم خانگی در برنامه های صادراتی برای چهار سال آینده 1404/35 میلیارد دلار دو برابر خواهد شد

زمان: 12:56
منتشر شده در: 1400/07/17
کد خبر: 1774564

وزیر صنعت ، معدن و تجارت در نشست هم اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی و بررسی اهداف و برنامه های این صنعت گفت: در سال 1404 نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی دو برابر می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت ، معدن و تجارت امروز در نشست دلسوزانه با تولیدکنندگان لوازم خانگی و بررسی اهداف و برنامه های این صنعت گفت: وظیفه دولت تنظیم ، رهبری و سیاست گذاری است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر نمی توان از صادرات لوازم خانگی محافظت کرد اما اگر همین روند ادامه پیدا کند تا دو سال آینده اسفناک خواهد بود. ما باید برنامه ریزی کنیم که نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی در سال آینده به 50 درصد برسد. این رقم در سال 1402 به یک به یک می رسد و در سال 1404 نسبت صادرات به واردات دو برابر می شود.

همچنین در این نشست اعلام شد: روسای 15 انجمن و دبیران آنها و همچنین سازمانهای لوازم خانگی و تعدادی از واحدهای بزرگ صنعتی در این جلسه حضور دارند. نرخ رشد لوازم خانگی در سال گذشته نسبت به سال قبل 78 درصد بوده است. امسال تولید لوازم خانگی 12 درصد افزایش یافت اما در مقایسه با سال 1996 که تحریم ها و مشکلات ارزی وجود نداشت ، تولید لوازم خانگی 30 درصد افزایش داشت.

برنامه های صادرات لوازم خانگی به ارزش 35 میلیارد دلار در چهار سال آینده

پیمان پک ، رئیس سازمان توسعه تجارت نیز در این جلسه گفت: “طی چهار سال آینده ، ما باید حداقل 35 میلیارد دلار از صادرات لوازم خانگی دریافت کنیم. در این راستا ، سازمان توسعه تجارت با همکاری کارشناسان در تعیین اولویت ها در قوانین و مقررات ارزی برای ارتقاء صادرات اصلاح می شود.

وی افزود: ما با عراق و سوریه رایزنی های تجاری داریم و بررسی شده است که به منظور افزایش کیفیت و قیمت ، به طور مشترک با تولیدکنندگان لوازم خانگی در سایر کشورها تولید می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر یک مشاور تجاری و مراکز تجاری در عراق برای صادرات لوازم خانگی ایرانی وجود دارد.

پیمان پک همچنین به موضوع برندسازی ، اعتبار و روابط مالی با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: ما همچنین مشاوران تجاری را در شبه قاره هند و کشورهای مشترک المنافع برای ایجاد بازار برای محصولات ایرانی فعال کرده ایم.

ضرورت افزایش 160 میلیون دلاری صادرات لوازم خانگی ایرانی در سال آینده

مهدی صادقی نیارکی ، معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت نیز در نشست هم اندیشی با تولیدکنندگان لوازم خانگی و بررسی اهداف و برنامه های این صنعت گفت: نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی در سال آینده به 50 درصد می رسد ، در حال حاضر این رقم حدود 1.6 بار ، به این معنی که 200 میلیون دلار واردات در مقابل 160 میلیون دلار صادرات لوازم خانگی ، که تا سال آینده باید به 50 درصد برسد ، که ما باید بتوانیم 800 میلیون دلار در سال آینده صادر کنیم.

وی افزود: برای افزایش کیفیت و زندگی تولیدات داخلی و همچنین تامین قطعات و قطعات لوازم خانگی به صادرات نیاز است تا سهم تولید داخل افزایش یابد.

به گفته معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ، توسعه صادرات نیازمند بازاریابی ، طراحی سکوی مشترک و طرح های جدید در کیفیت و شکل لوازم خانگی است و موضوع اصلی ارزیابی و رقابت پذیری است.

صادقی نیارکی همچنین گفت که تا سال 1404 نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی باید معکوس شود ، یعنی نسبت صادرات به واردات لوازم خانگی باید دو برابر شود.

1.3 میلیون تلویزیون تولید شده است

در ادامه جلسه ، شریفی ، دبیر انجمن صنعت صوت و تصویر گفت: در حال حاضر وضعیت تولید تلویزیون در کشور بهتر شده است ، در حالی که در سال 1997 تولید داخلی بسیار پایین بود و اکنون باید برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت “

شریفی افزود: در حال حاضر ظرفیت نصب شده تولید تلویزیون در کشور 3.5 میلیون دستگاه است در حالی که امسال حداکثر 1.3 میلیون تلویزیون تولید خواهیم کرد ، یعنی. خط تولید با 50 درصد ظرفیت خالی کار می کند که هزینه های سربار را افزایش می دهد. “و افزایش دستمزد کارگران وجود دارد ، بنابراین ابتدا باید ظرفیت تکمیل شود و سپس باید به فکر صادرات باشیم.

هاشمی ، دبیر انجمن صنایع سمعی و بصری گفت که 45 درصد از تلویزیون های مصرفی به صورت قاچاق وارد کشور شده است. آنها با ارز ارزان وارد می کنند ، در حالی که تولیدکنندگان نیمی از ارز را دریافت می کنند.

وی افزود: وقتی قاچاقچیان 4200 تن کالا از قبیل سوخت ، آرد و دارو به خارج از کشور صادر می کنند ، با آن پول لوازم خانگی را وارد کشور می کنند و ما نمی توانیم با آنها رقابت کنیم. ما هیچ مشکلی با وزارت کشور نداریم. صنعت ، مشکل ما بیرون است. “این از وزارتخانه است ، ما باید هزینه را با تکمیل ظرفیت تولید کاهش دهیم ، بروکراسی اداری زیادی در کشور وجود دارد.

هاشمی گفت: دولت 5 نوع مالیات از بخش رسمی تولید می کند و درخواست ما این است که سازمان مالیاتی به 50 درصد از بخش غیررسمی برود و از آنها مالیات دریافت کند ، بیمه جریمه های غیر واقعی را برای تولیدکننده اعمال می کند ، مشکلات سیستم بانکی باقی است و همه اینها بر هزینه تولید تأثیر می گذارد و با وجود مشورت های تجاری ، تا زمانی که مشکلات تولید حل نشود ، نمی توانیم به بازارهای سایر کشورها برسیم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید