صبوری ، عامل مهم پیشبرد اهداف و رسیدن به موفقیت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری اصفهان موج


نصیرالدین محققیان طراح و سازنده اسباب بازی در دومین کارگاه تجربی کارآفرینان برتر با همکاری خانه فناوری های فرهنگی اصفهان مربوط به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان وی گفت: رشته تحصیلی من مکانیک است و 11 سال است که این رشته را در دانشگاه آزاد نجف آباد تدریس می کنم. همچنین حدود 9 سال است که در زمینه ساخت اسباب بازی های چوبی و پلاستیکی فعالیت می کنم و کار خود را در زمینه ساخت اسباب بازی های چوبی آغاز کردم. علاوه بر این، اسباب بازی های پلاستیکی را نیز با همکاری دوستان خود در این زمینه تولید کرده ایم و بیش از 60 نوع محصول تولید کرده ایم.

وی افزود: همچنین در بنیاد دانش یاسین پژوه با محوریت تصفیه فاضلاب صنعتی فعالیت می کنیم.

نقطه شروع

این طراح و سازنده اسباب بازی که مدیریت چاند چوب چین (پازل سه بعدی) را نیز بر عهده دارد، درباره نقطه شروع کار خود گفت: به ایده و اختراع علاقه مند بودم و در دوره کارشناسی 10 اختراع را ثبت کردم. بسیاری از اختراعات من به دلایلی ثبت نشدند. پس از ادامه تحصیل و اتمام آن، به پیشنهاد یکی از دوستانم در مجموعه ای که به تازگی فعالیت خود را در زمینه اسباب بازی های چوبی آغاز کرده بود، به عنوان طراح مفهومی دعوت شدم. اینگونه وارد عرصه اسباب بازی سازی شدم.

تاکید بر مدیریت و کار سیستماتیک

وی تاکید کرد: زمانی که پروسه تولید یکی از ایده ها طولانی می شد، همزمان ایده محصول دیگری را پیش می بردم. تلاش من در جهت مدیریت و سیستم سازی و در نهایت توسعه کار بود. من آموزش خاصی در زمینه مدیریت و سیستم سازی ندیدم و فقط داستان افراد موفق را خواندم و فهمیدم که آنها از این راه به موفقیت رسیده اند. افرادی که به طور شهودی برنامه ریزی می کنند و کار می کنند آرام تر و موفق تر هستند.

محققیان یادآور شد: قصد من از ورود به این عرصه ایجاد اشتغال بود و هر زمان که فرصتی برای استخدام نیروهای جدید داشتیم اقدام کردیم. یکی از لذت بخش ترین لحظات برای من زمانی است که حقوق کارمندانم را می دهم.

شریک خوب یک نعمت است

وی تصریح کرد: شریک خوب نعمت است; اما نمی دانیم فردی که با او شریک هستیم چقدر انسانی است. یک مرد ممکن است مرد خوبی باشد. اما در بحث مشارکت باید خلاف آن ثابت شود. من آخرین نفری بودم که به خط تولید اسباب بازی اضافه شدم و الان تنها از آن تیم باقی مانده ام. دلیل این امر می تواند بی حوصلگی یا نیازهای مالی آنها باشد، البته من خودم بیشتر از آن زمان مشکل مالی داشتم. من عموما آدم صبوری هستم.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بانیان یاسین پژو ضمن بیان عبارت «برای برنده شدن زودهنگام باید زود شکست بخوری» گفت: این جمله برای استارت آپ ها بسیار مفید است. یکی از معانی این جمله این است که شکست وجود دارد و نباید آن را به تعویق انداخت. شکست را نیز باید در مسیر موفقیت تجربه کرد.

پدیده نفوذ

وی توضیح داد: به نظر من یکی از مهمترین ابزارهای موفقیت ما ارتباط است. نام آن را «پدیده نفوذ» گذاشتم. زیرا باید بتوانیم در افراد یا گروه های دیگر نفوذ کنیم. استفاده از ظرفیت دیگران در فرآیند کسب و کار مفید است. و در این جلسات باید پدیده نفوذ رخ دهد و ارتباط شکل بگیرد. شغل من در چنین جلساتی مشخص می شد.

غر زدن و بهانه آوردن؛ دو ابزار برای توجیه شکست

دانشمندان غر زدن و بهانه تراشی را دو ابزار برای توجیه عدم موفقیت می دانند و پیشنهاد می کنند: گفتن اینکه نمی توان از امروز و از آن لحظه به بعد کاری را شروع کرد، اشتباه است و افرادی که این دو ویژگی را دارند، موفق نخواهند شد. ذهنیت و هنر مردم مهم است.

وی ادامه داد: وظیفه فردی که توانسته به دانشگاه برود و درس خوانده این است که برای کسانی که نتوانسته اند به دانشگاه بروند، کسب و کار ایجاد کند.

صبر، عامل موفقیت در کار

این طراح و سازنده اسباب بازی خاطرنشان کرد: پازل معمولی اولین محصولی بود که دوستانم روی آن کار کردند و سپس به جمع آنها پیوستم. حقیقت این است که من پازل را دوست نداشتم و از تولید آن خجالت کشیدم و دنبال دلیلی برای ادامه آن بودم. تا اینکه یکی از دوستانم که از روی ایمان قبول کرده بود به من گفت همیشه راهی را که خداوند در مسیر تو قرار داده است دنبال کن. سرانجام به سراغ پازل های سه بعدی رفتیم و تنوع آنها را افزایش دادیم، اگرچه شروع خوبی داشتیم. اما نتیجه خوبی نگرفتیم. می توان گفت حوصله دوستان کم شده بود.

وی افزود: همیشه می گویم برای موفقیت به زمان یا سرمایه نیاز داریم. هرچه کار شما بیشتر شود، چالش ها بیشتر می شود و بر این اساس باید صبورتر باشید.

نیاز به پشتکار در کار و آشکار نکردن اهدافتان

محققیان با اشاره به خاطره صبر و استقامت در کار گفت: پس از سال ها سفارش خوبی از یکی از خریداران دریافت کردیم. اما این خریدار سفارشات عمده خود را لغو کرد و باتندی گفت کالای شما بی ارزش است. بعد صبر کردم و قبول کردم که کالا را برگردانم. چند روز بعد همان خریدار دوباره زنگ زد و عذرخواهی کرد و سه برابر خرید قبلی خود را سفارش داد. این خاطره برام خیلی عزیز بود.

رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بانیان یاسین پیوح در پایان سخنان خود اظهار داشت: تا زمانی که در کسب و کار خود به نتایج خوبی نرسیدید با هیچکس در این مورد صحبت نکنید. وقتی هیچ کس نمی داند دارید چه کار می کنید، استرس نخواهید داشت.


آیا این خبر مفید بود؟