شورای امنیت نباید ابزاری برای پیشبرد منافع ملی و اهداف سیاسی یک کشور باشد

ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۶
کد خبر: 1784996

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه شورای امنیت نباید به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع ملی و اهداف سیاسی یک کشور مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این شورا به نمایندگی از کشورهای عضو عمل می کند و باید گزارش باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید تهته روانچی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد، روز سه شنبه (25 آبان) در مجمع عمومی درباره اصلاحات در شورای امنیت سخنرانی کرد.
وی گفت: ارزیابی عملکرد شورای امنیت نشان می دهد که ناکارآمدی روزافزون آن به بحران مشروعیت و اعتماد و کاهش جدی اعتماد به این نهاد منجر شده و اصلاح آن را اجتناب ناپذیر کرده است.

ته روانچی گفت: «هدف نهایی روند اصلاحات شورای امنیت باید رسیدگی به همه چالش‌ها و ناکارآمدی‌های کنونی و تبدیل آن به نهادی واقعاً مؤثر، شفاف، پاسخ‌گو و بالاتر از همه مشروع باشد». ما از افزایش اعضای شورا به عنوان اقدامی برای رفع نابرابری در حضور نمایندگان مناطق مختلف حمایت می کنیم، اما این را هدفی جداگانه نمی دانیم.

وی گفت: در حالی که در حال حاضر تلاش می شود بیشتر بر افزایش اعضای شورا و معرفی این اقدام به عنوان معادل اصلاح و اثربخشی شوراها تمرکز شود، بحث افزایش اعضای شورا نمی تواند به قیمت سایرین ادامه یابد.

نماینده ایران خاطرنشان کرد: افزایش اعضای شورا هر چند مهم تنها یکی از چندین هدف در جریان اصلاح شورا است. اهمیت بهبود روش های کاری شورا و افزایش مسئولیت پذیری آن و همچنین حصول اطمینان از اتخاذ تمامی تصمیمات آن بر اساس اهداف و اصول سازمان ملل متحد و حقوق بین الملل، کمتر از افزایش عضویت در شورا نیست.

* اصلاحات در شورای امنیت باید به عنوان یک فرآیند کامل در نظر گرفته شود

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت: اصلاحات در شورای امنیت باید به عنوان یک فرآیند جامع تلقی شود که در آن هر پنج موضوع کلیدی مورد بررسی باید برابر دیده شود و به طور کامل و در یک مجموعه منسجم مورد بحث قرار گیرد. بنابراین باید از رویکردهای انتخابی خودداری کرد.

وی افزود: اگرچه ایران برای تضمین «نمایندگی عادلانه» در شورای امنیت اهمیت زیادی قائل است، اما این امر را برای بهبود اثربخشی این نهاد کافی نمی‌داند.

وی گفت: در حال حاضر غرب در شورای امنیت حضور و نفوذ قوی دارد و سه کشور غربی نیز حق وتو دارند. چنین وتوهایی در وضعیت نابرابری قرار دارند. این به معنای نابرابری “بین مناطق” است.

وی افزود: همچنین بسیاری از کشورهای یک منطقه هرگز فرصتی برای عضویت در شورا نداشته اند در حالی که در همان منطقه دولت هایی وجود دارد که هر کدام بین 10 تا 22 سال عضو شورا بوده اند. همچنین به معنای نابرابری در یک منطقه است. بنابراین نابرابری های موجود «بین مناطق مختلف» و «داخل مناطق» باید برطرف شود، زیرا این دو لازم و مکمل یکدیگر هستند.

ته روانچی گفت: این امر برای 103 کشور بسیار مهم است که 63 کشور در 76 سال گذشته هرگز عضو شورا نبوده اند و 40 کشور تنها یک بار عضو شورا بوده اند. این نیز برای تضمین تعادل ژئوپلیتیکی و جغرافیایی در شورای امنیت ضروری است.

وی ادامه داد: در این راستا هم از رفع بی عدالتی های تاریخی علیه کشورهای در حال توسعه در مناطق مختلف به ویژه آفریقا و هم از تضمین فرصت های برابر برای دولت ها در یک منطقه حمایت کامل می کنیم. موضوع اخیر را می توان به عنوان مثال با محدود کردن فرصت ها برای کشورهایی که برای مدت طولانی تری عضو شورا بوده اند و در عوض ایجاد فرصت های بیشتر برای کشورهایی در همان منطقه که هرگز عضو شورا نبوده و یا عضو شورا بوده اند، محقق کرد. اعضای شورا برای کمتر. در این راستا ترکیبی از عواملی مانند جمعیت، قدرت اقتصادی و موقعیت منطقه ای را حتی می توان در نظر گرفت.

تخت روانچی خاطرنشان کرد: اصلاحاتی که صرفاً در خدمت منافع یک منطقه یا چند دولت خاص در یک منطقه باشد، قابل قبول نیست و باید با هر پیشنهادی که عملاً نابرابری‌های فعلی را تشدید کند یا فرصت‌های برابر برای عضویت دولت‌ها در شورا را کاهش دهد یا به طور جدی کاهش دهد، انجام شود. اصول ذاتی برابری حاکمیت و حقوق برابر دولت ها، شفافیت و پاسخگویی را نقض می کند.

* شورای امنیت باید از اتخاذ تصمیمات فراقانونی و همچنین از توسل به اختیارات خود طبق فصل هفتم منشور خودداری کند.

او گفت: «ما همچنین اهمیت زیادی برای اصلاح روش‌های کاری شورا قائل هستیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که این شورا در انطباق کامل با قوانین بین‌المللی، به‌ویژه منشور سازمان ملل متحد عمل می‌کند». شورای امنیت باید از اتخاذ تصمیمات فراقانونی و همچنین توسل به اختیارات خود طبق فصل هفتم منشور خودداری کند و از این اختیارات تنها به عنوان آخرین راه حل استفاده کند.
به گزارش فارس، نماینده ایران در سازمان ملل افزود: استفاده از تحریم‌ها به عنوان روشی غیرمنطقی، پرسش‌های اخلاقی اساسی را در مورد اینکه آیا تحمیل رنج به گروه‌های آسیب‌پذیر ابزار مشروع اعمال فشار بر کشور هدف است، ایجاد می‌کند. بوده است.
وی گفت: در گذشته برخی تحریم‌های شورای امنیت تنها برای مجازات دسته جمعی یک ملت و بدون تأثیر واقعی یا مثبت بر حفظ صلح و امنیت بین‌المللی اعمال شده است.

تحریم‌ها باید بسیار نادر، به شیوه‌ای واقعاً هوشمندانه و هدف‌مند، با دامنه و زمان محدود و تنها زمانی باشد که تمام اقدامات دیگر به کار گرفته شده باشد و ناکافی بودن آن برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی در عمل ثابت شده باشد. روانچی گفت.. درخواست کن. همچنین باید اطمینان حاصل شود که شورای امنیت از بررسی موقعیت‌هایی که تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی نیست یا موضوعاتی که ذاتاً در صلاحیت دولت‌ها هستند، خودداری کند.

وی ادامه داد: تبدیل شورای امنیت به نهادی واقعاً قانونمند و پاسخگو نیز در اولویت قرار دارد. ماده 24 منشور تأکید می کند که «شورای امنیت در اجرای وظایف خود مطابق با اهداف و اصول سازمان ملل متحد عمل می کند». این بدان معناست که اختیارات شورا نامحدود و فراتر از قانون نیست و این نهاد نمی تواند خودسرانه یا بدون توجه به قوانین بین المللی اقدام کند.
این دیپلمات ایرانی گفت: بر اساس ماده 24 منشور ملل متحد، کشورهای عضو مسئولیت اصلی حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را به شورای امنیت واگذار کرده‌اند و از این رو این شورا نیز مسئولیت حقوقی، سیاسی و اخلاقی دارد که به درستی و مسئولانه عمل کند. گفت. بنابراین اعضای هیئت مدیره باید نه بر اساس منافع ملی خود یا گروه ژئوپلیتیکی یا جغرافیایی که به آن تعلق دارند، بلکه بر اساس منافع مشترک همه اعضای سازمان تصمیم گیری کنند.

* شورای امنیت هرگز نباید به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع ملی و اهداف سیاسی یک کشور مورد استفاده قرار گیرد

ته روانچی گفت: این شورا هرگز نباید به عنوان ابزاری برای پیشبرد منافع ملی و اهداف سیاسی یک کشور مورد استفاده قرار گیرد. شورای امنیت به نمایندگی از کشورهای عضو عمل می کند و بنابراین باید به آنها پاسخگو باشد. این در واقع فلسفه بند 3 ماده 24 منشور ملل متحد است که بر اساس آن شورا موظف است گزارش سالانه یا ویژه ای را به مجمع عمومی ارائه کند که در آن همه کشورهای عضو نماینده دارند.
نماینده ایران افزود: همچنین بررسی رابطه مواد 24 و 25 منشور نشان می دهد که شورای امنیت باید به سرعت و مسئولانه مطابق قانون عمل کند و از اتخاذ تصمیمات غیرقانونی خودداری کند و در برابر اعضای خود پاسخگو باشد. کشورها ‘.
وی گفت: شورا همچنین نباید موضوعاتی را که در صلاحیت آن نیست و یا طبق اساسنامه به سایر اعضای سازمان ملل تفویض شده است، بررسی کند. به ویژه شورا باید از تعرض به وظایف و اختیارات مجمع عمومی خودداری کند.
نماینده ایران با تاکید بر اینکه هرگونه تصمیم رسمی یا اساسی در روند اصلاحات شورا باید تنها بر اساس اجماع اتخاذ شود، گفت: آمادگی خود را برای مشارکت فعال و سازنده در این روند اعلام می کنیم.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید