برای احیای برجام، یک مشکل و چند عبارت در متن توافق باقی مانده است/ غربی ها امیدوار بودند که حوادث اخیر منافع سیاسی برایشان به همراه داشته باشد، اما امروز شرایط امنیت عمومی در ایران بهتر شده است.

برای احیای برجام، یک مشکل و چند عبارت در متن توافق باقی مانده است/ غربی ها امیدوار بودند که حوادث اخیر منافع سیاسی برایشان به همراه داشته باشد، اما امروز شرایط امنیت عمومی در ایران بهتر شده است.

ابوالفضل آمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: احیای برجام توسط جمهوری اسلامی ایران قابل تحقق است اما نتیجه آن به واقع بینی طرف مقابل بستگی دارد.

ابوالفضل عمویی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: برجام به عنوان توافقی بین ایران و گروه ۱+۵ در سال ۲۰۱۵ همچنان بین جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۴ وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: طرف آمریکایی از توافق برجام خارج شد و سپس تمایل خود را برای بازگشت مجدد به برجام اعلام کرد و شرایط بازگشت آمریکایی ها در محور مذاکرات ما در یک سال و نیم گذشته قرار داشت. این طرف آمریکایی بود که به دلیل اتفاقات داخلی خود از جمله انتخابات، از روند سریعتر پیشبرد مذاکرات فاصله گرفت و از آن زمان به دلیل تحلیل سیاسی نادرست آنها، روند مذاکرات کند شد. .

ایران از منافع خود در مذاکرات عقب نشینی نمی کند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: شاید غربی ها امیدوار بودند که اغتشاشات اخیر منافع سیاسی برای آنها به همراه داشته باشد یا جایگاه ایران را در مذاکرات تضعیف کند، اما امروز که شرایط امنیت عمومی در کشور ما حاکم است. بهبود یافته‌اند، غربی‌ها می‌توانند به این گروه بپیوندند.”

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی تاکید کرد: اگر این رویکرد در بین مقامات آمریکایی شکل بگیرد که ایران قصد ندارد از منافع خود در مذاکرات چشم پوشی کند، دستیابی به توافق دور از دسترس نیست زیرا یک سوال وجود دارد و چند سوال. عباراتی در متن توافق باقی می ماند. یکی از این موارد بحث همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی است که طرف مقابل در پیشنهاد خود موظف بود به عادی سازی کارنامه هسته ای ایران در آژانس کمک کند و در عین حال ایران نیز به موازات آن مسیر جدیدی را در پیش گرفت. با مذاکره با دبیرخانه آژانس و مدیرکل آژانس شروع به همکاری در مورد سه موضوع باقی مانده در مذاکرات کرد.

کشور غربی باید به تعهدات خود بازگردد و تحریم ها را بردارد

عمویی ادامه داد: بر این اساس نمی توان به توافق رسید اما این موضوع به اراده سیاسی طرف مقابل برمی گردد. موضع ما همچنان قاطع است و از ابتدای مذاکرات اعلام کرده‌ایم که اگر طرف مقابل مایل به بازگشت به تعهدات قبلی خود و رفع موثر تحریم‌ها باشد، ما نیز حاضریم اقدامات متقابل خود را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: احیای برجام توسط جمهوری اسلامی ایران قابل دستیابی است، اما نتیجه آن منوط به واقع بینی طرف مقابل در دستیابی به درک درست از توسعه ایران در عرصه های داخلی، منطقه ای و جهانی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی تصریح کرد: مذاکرات هیچ گاه قطع نشده و با میانجیگری و ارسال پیام و پیش نویس غیررسمی متون پیگیری شده است. با این حال، تحلیل اروپایی ها از توسعه داخلی ایران دقیق نیست. نفوذ بیش از حد جریان های اپوزیسیون ضدایرانی در تصمیم گیری در کشورهای تاثیرگذار اروپایی باعث شده تا این تصور غلط ایجاد شود که ایران آماده امتیاز دادن است و این تصویر باید تغییر کند و غربی ها واقع بین باشند. در شرایط عادی امکان صحبت مجدد و تقویت ارتباط وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید