نظرات باید علمی و منصفانه باشد و نباید به اهداف سیاسی خاص آلوده شود


ساعت: 14:16
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1920054

رئیس قوه قضائیه بحث، گفتگو و حتی جنجال را فرصت و موهبت دانست و گفت: نظرات باید علمی، منصفانه و مستدل باشد و به اهداف سیاسی خاص آلوده نشود زیرا در این صورت بی اثر یا بی اثر می شود. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی آژه ای رئیس قوه قضائیه امروز دوشنبه (14 آذر) در جلسه شورای عالی قضایی ضمن تسلیت سالروز شهادت حضرت صدیقه طاهره زهرا سلام الله علیها. فرمود: حضرت زهرای مرضیه (سلام الله علیها) نزد خداوند از مقام و منزلت بسیار خوب و والایی برخوردار است.

رئیس قوه قضائیه به تشریح شرایط اجتماعی و سیاسی زمان شهادت حضرت صدیقه طاهر (س) پرداخت و افزود: حضرت فاطمه زهرا (س) در بعد سیاسی و اجتماعی و همچنین در دیگر ابعاد وجودی خود بی‌نظیر بود. و برای سعادت بشریت و دفاع از حق و ولایت و مقابله با تقلب و نفاق و انحراف و ظلم و اعمال خشن و نرمی که بدخواهان در این مناطق روا داشتند، جنگیدند و جان خود را فدا کردند.

رئیس قوه قضائیه همچنین سالروز میلاد حضرت عیسی مسیح علیه السلام را گرامی داشت و افزود: اگر بشر به تعالیم انبیا که از جانب خداوند است به طور کامل عمل می کرد امروز وضعیت به این شکل نبود. تحقق آرامش و سعادت واقعی جز با اعمال انسانها و تعالیم پیامبران الهی ممکن نیست.

رئیس قوه قضائیه در آستانه سالگرد حماسه 18 آذر، روز بصیرت و میثاق ملت و ولایت گفت: 18 آذر یکی از روزهای عبرت آموز است و به عنوان یوم الله در تاریخ ثبت شده است. در آن روز مردم با بصیرت و شور و شعور انقلابی خود توطئه یاغیان را شکست دادند.

محسنی ادجه ای یادآور شد: در حوادث سال 88 شاهد بودیم که دشمن تلاش کرد طعم شیرین مردم ما از انتخابات پرشور را به تلخی تبدیل کند. در این مواقع همه چیز باعث خشنودی دشمنان می شد اما خداوند به یاری شهدای ما آمد و محاسبات دشمن مثل همیشه اشتباه بود و مردم در کمترین زمان و با کمترین هزینه توطئه یاغی را شکست دادند. چند ساعت.

رئیس قوه قضائیه گفت: برخی از پرونده های امروز نیز حاصل همین سرکشی هاست و امیدواریم دشمنی که هنوز به نیت شوم خود نرسیده و شکست خورده است، بار دیگر قاطعانه شکست بخورد. هر وقت در جمهوری اسلامی ایران کار خیری رخ می دهد، دشمن تحمل نمی کند و بلافاصله سعی می کند ذائقه مردم را تلخ کند و مشکل ایجاد کند.

رئیس قوه قضائیه با گرامیداشت سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه گفت: آیت الله هاشمی شاهرودی در دوران مدیریت قوه قضائیه اقدامات بدیع، ارزنده و ماندگاری را انجام دادند که از جمله آن دستورات صیانت از قوه قضائیه بود. گفت حقوق شهروندی؛ بخشنامه ای که بسیار جذاب و تاثیرگذار بود در شورای اسلامی به قانون تبدیل شد.

قاضی با اشاره به ایده تشکیل شوراهای حل اختلاف در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی شاهرودی در خصوص قوه قضائیه، تصریح کرد: آیت الله هاشمی شاهرودی تلاش کرد تا قوه قضائیه از ظرفیت مردم برای پیشبرد پرونده ها و حل و فصل اختلافات و اختلافات استفاده کند. از این رو شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه با فلسفه بهره برداری از ظرفیت مردم در دوران ریاست وی ایجاد شد. رئیس فقید قوه قضائیه بر توسعه شوراهای حل اختلاف تاکید کرد اما نتوانستیم توصیه های ایشان را در این زمینه به طور کامل اجرا کنیم. به هر حال امیدواریم بتوانیم مشاوره حل اختلاف را توسعه و تعمیق دهیم.

رئیس قوه قضائیه برگزاری جلسات مردمی مستمر و هفتگی را از دیگر اقدامات شایسته آیت الله هاشمی شاهرودی در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه دانست و گفت: دیدار حضوری و دیدار چهره به چهره مردم و مراجعه کنندگان به قوه قضائیه با رئیس قوه قضائیه و طرح مسائل و مشکلات حقوقی و قضایی شهروندان در این دیدارها از اقدامات بسیار ارزشمند و شایسته آیت الله هاشمی شاهرودی در دوران تصدی ریاست قوه قضائیه بود. قوه قضائیه حوزه ایشان و امیدواریم بتوانیم این راه و رویه ارزشمند را ادامه دهیم.

محسنی آجی با اشاره به اهمیت توجه به دیدگاه های مختلف مبتنی بر استدلال و منطق گفت: در موضوعات و دسته بندی های مختلف از جمله مسائل حقوقی، افراد و کارشناسان نظرات خود را بیان می کنند و گاه در این دیدگاه ها اختلاف نظر وجود دارد. روح و اصل این گونه اظهار نظرها و اظهار نظرها مطلوب است و می تواند مفید باشد و نباید از آنها آزار و ناراحتی کرد.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: گاهی در شرایطی ممکن است بحث و جدل پیش بیاید. این یک فرصت و موهبت است و اگر نظرات ارائه شده علمی و منصفانه و همراه با استدلال و منطق باشد، بسیار راهگشا و مفید خواهد بود و نه تنها نباید از این دیدگاه های مختلف در هر زمینه ای، از جمله، اذیت شویم. مسائل حقوقی، اما ما نیز نیاز داریم که او نیز استقبال می کند; البته لازمه این امر این است که این نظرات علمی، منصفانه و مستدل و آلوده به اهداف خاص سیاسی و غیره نباشد، زیرا در این صورت بی اثر یا بی اثر می شود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: قضات ما که این دیدگاه های متفاوت را در مسائل حقوقی می بینند، می توانند به آن ها فکر کنند و در صورت لزوم پاسخ و انتقاد کنند و اگر این دیدگاه ها موجه و منطقی است قبول کنیم. آنها از دیدگاه علمی؛ اما در عمل همه ما موظف به اجرای قانون هستیم و قضات ما در دادسرا و دادگاه موظفند طبق قانون عمل کنند و اگر حکمی در قانون نبود باز هم باید طبق قانون عمل کنند. ترتیباتی که در خود قانون مشخص شده است.

رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: اصل اظهار نظر مطلوب است و می تواند مفید باشد; حالا بستگی دارد طرف با چه ادبیات و انگیزه و هدف و استدلال و منطقی مطالب و نظر خود را بیان کند. اکنون فرصتی برای دانشگاهیان، حوزویان و صاحب نظران برای بیان و تبیین دیدگاه های خود داریم و اگر آن نظرات مستدل و منطقی و عاری از جانبداری باشد، از آن استقبال و استفاده می کنیم.

ادامه دارد……………

دیدگاهتان را بنویسید