صفحه تاریخ استکبارستیزی مردم کهگیلویه و بویراحمد


ساعت: 15:24
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905603

در قرن معاصر مردم کهگیلویه و بویراحمد دارای پیشینه تاریخی خاصی هستند که مبارزه با ظلم، استعمار، استکبار و میهن پرستی بخشی از افتخار مردم این دیار است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس، مبارزه با ظلم، میهن پرستی و بیگانه هراسی از دیرباز ویژگی ذاتی عشایر کهگیلویه و بویراحمد بوده و استکبار ستیزی در میان این مردم دارای مبنای تاریخی کهن است.

به گزارش کهگیلویه، بویراحمدی ها به دلیل اعتقادات قوی مذهبی و غرور ملی قوی همواره با بیگانگان درگیر بودند. این تضاد و خصومت با انگلستان در تاریخ معاصر بیشتر نمایان می شود.

این مبارزات و مقاومت‌های واقعی و غیرقابل انکار – که بی‌شک پاسخی به آزار و اذیت و تجاوز بود – در چشم استعمار و استبداد با عباراتی مانند شر راهزنی، وحشیگری، دزدی و غیره خلط شد.

نگاهی به منابع خارجی و داخلی جمع آوری شده توسط حاکمان مؤید این سؤال مهم است. اما باید دانست که قیام های اصیل و ارزشمند مردم کهگیلویه و بویراحمد در طول تاریخ قدیم و جدید خود همواره بر ضد متجاوزان و متجاوزان داخلی و خارجی بوده است.


1b58a6a2 173a 4f54 bc86 70511aa5c261 خبر خاکستری


عشایر سدی در برابر تجاوزات انگلیس هستند

زمانی که انگلیسی ها وارد جنوب ایران شدند، طوایف کهگیلویه و بویراحمد منافع آنها را چنان تهدید کردند که در 24 آذر 1308 کنسول انگلیس در شیراز مجبور شد رسماً از «سر جرج بارکلی» به عنوان سفیر آنها در شیراز درخواست کند. شکایت کرده است و سفیر باید متن شکایت را به لندن ارسال کند.

در بخشی از شکایت کنسول انگلیس از بویراحمدی ها آمده است: بویراحمدی ها بیش از یک ماه است که در نقاط مختلف بین «دشت ارجان» که ده فرسنگ پایین تر از شیراز است و «گلدارچین» که در مجاورت آن قرار دارد، مشغول عملیات بزرگ هستند. اصفهان و… برای یک طایفه کوهستانی با این رشادت و فعالیت به شدت سخت است که در دام بیفتند.

حفظ منافع دولت انگلیس در غارت نفت در جنوب کشور پشت پرده اصلی همه جنگهای رضاشاه با عشایر جنوب بود.

d0e76c99 a12c 45d0 8cd8 f9d2d63a6f4e خبر خاکستری

پس از کشف نفت در ایران و تشدید طمع استعمارگران قدیمی، دولت انگلیس عشایر را مانعی برای رسیدن به خواسته های استعماری خود و در نتیجه دولت دست نشانده رضاشاه می دید تا اربابان انگلیسی خود را در نفت راضی کند. مزارع جنوب کشور، دستور اسکان و خلع سلاح عشایر را صادر کرد.


یاران تنگ تامرادی در جنگ با استعمار و ظلم

رضاشاه جنگ تنگ تامرادی را در سال 1309 علیه عشایر بویار احمد برای تضعیف این طایفه جنگجو پایه گذاری کرد.

در آن سال «کی لهراسب بتولی» و «میر غلام شاه قاسمی» پسران دلیر و آزادیخواه عشایر احمدی که هنوز گمنام مانده اند، شکست سنگینی بر نیروهای مسلح رضاشاه وارد کردند.


5caa2d31 e418 4ba2 b538 212bc64058a7 خبر خاکستری

«کی لهراسب» به همراه یارانش در جنگ «تنگ تامرادی» نیروهای دولتی به فرماندهی سرلشکر «شیبانی» را شکست داد و خواب را در نظر رضاشاه حرام کرد تا اینکه شاه به دلیل این شکست، سرلشکر شیبانی را برکنار کرد. و پس از آن در دادگاه نظامی که به ریاست سپهبد «امیر احمدی» ریاست آن را بر عهده داشت، محاکمه و به تنزیل درجه و دو سال حبس محکوم شد.

با تولد نهضت انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) و همزمان با آغاز مبارزات در سال 1341، طوایف کهگیلویه و بویار احمد نیز حمایت خود را از این نهضت اسلامی اعلام کردند.

در فروردین 1342 و پس از قیام جنوب، حکومت پهلوی بار دیگر تدارک جنگ جدیدی با عشایر بویار احمد شد و در فروردین 1342 گردانی از هنگ کرمانشاه برای سرکوب عشایر وارد خاک بویار احمد شد.


b1adafaa 4baa 4595 b271 b8f6c7e51f89 خبر خاکستری


گرجستان نماد پیروزی عشایر بر ظلم است

در ساعت هشت صبح 31 فروردین 1342 طوایف بویار احمد در نقطه ای به نام تنگ «گجستان» راه را بر نیروهای پهلوی بستند و پس از یک روز جنگ مجدداً نیروهای دولتی به فرماندهی سرگرد را شکست دادند. ژنرال «آریانا» در جنگی به نام «گجستان». دادند.

سرلشکر آریانا در گزارش خود به شاه به ناتوانی ارتش در نبرد در مناطقی مانند بویراحمد اشاره کرد و نوشت: همانطور که در عملیات جنوب مشاهده شد، یگان های ارتش شاهنشاهی از نظر آموزشی، تسلیحاتی آمادگی عملیات علیه نیروهای نامنظم را ندارند. و تجهیزات.”


آیت الله ملک حسینی، امیر احمد تقوی و متقی کاشانی رهبران مبارزه با حکومت دست نشانده هستند.

ساواک در جریان قیام جنوب به تعقیب آیت الله ملک حسینی از شاگردان ارشد امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی بروجردی پرداخت و هشت ماه متواری بود.


fc94b175 b04d 437b 9583 871f2ec9cee8 خبر خاکستری

مبارزات این روحانی دلاور در سال های بعد در استان های فارس، کوگیلویه و بویراحمد و خوزستان ادامه یافت که منجر به حادثه مسجد حبیب شیراز و زندانی شدن این روحانی انقلابی شد.

به دنبال این موضوع، طوایف کهگیلویه و بویار احمد حکومت را به قیام مسلحانه تهدید کردند و رژیم مجبور به کناره گیری و آزادی آیت الله ملک حسینی شد.

آیت الله امیر احمد تکوی از روحانیون برجسته کهگیلویه بویراحمدی در دوران اوج انقلاب فعالیت های گسترده ای برای کمک به امام در مدیریت انقلاب در منطقه کهگیلویه و بویراحمدی انجام داده بود.

در شهرستان گچساران هم حجه سلام «شهید محمدتقی بشارت» و هم مرحوم حجه الاسلام «متقی کاشانی» به ویژه شهید بشارت نقش بسیار مهمی در نحوه دعوت مردم شهرستان گچساران به انقلاب و رهبری انقلاب داشتند. فعالیت ها و تظاهرات مردم.poe

مبارزات عشایر با ظلم و ستم کهگیلویه و بویراحمد با رژیم پهلوی باعث شد این رژیم این استان را در محرومیت نگه دارد و به همین دلیل کمترین سازندگی و عمرانی در این منطقه که تا انقلاب تحت ستم رژیم طاغوت بود انجام نشد.


28 آبان 57 در گچساران

نهضت انقلابی گچران از سال 1350 تا بهمن 1357 یکی از مهم ترین جریان های فکری، سیاسی و عقیدتی نه تنها در استان، بلکه در جنوب کشور محسوب می شود. نقطه عطف این حرکت انقلابی 28 آبان 57 بود که 6 تن از صادق ترین و مخلص ترین جوانان این شهر در خون خود غلتیدند و طعم شیرین شهادت را نوشیدند.

بنابراین نکته اصلی اینجاست که قیام خونین 28 آبان مصادف با ماه مبارک رمضان 1357 مردم گچساران دارای یک مانع فکری و سیاسی بسیار پیچیده، چند لایه و متفاوت است که بیشتر مربوط به کشف نفت در منطقه یعنی از دهه 1930 با تشکیل انجمن های کارگری صنعت نفت متأسفانه تاکنون در تحقیقات انجام شده توجهی نشده و به دلایل مختلف گزارش نشده است. سزاوار است


کهگیلویه و بویراحمد، رهبر حراست مقدس

رزمندگان استان کهگیلویه و بویراحمد قبل از شروع جنگ تحمیلی و با توجه به شرارت گروه ها و احزاب انحرافی؛ آنها با حضور خود در مناطق کردستان مبارزه پیگیرانه ای را با مخالفان و مخالفان نظام جمهوری اسلامی آغاز کردند و پس از شروع جنگ تحمیلی عراق بر سر استکبار جهانی – آمریکای امپریالیستی – که هدف آن بود. برای حفظ جمهوری اسلامی بلافاصله با سایر نقاط کشور اسلامی وارد جبهه شدند، رزمندگان هجوم آوردند.

مردم این استان به دلیل داشتن روحیه عشایری و آشنایی کامل با فنون جنگ های نامنظم با دشمنان تا بن دندان مسلح مقابله می کردند. اعزام نیروی عشایری در سال 59 و اعزام جمع کثیری از این بزرگواران دلیل بر علاقه آنان به نظام مقدس جمهوری اسلامی و عشق به رهبر کبیر انقلاب بود.

ساکنان سرزمین اسطوره ای آریو برزن، کسانی که اجدادشان تسلیم هیچ قدرت مسلطی نشده بودند، بار دیگر بارنوی بلند خود را آماده کردند و با 33 هزار رزمنده به تناسب 33 هزار رزمنده در پای «کهر» گام برداشتند تا از خود دفاع کنند. آنها با 1880 شهید، 13000 جانباز و 310 آزاده از دفاع 8 ساله بیشترین حضور استان های کشور را در جبهه ها دارند.

با وجود اینکه 99 درصد رزمندگان کهگیلویه و بویراحمدی زیر 30 سال سن داشتند، اولین کسانی بودند که تنگه شلمچه را بر روی دشمن بستند و در 27 عملیات، این مردان پرتلاش سبزپوش، بسیجی بی وصف و پشیمان نشدند. سنگر سازان حماسه های بی نظیری در تاریخ خلق کردند.جنگ بی نظیر است.

آخرین نبرد رزمندگان استان در آخرین روزهای جنگ با دشمن بعثی و به دلیل حمایت استکبار و تهاجم گسترده در بازپس گیری مناطق از دست رفته؛ رزمندگان استان در منطقه پدکندک به مدت 24 ساعت در برابر ارتش عراق مقاومت کردند و با حضور و نبرد کم نظیر خود از پیشروی دشمن به سایر مناطق جلوگیری کردند.


کهگیلویه و بویراحمدی ها حامیان اصلی نظام اسلامی هستند

امام خمینی (ره) به عنوان مبارزی بزرگوار و فقیهی بزرگ پرچمدار انقلاب شدند که امروز نقطه امید همه آزادی خواهان و مظلومان تاریخ و الگویی برای بهار انقلاب ها در منطقه شده است. تا بعد از انقلاب اسلامی همچنان کهگیلویه و بویراحمدهایی باشند که در هر قدمی هستند، شخصیت های تاریخی با بصیرت در کنار انقلاب باشند و با حمایت و حمایت از امام زمان(عج) زمینه ظهور مهدی موعود (عج) را فراهم کنند. انقلاب و تقدیم پرچم این انقلاب در دستان صاحب الزمان (عج) با دستان مقام معظم رهبری.

اگرچه کهگیلویه و بویراحمد تجربه تاریخی خاصی در قرن معاصر دارد که مبارزه با ظلم و استعمار و میهن پرستی جزو افتخارات مردم این دیار است و گفتن بیش از آن از توان مخاطب خارج است، اما باید گفت. توجه داشته باشید که مردم این استان عاقل هستند. آنها همیشه در کنار انقلاب بوده اند و هرگز تسلیم نمی شوند، بنابراین دشمنان داخلی و خارجی نگاه معناداری به انقلاب دارند و با مشت های گره کرده خاری در چشم دشمن هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید